Een vriendin van me denkt in kleuren. Hoe kan dat?

Bijv. bij iedere dag van de week of bij elk cijfer ziet ze een kleur voor zich. Apart :)
Zijn er op GV toevallig mensen die dat ook hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
deze vraag is al geweest. Zoek in het archief van GV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken het echt niet maar hier wel een topic uit een ander forum. Het komt vaker voor in ieder geval, zeker heel apart :-)
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=1860
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje!

Het beste antwoord

Wat jij beschrijft lijkt erg op synesthesie; misschien is het een niet zo bekende vorm van synesthesie.

Synesthesie is het ervaren van verbanden die er niet zijn. Bijvoorbeeld de letter E altijd als rood zien, ongeacht de werkelijke kleur. Of de kleur blauw "horen" als een trillende bastoon, ook al is het helemaal stil. Of een toon proeven, zodat je bijvoorbeeld bij een trompet altijd een scherpe, zurige smaak krijgt.

Wat jij beschrijft, past heel goed in dit rijtje voorbeelden.

Zie de link hieronder voor een goede uitleg van synesthesie.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat heet synestegie, kan zo snel geen goede link vinden,
13 jaar geleden
Sommige mensen hebben de perceptuele conditie genaamd synesthesie.
Het woord synesthesie betekent letterlijk “tegelijk
waarnemen”. Een persoon met synesthesie ervaart consistent en automatisch zintuiglijke input in één zintuig als een zintuiglijke ervaring in verschillende zintuigen. In de meeste gevallen ervaart een persoon specifieke kleuren wanneer ze letters van het alfabet zien of horen.

Synesthesie is vaak eenrichtingsverkeer. Het zien van de letter B kan de kleur rood oproepen maar de kleur rood hoeft geen letter B op te roepen Denken aan de letter B kan echter wel de kleur rood oproepen. Synesthesische ervaringen zijn gelimiteerd aan percepties op een vrij laag niveau, zoals kleur en ruimtelijke locatie. De meeste mensen ervaren synesthesie niet als een last maar als een hulpmiddel.

Er zijn twee soorten synethesisten:

1. Projectors: ervaren kleur als extern
2. Associators: ervaren kleur als intern

90% van de synthesisten is associator.