De kracht van de intuitie is de snelheid van weten. Intuitief kan je direct een antwoord hebben. Sneller als gevoel, sneller als het denken. Je weet het gewoon en je weet het ook zeker.

De herkomst is lastiger te verklaren. Er bestaan verschillende visies over maar volgens mij is nog niets echt daarvan "bewezen".

De ene visie is dat intuitie ontstaat door de hoeveelheid levenservaringen die iemand heeft. Het onderbewuste stuurt een antwoord naar het waakbewustzijn vanuit een ontelbare hoeveelheid levenservaring (middels associaties, vergelijkingen te maken met eerdere ervaringen). Dit is een interne factor.

Een andere visie heeft meer het karakter van een externe factor. Je intuitie is iets wat van buiten jezelf in je waakbewustzijn binnenkomt. Via een groter ik of hoger zelf genoemd, of vanuit je ziel, je gids, beschermengel etc.

Of het wordt benoemd als een zesde zintuig via langs wordt waargenomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In-tuïtie is ingeboren-weten, dus het zit er al in dat is dus de herkomst...
De kracht is snelheid en onfeilbaarheid...

Dan heb ik het wel over intuïtie, dat is over dat wat weet en niet iets anders...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die laatste zin, serieus.. wat??
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik snap nu niet wij jij vraagt? velen denken intuïtie te bezitten, maar soms is dat niet zo... meer bedoel ik er niet mee.. was dat een antwoord?
Dat zijn eigenlijk twee vragen. De kracht van menselijke intuïtie is het nut ervan. Het is ook gewoon praktisch, dingen terugvinden enz.

De herkomst is gewoon onbekend, dat is het moeilijkste te begrijpen. Hoe kan ik iets weten zonder mijn 5 zintuigen? Ik heb weleens gelezen dat alles al bekend is, Alles is a.h.w. opgeschreven. Uit die bron komt het. Moeilijk verhaal misschien maar het beste wat ik kon vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar de werkelijke kracht van de menselijke intuitie is al veel onderzoek gedaan, het is en blijft een ongrijpbaar fenoneem. Het menselijke verstand schopt telkens alles in de war doordat we voor alles een reden en bewijs willen hebben. Maar we kunnen deze wereld niet regeren enkel op intuitie. We hebben onze eigen ontwikkeling vrijwel alleen te danken aan ons verstand. Dat heeft in de evolutie altijd al een grote rol gespeeld. Maar wat was in de evolutie de rol van de intuitie? En in hoeverre heeft dat invloed gehad op het geheel? En in ons eigen leven? Laten we het eerst maar bespreekbaar maken en dat is al een hele opgaven. Maar de invloed ervan is waarschijnlijk groter dan we denken. En waar het vandaan komt? Voor diegene die er niet in geloven is het makkelijk genoeg. Voor diegene die er wel in geloven, die weten het gewoon!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles wat jij in je leven geleerd hebt, kun je toepassen zonder er bij na te denken. Er ontstaan hele complexe regels waaraan jij je leert te houden, en gelukkig hoef je die processen niet bewust te doorlopen want dan zou je uren aan het denken zijn voor je normaal over straat kon fietsen.
Intuïtie is dus het resultaat van het automatisch toepassen van deze aangeleerde leefregels. Het leuke hiervan is, dat als deze regels sterker worden, ze je ook kunnen helpen anticiperen op situaties die je nog nooit hebt meegemaakt. Soms tot je eigen verbazing.
Fantasten en mensen die graag in sprookjes geloven zijn dan zo trots op zichzelf dat ze zichzelf een soort bijzondere gave toedichten die ze dan "intuïtie" noemen.
In feite kunnen ze trots genoeg zijn dat ze blijkbaar zulke goede anticiperings en informatieverwerkingsschema's in hun hersenen hebben ingebakken dat ze kunnen anticiperen op een over het algemeen moeilijk te anticiperen situatie.