Is het "normaal" om als kind een denkbeeldig vriendje te hebben?

Met "normaal" bedoel ik, dat het een fase is in de ontwikkeling van kinderen o.i.d..
Ik had als kind zelfs een denkbeeldig vriendje inclusief ouders, ze woonden achter een deurtje onder mijn vader's bureau.
In mijn herinnering zijn ze levensecht, zelfs sins ik wéét dat ze denkbeeldig waren.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Het hebben van een denkbeelding vriendje is in zoverre 'normaal' dat het bij meerdere kinderen voorkomt. Fantasie hoort wel bij een bepaalde leeftijdsfase (fase van het magisch denken). Die fantasie heeft te maken met het geloof in sprookjes, geloof in menselijke eigenschappen die dieren kunnen hebben, maar ook het geloof dat bijv. deuren , hekjes, bomen of andere dingen menselijke eigenschappen kunnen hebben en een eigen leven kunnen leiden. (bijv. een hek dat expres dichtklapt voor de neus van het kind, of stoplichten die betoverd zijn en altijd groen worden als het kind het wil).
Bij het ene kind houdt deze fantasie ook langer aan dan bij het andere kind. Soms is het denkbeeldige vriendje een tegenpool van het kind zelf; het denkbeeldige vriendje kan en durft alles waar het kind zelf angstig voor is. Dit 'vriendje' is belangrijk voor het kind en verleent het kind veel steun.

Dus je hoeft je geen zorgen te maken, want het is bij jou overgegaan. Je snapt nu hoe de werewld in elkaar zit en weet werkelijkheid en fantasie beter te scheiden dan in je jonge jaren.

Als een kind niet over deze fase heengroeit, is er wel iets met het kind aan de hand en is er reden voor de ouders om zich zorgen te maken en professionele hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was 10 jaar toen ik dit had. Ik ben er niet echt overheen gegroeid, maar op de volgende manier mee gestopt: mijn ouders hadden op de plek waar mijn denkbeeldige vriendje "woonde", een briefje neergelegd waar op stond dat ze verhuisd waren. Ik vond dat briefje toen ik alleen thuis was, met mijn 5 jarige broertje.
Ik raakte in paniek, daardoor mijn broertje ook (die dacht dat onze ouders niet meer terugkwamen).
Mijn ouders hebben me toen flink op m'n donder gegeven, vanwege mijn "aanstellerij".
Niet echt pedagogisch verantwoord, maar het heeft wel gewerkt, daarna heb ik mijn denkbeeldige vriendje nooit meer gevonden (wel gezocht overigens)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pedagogisch gezien hadden je ouders je beter kunnen uitleggen dat je er 'te groot' voor was geworden en samen met jou een oplossing kunnen bedenken om afscheid van je fantasievriendje te nemen (misschien zelfs met behulp van een creatief therapeut o.i.d.). Zo had je naar deze oplossing toe kunnen groeien en afscheid kunnen nemen.
Inmiddels erkent men gelukkig meer het belang van dingen goed afronden en afscheid nemen.
Maar je ouders hebben dit vast en zeker gedaan om je te 'helpen'. Zij hebben nagedacht over hoe ze jou van dat denkbeeldige vriendje af konden helpen, en ... het vriendje laten verhuizen was best een creatieve oplossing. Alleen voor jou wat abrupt.

Andere antwoorden (7)

Het komt zo vaak voor, bij zowel kinderen als volwassenen, dat ik niets anders kan dan concluderen dat het inderdaad normaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel kinderen hebben dit, het is ook niet erg..

kijk anders op http://www.opvoedadvies.nl/denkbeeldig.htm

hier staat meer informatie, ik denk dat er geen reden is voor grote zorgen... :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had vroeger ook veel fantasie vriendjes.
als kind al heel vaak. toen ik ouder werd had ik zelfs een denkbeeldige vriend en schoonouders etc .
gewoon in mijn fantasie.

ik denk dat het wel normaal is.
toen ik nog wat ouder werd ging het vanzelf over en leefde ik weer helemaal in de echte wereld..
heel soms wil ik nog wel eens terug naar mijn oude `vriendjes` maar het lukt me niet meer zoals ik als kind met ze was . hihi

het gaat gewoon vanzelf over
13 jaar geleden
Ja is normaal. Ik denk dat het een soort geborgenheid oplevert om denkbeeldige vriendjes te hebben.. En geborgenheid nodig hebben is normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn dochter (nu 13) heeft me een paar jaar geleden verteld dat ze 6 denkbeeldige vriendinnetjes had. Ze hadden allemaal namen en ze heeft er zelfs een tekening van gemaakt. Ik vond het wel iets liefs hebben en heb wel eens gedacht dat het er misschien wel zoveel waren omdat ze zelf geen broertjes of zusjes heeft.
Nu hoor ik haar er niet meer over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het zeker normaal is
als kind voel je je vaak niet begrepen, ben je vaak kind tussen volwassenen, kan je niet altijd je gevoel kwijt,
ik geloof dat zo'n denkbeeldig vriendjes veel gevoelens kan invullen, je kan het kwaad op je laten zijn, je kan er tegen roepen, er tegen spreken, en heel belangrijk :het luistert altijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is normaal. Je geeft zelf het antwoord al.