Mijn vriendin ziet mensen die er niet zijn.

Wanneer ze wakker word, schrikt ze bijvoorbeeld omdat ze iemand vlak voor zich ziet die dan weer verdwijnt. Of ze doet een deur open en ziet dan iemand die weer verdwijnt. Of ze loopt de douche in en ziet dan een persoon die zichzelf opgehangen heeft. Dit gebeurt meestal in periode's wanneer ze erg gestresst is, of is geweest. Ze heeft in het verleden haar vader verloren op 11 jarige leeftijd. Ze heeft haar verdriet altijd opgekropt omdat haar moeder dat er niet bij kon hebben. Ze is ook gewend om gevoelens niet te vertellen en kropt dus ook alles op. Misschien heeft dit ermee te maken? Kan er helaas niks over vinden op internet. Het enige waar je op uitkomt is contact met overledenen en dat is het niet volgens mij. Wie kan mij helpen???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (11)

Laat je vriendin is contact opnemen met een paragnost. Als het volgens jouw geen overleden mensen zijn wat zou het dan wel zijn.
Zij ziet ze in een periode als ze gestresst is, misschien dat ze er dan meer voor openstaat.
Misschien dat je iemand in de buurt kent die dit doet. Maar zeg in ieder geval niet tegen haar er is niemand en je bent aan het fantaseren. Want jij ziet ze niet en zij wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je merkt het al aan de reacties iedereen denkt dat ze gek is. Ze moet naar de psychiater. Dus al die paragnosten ook en het zesde zintuig op tv, zijn ook allemaal rijp voor de psychiater!!! Goed dat je hulp gaat, en dat je haar serieus neemt. Voor de minner bedankt voor je anonieme reactie ik kan het hebben hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen paragnost aub. Naar de huisarts die verder verwijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fantaseren en hallucineren zijn twee heel verschillende dingen. Het tweede kan echter een symptoom zijn van een onderliggend trauma, waar hier duidelijk sprake van lijkt te zijn, waardoor je beter eerst even bij een dokter langs kan voor je het kwakzalfcircuit in gaat rollen. Met het risico dat het middel erger is dan de kwaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lora: het zegt meer over jou dan over de andere antwoorders dat jij het direct over 'gek' hebt. Er zijn veel oorzaken waardoor iemand visuele hallucinaties kan hebben, en het hoeft absoluut *niet* te zeggen dat iemand 'gek' is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt maar mensen zeggen al snel dat je gek bent als je dit soort dingen ziet en is het niet gek dan kan je ook vaak ongeloofwaardig overkomen. Ik oordeel niet maar spreek uit ervaring. Het kan heel erg veel zijn maar ik sluit de andere wereld echt niet uit. En dat is vaak een grijs circuit hier. En een psychiater zal dit echt niet toegeven. Terwijl deze echt wel zijn mannetje staat.
Cryofiel
14 jaar geleden
Alleen als de vriendin echt hardnekkig elke kanshebbende hulpverlening afwijst, kan een bezoek aan een paragnost helpen. Je moet er wel mee oppassen, want het kan ook een averechts effect hebben, en dan zit je pas echt in de penarie. Als ze al een paragnost zou bezoeken, is het mogelijk dat de persoonlijke aandacht en de bevestiging haar zodanig geruststellen dat de problemen verminderen. Heel misschien komt ze dan zelfs zodanig tot rust dat ze de opgekropte problemen geleidelijk aan kan verwerken. In die zin zou een paragnost kunnen helpen. Zo wordt het een ethisch dilemma: je bedriegt haar, maar het resultaat van dat bedrog kan zijn dat je haar helpt. Mag je je vriendin dan bedriegen? Da's een moeilijke kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryofiel fijn dat er ook eens een positieve reactie komt op mijn antwoord. Dank je. Ik denk als zij zich hier wel goed bij zal voelen of het dan bedriegen is of niet, het haar in ieder geval gerust kan stellen. En daardoor weer met een nieuwe basis verder kan. En zijn ze beiden gerust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar lora, *jij* bent de enige die het hier over 'gek' heeft. Je roept dat je aan de reacties kan merken dat 'iedereen' denkt dat de vriendin in kwestie gek is. Ik haal dat helemaal niet uit de andere antwoorden, ik zie iedereen heel serieus reageren. Hallucinaties worden genoemd, maar ik zie niemand suggereren dat de vriendin dus 'gek' zou zijn. Dat is wat jij ervan maakt. Het lijkt er voor mij op alsof je er bezwaar tegen hebt dat niet iedereen het bestaan van geesten als verklaring ziet, en daarom wil doen (of dat misschien echt denkt) alsof iedereen die het niet met jou eens is, heel onredelijk is en het probleem niet serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ ik waardeer je openhartigheid, maar dit zijn onderwerpen waar meningen over bestaan en dat is goed maar vaak kom je met deze onderwerpen nooit bij elkaar. De 1 ziet mensen/of geesten hoe we het noemen willen en de ander ziet ze echt niet. Als 50 mensen ze niet zien en 1 persoon wel, wordt er vaak een conclusie getrokken. Maar nooit een opening gehouden dat het echt wel kan. Daarom was ik ook blij met de aanvullling van Cryofiel die deze deur niet gelijk sluit.
En absoluut mensen reageren allemaal serieus, maar jullie mening omdat de meeste zo denken wordt gewaardeerd en die van mij niet.
