zou je bij een ongeval waar heel wat bloed bij te pas komt helpen? vb je hand op een bloeding te leggen?

Nu zonder het te beseffen kom je zo in contact met bloed dat eventueel besmet kan zijn met HIV (via vb een wondje op je hand) Rekening houdend met dit 'risico' zou je morgen iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hele goede vraag Wendy. Mijn reactie is: ALTIJD EERST JEZELF BESCHERMEN! En het gevaar is gewoon erg groot. Veel groter dan iedereen denkt. En dat met name voor de gewaardeerd 'naieven' onder ons.
Vanuit mijn werk weet ik dat besmettelijke. dodelijke ziekten onder 'medisch geheim' worden gesteld, zuiver vanuit overwegingen van individuele "privacy". Het groepsbelang (jij de gezonde) wordt bewust opgeofferd aan het individuele belang. Dat is regel. Dat is de werkelijkheid. Het zijn altijd dilemma's natuurlijk, maar het is voor een arts ook zeer complex het anders te doen dan het maar lekker makkelijk bij 'de eigen privacy' te houden. Of de arts moet echt een persoonlijkheid zijn.
Morele dilemma's.
De consequentie van dat beleid is tav bloederige toestanden: doe maar liever helemaal niets dan 112 bellen eerst, en dan TENZIJ en heel goed zelf beschermd.
Je hebt altijd wel een wondje aan je handen bijv-.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Jazeker dat moet je dan doen en het levert totaal geen gevaar op als je niet ook een wond hebt... Dus zeker doen...

Als jij geen wond hebt, dan is er geen gevaar voor hiv-besmetting... en er is ook geen risico dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet zonder bescherming. Gouden regel van EHBO is EERST aan je eigen veiligheid denken en dan handelen. In de auto heb ik altijd een pakje rubberen handschoenen liggen, je weet wel, van die latex dingen. En ik heb ook een paar in mijn handtas evenals een beademingsdoekje.

Niet jezelf in gevaar brengen, gebruik desnoods een plastic tasje of duw de wond dicht met je jas of iets dergelijks!

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik heb zelf nl. bijna altijd wel een wondje op mijn handen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordacht behulpzaam +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is jouw manier het beste, maar ik ben niet (meer) altijd voorbereid op zo'n situatie en zou er dus gelijk inspringen en achteraf pas beseffen... Mijn EHBO-diploma is dan ook al vele jaren verlopen... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat het ook een persoonlijkheidsding is. Ik sta erom bekend in stressvolle situaties razendsnel eerst te denken en dan te handelen. (en nee, dit kost geen minuten, slechts enkele seconden) Een ander daarentegen handelt eerst. Is gewoon net hoe je in elkaar steekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat lijkt me ook. Ik handel in iedere stress- en panieksituatie eerst en denk pas achteraf. De emotie komt ook pas achteraf, gelukkig, waardoor ik toch adequaat kan reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb alleen het idee dat de emotie dan 10x zo hard komt ook maar ik kan het natuurlijk niet vergelijken omdat ik niet beter weet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, ik heb jaren geleden regelmatig met ongevallen te maken gehad (allemaal bij toeval, niet beroepsmatig) en als iedereen dan met de ambulance was afgevoerd dan storte ik helemaal in. Gelukkig maar van korte duur, maar bv agenten die dat zagen gebeuren gaven standaard het advies om slachtofferhulp te contacteren... ;-)
Ja, ik wel. Sterker nog, ik heb dat al eens gedaan. Op het moment dat het gebeurde dacht ik er helemaal niet over na. Het is gewoon een medemens die je wilt helpen. Het bloed... ach denk je dan, die kleren zijn te vervangen...
Naderhand sta je wel heel lang onder de douche, want je wil al dat bloed van die onbekende medemens toch wel graag van je afwassen.

Natuurlijk is een besmetting pas mogelijk als je zelf ook ergens een wondje hebt, zoals je al noemt, of het bloed op een andere manier je lichaam binnenkomt. Op zich is de kans redelijk klein hoor. Je moet namelijk twee kansen bij elkaar tellen: de kans dat het slachtoffer HIV heeft en de kans dat zijn/haar bloed jouw lichaam binnendringt. En daarbij kan het ook zijn dat het bloed je lichaam binnendringt, maar dat je niet besmet wordt. Die kans is er ook nog.

Ik zou in ieder geval niet twijfelen. Ik denk dat ik dat niet een KAN... Ik zou me achteraf heel schuldig voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een enorme bloeding is waarbij een slachtoffer in gevaar zou komen dan zou ik mij geen moment bedenken.!
Voor mij zou de bloeding tot stilstand brengen de eerste prioriteit hebben.
Ik weet dat ik nu alle EHBO-ers op mijn nek krijg, het zij zo.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dat nooit doen ik zal altijd een doek pakken ivm infectie gevaar.Is er niks anders dan zou ik daar wel voor kiezen maar wel iemand een opdracht geven om een theedoek te gaan halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, absoluut, zonder aarzelen. Met bescherming als het kan, zonder bescherming als het moet.

En ja, ik ben me bewust van het risico. Maar ik laat een ander mens vanwege dat risico niet bewust sterven als ik er iets aan had kunnen doen.

Dood ga ik zelf ooit toch wel, en ziek kan ik altijd worden. Tot die tijd wil ik 's ochtends zonder walging in de spiegel kunnen kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mooi, mee eens +je
NATUURLIJK, meteen helpen, meer dan een liter bloed verliezen is zeer gevaarlijk.
Zelfs met een wondje op je hand hoeft dat niet per se'een risico in te houden.
Je laat toch verdraaid nog aan toe je medemens niet leeglopen als je daar wat aan kunt doen?!!
Zelfs bij een wondje loopt er eerder wat bloed naar buiten dan naar binnen of er moet al helemaal geen inhoud van betekenis in je lijf aanwezig zijn.
Veronderstel dat je zelf ligt leeg te bloeden en de mensen om je heen gaan met hun mobieltjes uitzoeken of ze geen risico lopen als ze je helpen..........
Persoonlijk geloof ik , dat je ook beschermd wordt als je je nek voor een ander uitsteekt en heb dat ook vaak ervaren.
zeker nu tijden moeilijker worden zijn we meer op elkaar aangewezen.
Samen kunnen we grotere problemen beter overwinnen dan alleen.
Een grote Persoon heeft 2000 jaar geleden gezegd, :
wat gij de minste van Mijn Broeders doet, dat heeft gij (voor) Mij gedaan.
Kappen dus met dat individualisme zou ik zeggen, het brengt ons minder dan niets.
Samen staan we sterk(er)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als ik wat kan doen zou ik het direct doen.
Geen enkele aarzeling, op dat moment is diegene het nodig. Van levensbelang!

Het zou ook gewoon echt niet in mij opkomen, of ik er wat aan zou kunnen overhouden.