Preoccupatie is een typisch kenmerk van autisme. De speciale interesse van die persoon neemt veel tijd in beslag, gesprekken gaan heel vaak daarover. Door over iets tot in de puntjes alles te weten creëert hij of zij op die manier voor zichzelf rust en zekerheid.

Obsessie bestaat uit dwangmatige gedachten. In principe kan ieder mens last krijgen van een (tijdelijke) obsessie. Wie last heeft van een obsessie heeft een bepaald idee in het hoofd dat er niet meer uit gaat ook al wil men dat wel graag. Het is dwangmatig denken dat vaak resulteert in gedrag dat de persoon van zichzelf moét doen om de onrust weg te nemen: dwanghandelingen.

Je kunt dus als verschil stellen dat preoccupatie rust geeft aan autisten, terwijl obsessie onrust geeft aan andersoortige mensen.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Volgens mij komt een preoccupatie inderdaad altijd voor bij autisme, maar omgekeerd heeft niet iedereen met een preoccupatie autisme. Ik bedoel: iemand met een eetstoornis is bijvoorbeeld gepreoccupeerd met eten en zijn gewicht, iemand met een fobie is gepreoccupeerd door zijn angst etc. Zo was het toch, of vergis ik me daarin?
Amadea
6 jaar geleden
Nee, iemand met een eetstoornis of met een fobie is niet gepreoccupeerd. De eetstoornis kan wel een obsessie zijn of worden. Als je een fobie hebt dan probeer je zoveel mogelijk te vermijden dat je met jouw angst wordt geconfronteerd, maar verder kun je normaal functioneren en communiceren.