Wat ik waardeer aan deze reacties is dat de minnen gelukkig worden onderbouwd. Ook dat is erg prettig. En zo zie je dat de meeste aan de psychiater denken. Wat normaal ook echt een goede weg kan zijn. Stel de volgende vraag een paragnost heeft toegegeven dat ze mensen ziet en de psychiater vindt dit klinklare onzin en geeft haar medicijnen om deze gedachten te onderdrukken. Zal men dan zeggen je hebt gelijk of die paragnost heeft ongelijk. Wil niet aangeven dat er gelijk moet worden gegeven maar het is het moeilijke aan deze vraag wel of niet. Uiteindelijk uit de vele antwoorden moet er voor haar tenslotten een oplossing komen.
En uit welke hoek dat mag komen is niet van belang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lora, ik vind het prima dat je een andere mening hebt! Ik heb er alleen bezwaar tegen dat je beweert dat mensen die aan een ander probleem dan geesten denken, zouden doen alsof de persoon in kwestie 'gek' is. Die beschuldiging is onterecht, en dat was mijn enige punt.
dit zijn hoogstwaarschijnlijk visuele hallucinaties, en kunnen samenhangen met verschillende psychische aandoeningen, maar ze kunnen in principe ook op zichzelf staan.
Hoewel je in je vraag niet echt aangeeft hoe je vriendin zich hierbij voelt en ermee omgaat, kan ik me voorstellen dat deze hallucinaties haar flink wat schrik zullen aanjagen. Ik denk dat ze in dat geval het beste geholpen kan worden door een psycholoog. Ik zou zelf beginnen met contact opnemen met de huisarts, en deze de problemen voorleggen (al dan niet in overleg met je vriendin)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hm moeilijk.. Ik ben zelf ook niet van mening dat je perse meteen naar een psycholoog hoeft te rennen. Maar dat je hallucinaties hebt wil niet meteen zeggen dat je gek bent, het is gewoon een symptoom van haar probleem: dat ze soms zoveel stress heeft dat ze die op een bepaalde manier niet kwijt kan. Misschien is het een idee dat ze op de universiteit of hogeschool waar ze les volgt een cursus kan doen, mbt studiestress oid. zie bijvoorbeeld hier: http://www.ru.nl/studenten/begeleiding/cursussen_en/ Ze hoeft dan niet te praten over haar hallucinaties, maar als ze beter om kan gaan met de dingen in haar leven kan het zijn dat die vanzelf afnemen. Ik zou het wel goed in de gaten houden, als je het gevoel hebt dat de hallucinaties ook verder haar gedrag beinvloeden, of dat ze erger worden, zou ik zonder haar medeweten een vertrouwelijk gesprek met een huisarts of andere hulpverlener voeren om te bekijken wat je het beste kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is iemand die naar een psycholoog moet 'gek' ? Je spoort pas niet als je je klachten niet serieus neemt en een goede behandeling weigert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hohoho.. niemand is gek.. Ik zeg alleen dat hallucinaties niet per se samen hoeven te hangen met een psychische aandoening. Als deze persoon niet naar een psycholoog zou willen, zijn er nog steeds andere manieren waarop men kan proberen om van de hallucinaties af te komen. Mij lijkt het dan verstandig om daarnaar te kijken, hoewel het idd beter is om wel naar een psycholoog te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gek: een verzamelterm voor alles wat een individu niet normaal vindt. In dat geval, trek zelf je conclusie. De vriendin van Erik W is deels gek, wanneer ze haar overtuiging blijft vasthouden om geen hulp te zoeken. De (goedbedoelde) adviezen van gebruiker krullenkoppie zijn gek, omdat het ethisch onverantwoord is om direct een diagnose te stellen. Het is uit principe krankzinnig om op basis van een stuk tekst (zegge: dit verhaal van de vragensteller) als (hooguit goedgeïnformeerde) leek een diagnose te stellen en lukraak ergens naartoe te verwijzen.
Je vriendin kan ook een psychose hebben. Misschien moet ze eens praten met een psychiater?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een psychiater zal het gelijk ontkennen. Het is zo langzamerhand ook wel bekend dat mensen echt andere mensen zien maar niet iedereen heeft dit meegemaakt om hier over te oordelen.
Ik begrijp wel waarom ze dit niet wil, zoek daarom voor haar iets dat iemand haar wel begrijpt dat zij ze ziet. (paragnost) van daaruit kan zij weer verder. Ook met haar gevoel ik ben niet gek, of inderdaad er zijn andere dingen hoe dit kan komen en zij alsnog de hulp krijgt.
Ik zou hier echt mee naar een huisarts gaan, die misschien verwijst naar een psychiater die met medicijnen werkt. Het kan zijn dat het hallucinaties zijn die of psychoses of hoe psychiaters dat ook noemen. Ik ben maar een eenvoudige maatsch werkster. Maar in ieder geval er kan een stofje tekort zijn in haar lichaam wat dit veroorzaakt. Snel naar de dokter. Maar evengoed kan iets uit haar verleden haar dwars zitten en moet aan de verwerking daarvan ook worden gewerkt. Ook dan: eerst naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem komt duidelijk uit haarzelf. Je geeft aan dat ze een traumatisch verleden heeft, dat ze zelfs jarenlang onder kommervolle omstandigheden heeft geleefd - al je (heftige) gevoelens moeten onderdrukken, dat is nogal wat!

