Kan iemand denken zonder taalbesef bv omdat hij doof en blind geboren is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/doof-geboren-taal-denken-uberhaupt.138532
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, via mijn iPhone kwam deze vraag niet naar boven.

Het beste antwoord

Jazeker kan dat, je hebt alleen geen (aangeboren) 'voertuig' om de gevoelens en indrukken die je waarneemt met de buitenwereld te delen. Het denken zal derhalve aanvankelijk zeer beperkt en abstract zijn.

Vroeger werden doofblinden dan ook eigenlijk beschouwd als ook mentaal diep gehandicapt. Sinds ongeveer 1890 (de zaak Helen Keller) weten we dat ook doofblinden 'normaal' een taal (gebarentaal door middel van aanraking van handen en gezicht) kunnen leren, alsook lezen en schrijven met behulp van braille. Zo leren doofblinde kinderen tegenwoordig al vanaf de geboorte gebarentaal te voelen, en hebben ze dus een middel om zich uit te drukken. In beelden en geluiden zullen ze niet denken, maar op een gegeven moment wel in woorden. Ook bij doofblinde kinderen is er sprake van een normale aangeboren gevoeligheid voor taal ; de kunst is ze de juiste taal te leren.

(Helen Keller 'sprak' uiteindelijk overigens maar liefst zeven talen, maar zij mag dan ook met recht beschouwd worden als een wonderkind. De film over haar leven (uit 1962) is overigens nog steeds meer dan de moeite waard).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ja er zijn genoeg mensen die blind en doof worden geboren en die leren doormiddel van het aanraken van handen taal.
12 jaar geleden
Zo een persoon zou in beeldvorm kunnen denken? Je zou eigenlijk eerst dan het denkproces moeten onderzoeken, dat is al heel lastig. Zo iemand is aangewezen op andere zintuigen. Ook een baby denkt, maar kent nog geen taal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk, dus ik besta
Daar heb je niet alle zintuigen voor nodig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denken kan je ook in emoties zoals blijdschap, verdriet. Je weet dat je pijn hebt als je pijn hebt, en je weet dat je honger hebt.
Dat denken zonder dat je de emotie of het gevoel kunt benoemen bestaat. Het begint bij elke baby op die manier...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Ik begrijp wat je schrijft, ik vind het wel lastig omdat emoties lichamelijke sensaties zijn. Wij hebben daar een label aangehangen zodat we het in woorden kunnen uitdrukken. En omdat we in woorden kunnen denken kunnen we onszelf ook emoties aanpraten. Dan is de vraag: wanneer je die woorden niet hebt, ben je dan in staat de emoties op te roepen buiten de momenten dat je de emotie ervaart?
Wij zetten onmiddellijk al onze gedachten om in woorden maar dat wil niet zeggen dat je woorden nodig hebt om te denken.
Als je in een auto rijdt en je raakt in een slip dan voer je heel snel allerlei handelingen uit en dat is geen automatisme. De meeste mensen raken niet dagelijks in een slip. Pas achteraf als we het aan iemand vertellen zeggen we: En toen draaide ik snel mijn stuur naar rechts. Maar het is niet zo dat we tijdens de slip eerst in woorden denken en dan die woorden tot uitvoer brengen: we denken en handelen, daar komt geen woord aan te pas.
Dus ook iemand zonder taal kan denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk, denken kan je zonder zintuigen want denken doe je met je hersenen.
prikkels en emoties kan je ook op andere manieren ervaren.
waarnemen staat los van het verwoorden of vormgeven 'aan'. en denken kan los staan van een (bepaald) zintuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is denken met je hersenen mogelijk zonder taalbesef?
Het is een beetje wat je onder denken verstaat. Bedoel je redeneren (bijv. "mijn vriend deed naar tegen me omdat ik dat en dat had gezegd"), dan is dat vaak talig. Al dat bewust denken gaat dus vaak in taal. Ontwikkel je geen taal, dan komt dat ook minder op gang.
Andere manieren van denken zijn bijvoorbeeld het leggen van verbanden en associaties. En dat kan heel goed als je doof en blind geboren bent. Bijvoorbeeld: "Als ik dit in mijn handen krijg, en die geur in huis ruik, en op deze manier zit, dan komt er zo een hap eten". Dit is dezelfde manier van denken die jonge kinderen hebben voor ze taal kennen. En ook wat je zelf nog kunt. Ook jij herinnert je op een bepaalde plek of die prettig of niet prettig aanvoelt. Of je ziet ineens weer wat voor je.
Een doofblind kind kan vervolgens een eigen taalsysteem aanleren. En gaat dan ook in zekere zin "talig" denken. Zo'n systeem is vaak nog wel beperkter dan de taal, en het redeneren over dingen is ook lastiger wanneer je veel van de wereld niet gezien en gehoord hebt (en het dus alleen moet hebben van je gevoel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord! Ik kan het volgen, vind het wel een hoofdbreker ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt! Je stelt ook zo'n diepe vraag, waar lang niet iedereen op komt! Over deze vraag breken wetenschappers zich al eeuwen het hoofd!
Ja ik denk dat dat mogelijk is, omdat doof-blinden mensen perfect kunnen leren communiceren. Daar moet je toch voor kunnen denken.

Als iemand met zo'n handicap geboren wordt ontwikkelt hij andere vaardigheden om te overleven en zich verstaanbaar te maken. bvb de reuk-en tastzin zal enorm sterk ontwikkelen.
Door te voelen kunnen ze leren communiceren. Daarom bestaan er voor doof-blinden de vierhanden-gebarentaal en het vingerspellen-in-de-hand.

Vierhanden-gebarentaal
Bij de vierhanden-gebarentaal wordt gebruik gemaakt van dezelfde gebaren als bij de Vlaamse Gebarentaal. Het verschil is dat de doof-blinde tijdens het gebaren losjes de handen van de gesprekpartner vasthoudt. Zo kan hij voelen wat de ander gebaart.

Vingerspellen-in-de-hand
Het vingerspellen-in-de-hand is direct afgeleid van het gewone handalfabet. Iemand die het Nederlands handalfabet kent, kan dus ook vingerspellen-in-de-hand. Men drukt de letter in de handpalm van de doof-blinde.

Lorm-schrift
Het Lorm-schrift bestaat uit het vormen van strepen en punten in de linker handpalm van de doofblinde. Beide sprekers moeten een goed taalbezit hebben. Het aflezen is erg lastig voor de doofblinde, maar je kan er een hoog gesprekstempo mee hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Mogelijk is mijn vergelijk met doofblinde niet goed, mijn vraag is nl: kun je denken zonder taalbesef? Wanneer een doofblinde nl. gebarentaal leert, is de persoon ook talig en middels taal kun je denken....of niet?