Waarom blijven mensen met iets doorgaan terwijl ze weten dat het fout is?

Je blijft maar door gaan met iets(maakt niet uit wat) terwijl je weet dat het fout is en je dus niets oplevert.

Hoe kan het dat we het zo moeilijk vinden om ermee te stoppen en blijven we er steeds beetje bij beetje mee doorgaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Cryofiel
14 jaar geleden
Je tijd aan GV besteden, bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals het stellen van dit soort vragen?
Dacht je door dit soort vragen aan anderen te stellen echt wijzer te worden?
Piekerdepieker?
Misschien daarom wel goed, deze vraag!
Cryofiel
14 jaar geleden
Neem een beker thee en denk erover na...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen ermee! Ga wandelen, fietsen of de keuken soppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je het in hemelsnaam over? Volg het advies van Esme!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dan mag je mijn keuken ook wel doen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha .... goed idee. Is een fantastische remedie tegen piekeren. Iets doen! En als je iets voor een ander doet heb je er meteen een goed gevoel over. Dan sla je dus twee vliegen in één klap.

Antwoorden (14)

Tot ze gestopt worden...

Ze gaan ermee door tot ze gestopt worden, ook al weten ze dat ze fout zitten... Als het onmogelijk gemaakt is om door te gaan, leggen ze zich erbij neer, maar als ze niet gestopt worden, gaan ze rustig door...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Gelukkig is dat niet zo. Gelukkig stoppen er plenty mensen met misdaden plegen, drugs gebruiken, roken, onzinnige antwoorden geven, etc. Het enige dat je nodig hebt is gezond verstand en een portie wilskracht. Als dat ontbreekt ben je een willoze slaaf. Zielig, maar je doet volksstammen tekort als je dat zo opschrijft.
Dat vind ik een hele goede vraag.

Maar het antwoord is dichter bij dan je denkt. Kijk eens diep in jezelf. Doe jij zelf dingen waarvan je weet dat het fout is? En waarom doe je dat dan? Dat is je antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er aan waar het precies over gaat.

Het kan een verslaving zijn, zoals drugs of drank. Ook kan het over teveel snoepen gaan, wat te lekker is om ermee te stoppen.
Het kan over bepaald gedrag gaan, wat misschien duidt op psychische problemen waardoor het lastiger is dan het lijkt om ermee te stoppen.

Hoe dan ook; wanneer je zelf weet dat je er eigenlijk mee moet stoppen, is er een bepaalde (al dan niet goede) reden waarom je dit toch niet doet: je kunt het niet. Iets houdt je tegen, afhankelijk van hetgene waar je niet mee kunt stoppen. Vaak ook afhankelijk van de reden waarom je er überhaupt mee begonnen bent.

Als je de oorzaak kunt vinden, kun je het probleem pas oplossen. Grijp het bij de wortels om het ook in de toekomst te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er kunnen veel redenen zijn.
het kan ook zijn dat ze bijvoorbeeld vroeger niet geleerd hebben hoe met iets om te gaan.
of ze blijven zitten in een gewoonte die ze er niet zo makkelijk uitkrijgen.
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn koppig en willen maar blijven doorgaan. Wanneer ze stoppen geven ze toe dat ze eigenlijk fout waren en een fout toegeven zullen heel veel mensen niet doen. En wanneer ze maar door blijven gaan dan hopen ze uiteindelijk dat ze toch nog gelijk krijgen door bijvoorbeeld tijdens het proces te corrigeren. Maar stoppen? Das falen voor sommige mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verschillende redenen. Het belangrijkste is dat veranderen van gedrag teveel stress geeft en waarschijnlijk is iemand toch erg gehecht is aan het oude gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft te maken met jouw ego. Je bent dus al ergens mee bezig (in jouw woorden maakt niet uit wat). Je had dus ooit gekozen om daarmee te gaan beginnen en je energie hierin te steken.

Als nu blijkt dat het niets voor jouw is, kan stoppen best moeilijk zijn. Omdat je daarmee tegen jezelf zegt dat je eerst een fout hebt gemaakt. Toegeven van een fout is voor sommige mensen iets moeilijks. Daarmee heb jij gefaald. Ben je onbekwaam. Ongeschikt, nutteloos, nietsnut. slappeling.
Dus die 'naampjes' waar je als klein kind bang voor was. En verzin er nog maar eens een paar erbij.
Onbewust hou je jezelf tegen.

----

Aan de andere kant, kan je niet iets fout doen. Jij hebt voor dit leven een levensdoel gesteld. Ook al weet je dit niet vaak, je handelt er wel naar.
De doet nooit iets fout. Al je keuzes zijn goed voor je. En je leert in het leven wat je moet en wilde leren. Ook al ben je dit niet vaak bewust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee waarom mensen dat doen. Alle mensen die ik ken zullen nooit iets doen als ze weten dat het fout is. Ik heb zelf ook nooit gehoord of gelezen dat mensen bewust iets fout doen. Dat zou ook een beetje raar zijn, waarom zou je iets doen dat tegen je eigen indruist.
Wel kan het soms voorkomen dat anderen iets fout vinden. Maar de persoon in kwestie is er van overtuigd dat hij/zij iets goed doet en het alternatief slechter is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze bang zijn voor veranderingen.Ze zijn gewend aan hetgene ze doen maar weten niet hoe het zal gaan als ze dat proberen te veranderen.Zo blijven heel veel mensen helaas in een slechte relatie hangen omdat dat toch een soort ''vertrouwd''gevoel geeft.Ze weten waar ze aan toe zijn maar durven geen verandering door te voeren omdat dat onzekerheid met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is goed en fout? Wat ze doen zal in hun ogen wel goed zijn, maar wat anderen fout vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja het is een gewenning geworden, misschien geeft het ook een kick, het kan zelf iets zijn dat het verslavend geworden is. Het zit in iemands systeem.
Als het echt niet door de beugel kan zal de gene sterk in zijn of haar schoenen moeten staan en het doorbreken. Of iemand anders zou het moeten doorbreken. Maar handig is als het niets opleverd moet de persoon in kwestie dat gaan inzien. En zijn leven gaan omgooien bijvoorbeeld sporten en totaal andere dingen gaan doen. Grappig als je niet waar het over gaat maar je kan toch antwoord geven.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vaak zijn dat een soort van verslavingen. Denk aan stelen, alcohol, mensen besodemieteren om geld te verdienen. Het levert een korte kick op. Als je die kick opnieuw wil moet je het opnieuw doen. Dat stemmetje dat zegt dat je verkeerd zit gaat steeds zachter praten naarmate je het vaker doet.

Totdat dat je tegen de lamp aanloopt. Of wanneer iemand je een spiegel voorhoudt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn geval doe ik het altijd in de hoop dat het opeens toch een keer lukt en bij gebrek aan beter ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 - Macht der gewoonte
2 - Veranderen levert vaak reactie en tegenwerking van de omgeving op die ook last heeft van de macht der gewoonte.
Je moet sterk in schoenen staan om gewoontes te veranderen, en dan heb ik het nog niet over zaken als verslaving ...