Hoe werk je je frustraties definitief weg?

Ik wil dus een structurele oplossing, geen incidentele.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag ik weten om wat voor frustraties het gaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Taalfouten?

Het beste antwoord

Als je een structurele oplossing wilt, dan zul je moeten begrijpen wat frustraties zijn en hoe ze ontstaan.

Frustraties zijn herhalingen welke je herinneren aan een vervelende gebeurtenis. Door dat het vaak terugkeert in je leven, wordt je er gefrustreerd van omdat je het al meerdere keren hebt gezien, maar ook omdat het een voor jouw kwetsbaar punt is.

Zolang je niets doet aan je tere punten, zal het blijven terugkomen in je leven. Je bent die situaties nog niet meester en daardoor ben je gefrustreerd. Juist omdat je die situaties nog niet meester bent en je erdoor geprikkeld wordt.
De frustratie is boosheid. Je bent boos vanwege de onmacht.

Kortom je structurele oplossing ligt in het oplossen van jouw kwetsbare en tere plekken. Welke zijn dat, hoe zijn ze ontstaan, waarom betekenen ze zoveel voor jouw? Sommige kwetsbare punten neem je over van je ouders of geliefden. Dan wordt gefrustreerd, omdat die ander gefrustreerd zou worden.

Beantwoord de bovenstaande vragen, en je komt een stapje dichterbij de oorsprong van die frustratie. Als je die weet, kan je kiezen of je nog steeds boos wordt, of dat je jezelf een ander blik gunt op die situaties.

Jammer dat je geen voorbeeld noemt. Want dan zou ik je een verdieping kunnen geven in die situatie.

Weet dat die situaties je hele leven zullen blijven terugkeren. Net zolang totdat je daadwerkelijk besluit om die situaties meester te worden. Daarna zullen ze ook nog steeds terugkeren in dit leven, maar zal het je niet meer schaden, je weet er immers mee om te gaan. Je bent het dan meester.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Frustraties verdwijnen pas na acceptatie bij jezelf van de situatie of bij verandering van de situatie, waardoor datgene dat de frustratie veroorzaakt er niet meer is.

Soms is iets niet te veranderen. Enige oplossing, om dan van je frustratie af te komen, is dan om alles maar te accepteren zoals het is en voor de rest er het beste van te maken. Dat is moeilijk, maar niet onmogelijk.
14 jaar geleden
Acceptatie of weigering.
Dat zijn de sleutelwoorden.

Sommige frustraties komen voort uit situaties waar je zelf geen macht over hebt: probeer die situaties te accepteren, leer ermee om te gaan en probeer er iets constructiefs in te zien.
Heb je bijvoorbeeld een ongeneeslijke ziekte, dan kun je die niet weigeren, zogezegd. Wel kun je die leren accepteren.

Er zijn echter ook (onnodige) frustraties waar je vanaf kunt komen. Ga op zoek naar de bron van zo'n frustratie en weiger deze nog langer onderdeel te laten uitmaken van je leven.
Heb je bijvoorbeeld een baan waarbij je het niet naar je zin hebt, dan kun je ontslag nemen en op zoek gaan naar iets leukers.

Het klinkt natuurlijk allemaal duizendmaal eenvoudiger dan het is en je hebt een dergelijk antwoord zelf ongetwijfeld al bedacht, maar ik denk niet dat er een 'geheime formule' is voor het wegwerken van frustraties. Het is ongetwijfeld een lastig en misschien ook langdurig proces, maar op een gegeven moment leer je vanzelf hoe je je frustraties kunt relativeren en hoe je er het beste mee om kunt gaan.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
frustraties werk je weg door een periode lang te schrijven over waar je nou gefrustreerd over bent, je schrijft het van je af . Het grappige is als je het na een tijd weer terug leest, ben je verbaasd dat jij je daar zo druk over hebt gemaakt. Dan gniffel je in jezelf ,als dat ontstaat ben je het echt kwijt. Schrijven is echt een hulpmiddel. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een structurele oplossing om frustraties te lijf te gaan is er nooit. Alles is aan verandering onderhevig, zelfs je frustraties. Iets wat je nu frustreert is over b.v. 5 jaar niet meer belangrijk. Dan heb je wellicht weer andere zaken waar je je druk om maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dit:

'Ik zie veel mensen in de loop van hun werkzame leven, carrière zogewenst, vastlopen in hun frustraties. Ook al zal lang niet iedereen dit toegeven of zich er ook maar van bewustzijn, frustratie heeft een grote invloed op ons leven. Ondanks dat ‘niet krijgen wat je wilt’, frustratie dus, een in ieder leven voorkomend fenomeen is kunnen weinigen van ons er goed mee omgaan. Een stukje bewustwording is hier op zijn plaats...'

Lees verder, misschien heb je er wat aan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frustraties zijn verwachtingen die niet uit komen.
Een structuele oplossing is dus je verwachtingen niet te hoog stellen, of helemaal geen verwachtingen en gewoon maar zien hoe het verloopt.
Frustraties zijn dus niet het verloop van omstandigheden, maar een verkeerde verwachting van je zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie aanvullende reactie!
Door je verwachtingen bij te stellen, en te accepteren of te veranderen wat je frustraties opwekt.
Alles in het leven is zo betrekkelijk, ook degene of het gedrag van diegene wat jou zo frustreerd.
Door dat in te zien, en ook het gedrag in te zien van de frustreerder, kun je makkelijker loslaten.
Bovendien heb je altijd de macht om een andere weg in te slaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door los te laten!

Makkelijk gezegd!

Accepteer! Verwacht nooit te veel.
Frustreren mensen je? Probeer en leer het te negeren.
Blijf vooral goed bij jezelf en ken je eigenwaarde.

Frustratie is de emotionele toestand van iemand die belemmerd wordt zijn verwachtingen, behoeften of doel te verwezenlijken.

Wanneer je goed over deze bovenste regel na gaat denken en je denken/verwachting aanpast, kun je los komen van frustraties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Frustraties horen bij het leven. Je kunt ze alleen verminderen als je frustratie-tolerantie opbouwt.