Je geeft ook aan dat het sterker wordt als ze alleen is. Dus als ze haar geborgenheid, haar veiligheid, kwijt is.

Dit alles duidt op een psychisch probleem.

De enige methode lijkt mij: het onderliggende probleem verwerken. Dat betekent dus een behandeling, een therapie. Wellicht bij een psychiater, wellicht in een praatgroep - hoewel ik persoonlijk meer zie in een psychiater. Mocht ze toch liever een praatgroep kiezen, laat het dan alsjeblieft een praatgroep met echt professionele begeleiding zijn - anders krijg je zo'n damesbabbelgroepje dat zich geleidelijk afsluit van de werkelijkheid, en waarin steeds wildere verhalen de ronde gaan doen.

En nee, ze is niet gek. Ze heeft psychisch een paar enorme klappen gehad. Dan is het heel normaal dat je daar op zo'n manier op reageert.

Als ze is wezen skiën en ze heeft bij een val zulke klappen op haar been gekregen, dat ze haar been heeft gebroken - dan gaat ze toch naar de gebrokenbenendokter?

Als ze is aangereden door een auto, en ze heeft haar lever gescheurd - dan gaat ze toch naar de gescheurdeleverdokter?

Als ze psychisch enorme klappen heeft gehad, en ze heeft waanbeelden - dan gaat ze toch naar de geestesdokter?

Praten en verwerken, dat lijkt mij voor haar het enige dat helpt. Ze zal het zelf moeten doen, maar een psychiater kan haar daarbij goed helpen.

Enneh - weet zij een betere oplossing dan?
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef geen antwoord meer te geven, jij hebt alles al gezegd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prachtig antwoord +
Het is een soort ziekte. Wat hier boven ook al gezegd. Een soort ziekte van hallucinaties. Moet snel behandeld worden. Anders loop die risico's.! i.v.m gek worden..
Succes.!
Ga naar een psychiater...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is dat? Gek worden? Klinkt ernstig
Mensen zien die er niet zijn is een symptoom van Schizofrenie. Tijdens een psychose ziet, hoort, proeft of voelt de persoon dingen die er niet werkelijk zijn. De persoon kan bijvoorbeeld stemmen horen die niemand anders kan horen, of dingen zien die er niet zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om het in de paranormale hoek te zoeken maar dat is mijns inziens zonde van de tijd. Dit zou een ontkenning zijn van de ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig dat je stelt dat "contact" met overledenen "het niet is". Zo'n contact is onmogelijk.

Dit moet je niet willen om met zijn tweeën te willen 'oplossen' via informatieve "psychologie"-sites.

Bezoek een arts, die stelt eerst een diagnose en helpt daarbij verder (en beter) dan deze website.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aarden, aarden en nog eens aarden.
Door te aarden wordt ze sterker en kan ze de deuren beter dicht houden, nu krijgt ze allemaal informatie binnen waar ze niets aan heeft, die alleen maar nog meer verstoord.

Aarden kun je bijvoorbeeld met yoga, of lekker inde tuin werken (maar dan moet het geen winter zijn), of een andere sport. Lekker (rustig) met het lichaam bezig zijn.
Laat haar iets kiezen wat bij haar past.

Ze zal al snel de periodes dat ze gevoelig is voor deze beelden gaan herkennen en dan kan ze zorgen dat ze meer aard.

