Hoe kunnen wij mensen een enkele frame van een film niet zien, maar toch een raar gevoel krijgen?

In een seconde van een film zitten een aantal frames. Als wij naar een paar seconden van een video kijken van een kinderboerderij, dan vinden wij dit schattig. Maar als er een of twee frames van een dierenslachting tussen wordt geplaatst, krijgen wij een gek gevoel, ondanks dat we niet kunnen beschrijven waarom. Onze ogen hebben het dus wel gezien, maar onze hersenen kunnen dat niet gelijk verwerken. Hoe kan het ons dan toch een gek gevoel geven?

4 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Je bedoelt subliminale boodschappen in films.
Onderzoek toont aan dat de anterior cingulate cortex een rol speelt bij selectieve visuele aandacht. Twee frames worden hierdoor wel opgemerkt, maar zijn te kort om verder bewust verwerkt te worden. Dat zou op onbewust niveau gebeuren.
Er is weinig wetenschappelijk bewijs dat we die frames zo echt verwerken. Doorgaans krijgen we een raar gevoel, omdat we weten dat er een nare boodschap verborgen zit.
SimonV