waarom brande mensen kaarsjes bij de foto ven iemand die re niet meer zijn (dood) ?

Toegevoegd na 56 seconden:
van en er moet het zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.3K

Het beste antwoord

Ik brand ook vaak een kaarsje bij de foto's van mijn overleden moeder en zusje.
Het is symbolisch hè?
Ik heb bij mijn moeders foto een kandelaar met een engeltje( die het kaarsje beethoud)en bij de foto van mijn zusje een kandelaar met een elfje.
Geeft me soms echt een beetje troost,een mooi plekje met persoonlijke spulletjes ernaast,zoals ringetjes en beeldjes.
Net of ze weer heel even dicht bij me zijn.Zo voelt het ook echt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord... Sterkte met je moeder en zusje...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi Karena, ze zijn dan ook even heel dicht bij je.
+

Andere antwoorden (8)

De kaars is er om symbolische de weg te verlichten voor de geest van de overledenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Dit is een ritueel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom nou weer een min.
Een ritueel is een vaste handeling die iets symboliseert en zonder deze symbool functie eigenlijk niets betekend.
http://www.encyclo.nl/begrip/Ritueel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk Nelly, omdat men het een te algemeen antwoord vindt. (niet van mij hoor, een min)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-8.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef je een plusje,want je antwoord is op zich niet fout.
Dus eigenlijk zijn al die minnen onverdiend.
Misschien maakt het je niks uit,maar ik vindt het niet zo aardig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Karena
Een kaars is licht in donkere tijden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik steek nog elke avond een kaarsje op bij de foto`s van mijn overleden ouders en broer .
Dat doe ik om uiting te geven aan mijn gedachten dat ik nog ieder keer aan hun denk .
En als ik een kaarsje opsteek dan geeft het zo`n rustig gevoel .
En om iets terug te geven voor wat zij allemaal voor mij hebben gedaan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ken dat gevoel (of kan)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En het is net als je het kaarsje aansteekt bij hun foto dat zij jou dankbaar aankijken .
Omdat een plekje creeeren voor de overledenen troost bied voor de achtergebleven personen
Het branden van een kaarsje en wierookstokje is uit liefde en respect naar de overledenen
Zodat ze hun welverdiende rust zullen hebbem
Eerbied naar de overleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het branden van kaarsen komt vooral voor in de katholieke kerk.
Het licht heeft een bijzondere betekenis in de rooms-katholieke kerk:
"God schiep licht en donker op de eerste dag."
Een brandende kaars kan beter dan wat dan ook de betekenis van licht vervullen.
Een kaars wordt in de eredienst gebruikt.
Met Pasen worden grote kaarsen gebrand met een kruis erop.
Naast de eredienst worden kaarsen op vele plekken aangestoken: bij heiligenbeelden, (vooral bij Maria) in kerken en kapellen.
Ook voor overleden of zieke dierbaren brandt men kaarsen. De brandende kaars begeleidt als het ware het opstijgende gebed naar de hemel. Het bidden om voorspraak van een heilige, met een kaarsje, is een zeer gebruikelijke gebedspraktijk. Heiligen zijn krachtige voorsprekers bij God.

Het branden van kaarsjes stamt mogelijk af van het branden van kaarsjes van de vroege martelaren in de catacomben. Met de komst van internet is een 'virtuele traditie' aan het ontstaan van het branden van online kaarsjes.

http://www.isidorusweb.nl/asp/default.asp?t=show&id=3888
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! dat ben ik helemaal met je eens!!
Religieuze rituelen, zoals kaarsen branden, bieden steun. Een kaarsje ter herdenking voor een overleden dierbare dient o.a. ook omdat zijn of haar licht voor altijd zou blijven stralen. De behoefte aan religieuze rouwrituelen is cultureel bepaald.

De kerken zijn onderdeel van onze traditie. Daarin vind je rituelen waar je na zo'n traumatische gebeurtenis op kunt terugvallen. Daar zijn ze ook voor, of je nu gelovig bent of niet. Religieuze rituelen zijn robuust. Die overleven eeuw na eeuw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kaarsje branden voor een dierbare overledenen, is een vorm van respect en aandacht.
Het vormt de verbinding tussen de levende en de gestorven.
Spiritueel gezien, kan het een opening zijn tot contact, als dat gebeurd, kan dat veel intense rust en berusting geven.
Maar ook het sterke gevoel dat de overleden altijd nog in de buurt is.