Als ze sterker wordt kan ze ook beter leren omgaan met haar gevoelens, maar eerst aarden, eerst sterker in haar schoenen komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is onjuist alles af te schuiven op een geestelijke ziekte.
Ik zal het niet uitsluiten , het kan wel, maar het voelt niet zo.
Stel dat ze echt geesten ziet, dan ben je echt niet ziek!
Wel heel erg kwetsbaar en verwart.
Niemand van ons die hier antwoorden geven, hebben haar gezien of gesproken, dus niemand kan een goed advies geven.
Voor ik er verder iets van ga zeggen, wil ik graag weten, wat haar lievelingskleur is, is cecreatief ,wat voor een werk doet ze, houdt ze van groene of van bloeiende planten, praat ze normaal zacht of hard, hoby's?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk daar komt Ed aan....
Bij mij voelt het ook zeker niet zo vandaar ook mijn antwoord. Het is voor velen nog een onbegrepen wereld en dat mag ook. Ik hoop voor hun beiden dat ze het antwoord krijgen en zou mooi zijn als dat via jou kan. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geesten bestaan niet. Dit meisje moet geholpen worden door een arts, want dat is de enige manier waarop zij een kans krijgt om lekkerder in haar vel te komen te zitten en om weer achter het stuur te kruipen van haar eigen leven. Paragnosten zullen haar meer kwaad dan goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rick333 kan zijn dat je gelijk hebt, ik sluit het ook niet uit.
Kan zijn dat ik gelijk heb, dat is moelijker voor je ( onmogelijk)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is het punt waar ik bij dit soort onderwerpen vaak tegen aanloop, Chocolaatje: het onvermogen van veel mensen om te zien dat er meer mogelijkheden zijn dan 'ze liegen' of 'het zijn echt geesten'. Niet iedereen hier vindt het aannemelijk dat deze persoon echte bestaande geesten ziet, maar niemand denkt dat ze liegt. Ze ziet ze wel echt, maar dat betekent niet dat ze echt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent er van overtuigt dat het niet echt is wat ze ziet.
Ik ben er van overtuigd, dat we allebij gelijk kunnen hebben, dus zowel ik als jij kan gelijk hebben.
En weet je waarom?
Dat heb ik hier geleerd van jou, van Cryo. en van rota.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het wel of niet kan, is hier niet mijn punt, Ed. Ik erken absoluut dat het *mogelijk* is dat er geesten zijn, ik vind het alleen zeer onwaarschijnlijk omdat ik geen aanwijzingen heb die erop wijzen dat het zo is. Zo onwaarschijnlijk, dat ik er geen probleem mee heb om aan te nemen dat ze niet bestaan, en ik dus ook handel naar die aanname. Net zoals jij, ook al hou je beide opties open, aanneemt dat ze wel bestaan, en handelt naar die aanname. Het punt dat ik wilde maken is veel simpeler. Chocolaatje ziet als mogelijke verklaring voor wat er hier gebeurt dat óf deze persoon geesten ziet, óf deze persoon liegt. Daarmee suggereert ze dat mensen die niet in geesten geloven, automatisch ook beweren dat deze persoon liegt. Dat is onterecht, omdat er nog een derde optie is: dat deze persoon niet liegt, maar mensen ziet die er niet zijn. Onze geest is immers in staat om dergelijke beelden van dingen die er niet zijn, te produceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurd niet vaak, maar ik ben het helemaal met je eens, je moet altijd alle optie's open houden, in bijna alle gevallen zijn er verklaarbare omstandigheden die alles kunnen verklaren.
Maar ik zeg bewust al, bijna.
Jij leest geen aanwijzingen of dat wel zo is, die lees ik ook niet.
Maar ik lees wel met mijn gevoel, of wat het ook is, en dan lees ik ineens iets heel anders, mijn ervaring zegt me, dat ik dan 9 van de 10 keer het goed gelezen/gevoeld heb.
Nu kan dit net die ene keer wezen, goed mogelijk, ik wacht verder af, mocht ik het toch goed gevoeld hebben, Dan komen ze er wel op terug en zo niet, dan niet.
het is verder niet aan mij actie te ondernemen.
Absoluut contact opnemen met een huisarts.

Dit zijn hallucinaties waar je vriendin medicijnen voor kan krijgen om ze onder controle te krijgen.

Het is een symptoom van een psychische aandoening, deze hallucinaties. Welke psychische aandoening dit is, kan een bevoegde arts uitzoeken.

Wat jij kunt doen? Met haar praten en vertellen dat het niet erg is om hierover te praten met een hulpverlener uit de Geestelijke Gezondheid Zorg (GGZ). Hopelijk komt ze dan lekkerder in haar vel te zitten.

Op dit moment kun je haar stress ook verlagen door haar af en toe te kalmeren. Dat zal haar ook goed doen, maar slechts tijdelijk, want dit is niet een probleem dat door stressreductie is op te lossen.

Succes!