waarom zijn er mensen die de ander bewust pijn willen doen?

ik kom uit een gezin waar geestelijke mishandeling dagelijkse kost was. later ben ik verkracht en misbruikt. ik snap niet waarom mensen elkaar dit aan willen doen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat sommige vormen van mishandeling, zeker binnen een gezin, ook uitingen van machteloosheid zijn. Mijn moeder wilde vaak allerlei dingen van mij die ik simpelweg niet kon, dan ging ze eerst schreeuwen en als ze zag dat dat (natuurlijk) niet hielp, ging ze slaan.
Ik dacht als kind dat dat aan mij lag, later besefte ik: zij wist gewoon niet wat ze met me aanmoest, als zij hulp had gehad was het voor ons hele gezin makkelijker geweest. Maar goed, het ging nu eenmaal zo.
De pest is dat je door zo'n achtergrond erg kwetsbaar kunt worden voor volgend misbruik. Op de een of andere manier 'ruiken' mensen aan wie een steekje los is, dat je kwetsbaar bent, zoals wilde dieren een gewond dier ruiken.
(Overigens kun je daar overheen komen, bijvoorbeeld dmv therapie, heeft mij persoonlijk geweldig geholpen.)
Daarnaast heb je mensen die makkelijk overgaan tot gebruik van geweld buiten een relatie, denk aan de mafketels die op straat een onbekende in elkaar slaan omdat z/hij 'verkeerd keek'. Dat is een hele andere andere vorm van pijn doen en heeft volgens mij meer met ego's en zelfbeheersing te maken :/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De mensen uit dat milieu weten niet beter. Heel triest, maar waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat mensen dit bewust doen.Ze zijn vaak zelf zo behandelt en hebben dat nooit verwerkt.Daarom is het nog wel heel erg wat jou is aangedaan en absoluut ontoelaatbaar.Geloof me,ik kan erover meepraten.Zorg dat je het goed kunt verwerken,ga eerst naar je huisarts en vraag om hulp.Je kunt er echt weer bovenop komen.Laat toe dat je geholpen wordt.Geef het de tijd om te verwerken zodat jezelf later niet van slachtoffer''dader''wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet mensen in zijn algemeenheid hebben jou dit aangedaan, maar je ouders. Waarom die dat gedaan hebben kan je beter samen met een deskundige achterkomen. Je hebt alle kans dat jouw ouders zichzelf niet normaal hebben kunnen ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp nu je vraag over jouw slachtofferrol wel beter.

Natuurlijk ben jij het slachtoffer van iets heel ernstigs.

Het gaat er niet om waarom mensen elkaar dit aan willen doen.
Het gaat er om hoe jij daar als persoon mee om gaat.

Niemand - en zeker jij zelf niet - is er bij gebaat dat jij jezelf je hele leven lang zielig blijft vinden omdat er zoveel mis gegaan is in jouw leven.

Je zou eens kunnen zoeken naar een RET therapie in je omgeving.
Het zijn niet de problemen zelf die het ons zo moeilijk maken, maar de manier waarop we tegen deze problemen aankijken (naar de Griekse wijsgeer Epictetus). Volgens Ellis ontstaan problemen vooral door de manier waarop we aankijken tegen de gebeurtenissen die ons overkomen.

Misschien kan je al beginnen met een online cursus:
http://www.leren.nl/cursus/persoonlijke-effectiviteit/ret/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen doen dingen omdat dat bij hun iets teweeg brengt wat ze willen ervaren.

Het bewust pijn doen van een ander brengt dus een gevoel bij hen teweeg dat ze prettig vinden. Dat kan een machtsgevoel zijn maar ook lust of iets anders.

Ze willen dus niet zozeer de ander het aandoen (vaak hebben ze helemaal niet door wat voor schade ze aanrichten) ze willen enkel het gevoel dat de actie hun geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet iets wat je moet willen snappen.

Wat moet je doen om iets te snappen, vatten of begrijpen?
Je gaat regelrecht naar je 'mind'.
Je mind is niet slim, die laat je altijd rondjes lopen in je zelf. (Als een hond die achter zijn eigen staart aanrent met de belofte dat hij die andere hond ooit te pakken krijgt)

Je mind is jouw afgescheidenheid, je onbewuste aspect

Het kan 1 ding niet/nooit: HIER ZIJN,
het brengt je daarom altijd 'ergens naartoe' :
of vroeger (met angst als hulpmiddel),
of later (met hoop als begeleider en afleider),
beiden niet hier en nu, beiden illusies, beiden ONwaar!

Dus snap het vooral niet, dan ben je hier!,
begrijp het niet, en leef NU!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb net antwoord gegeven op jouw vraag met betrekking tot jezelf in een slachtofferrol plaatsen.

Blijkbaar heb je nu heel veel last van jouw verleden, het is niet handig om hierover raad te vragen aan de mensen op GV, hoe zij ook hun best doen om jou te willen helpen.
Ga op zoek naar iemand die jou hierbij kan ondersteunen. Maak vandaag nog een afspraak met de huisarts en laat je doorverwijzen naar een specialist.
Het is heel naar wat jij hebt meegemaakt, daar moet je niet alleen uit willen proberen te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor ieder wangedrag is wel een verklaring of aanleiding te vinden.
Helaas zie ik dagelijks de gevolgen van misbruik van met name kinderen om me heen en poog daar door als pleegouder en met geestelijke opvang daar wat aan te doen.
Dat er een aanleiding is om te mishandelen , wil nog niet zeggen dat dat daarmee gerechtvaardigd is.
Ik heb zelf het nodige ondervonden, mijn inlevingsvermogen komt deels uit herkenning.
Toch heb ik er voor gekozen om de weg van zelfherstel (mbv. professionals) in te gaan en heb ervoor gekozen dat - waar ik misbruik kan verhinderen - dit zal doen.
Door mijzelf die belofte te doen heb ik ook plaatsvervangend rechtdoen ervaren.
ZO stopt de vicieuze cirkel en komt uit iets heel naars iets goeds voort.
Dat is echter een bewuste keus om mijn eigen situatie te overstijgen.
Anderen helpen met en door mijn ervaring geeft mij (denk ik) meer vrede dan wat helaas andere slachtoffers doen, door zelf dader te gaan worden.
Ze wreken daarmee het onrecht wat henzelf is aangedaan op onschuldigen, die er daarna op hun beurt helaas soms voor kiezen ook weer plaatsvervangend wraak te nemen.
En dat is volgens mij meestal de oorzaak waarom mensen anderen pijn (willen) doen.
Het stopt met de keuze en de inzet om tot heling te komen en plaatsvervangend de troost te geven die je zelf hebt moeten ontberen.
Ik moet zeggen dat het zien van het herstel bij andere slachtoffers (meest kinderen en jong volwassenen in mijn geval) waaraan ik heb mogen bijdragen , mij zelf ook veel troost en voldoening geeft.
Hopelijk kun je hier wat mee.