Klopt het dat mensen met een trauma niet meer lezen?

Ik heb het idee dat mensen die een vorm van trauma hebben opgelopen, niet meer lekker een boek of een tijdschrift met lange artikelen kunnen lezen.

Ik ken mensen met een jeugdtrauma die nooit op die manier hebben kunnen lezen. En mensen die vroeger uren konden lezen, maar dat na een traumatisch verlopen huwelijk niet meer kunnen.

Bestaat zo'n verband inderdaad? Is hier onderzoek naar gedaan? Zo ja, is er een verklaring?

Cryofiel
6 jaar geleden
2.7K
Inekez1
6 jaar geleden
"Ik ken mensen met een jeugdtrauma die nooit op die manier hebben kunnen lezen." Vergeet niet dat er ook heel erg veel mensen zijn zonder (jeugd)trauma die zich niet lang kunnen concentreren op een verhaal. Dat heeft niet eens alleen met lezen te maken, ook films zonder veel actie zijn voor veel mensen te lang om naar te kijken. Juist bij jeugdtrauma's is er geen 'voor' en 'na' te vergelijken en is dus achteraf heel moeilijk vast te stellen of iets een gevolg is van trauma of dat die persoon zich zonder dat trauma ook zo zou hebben ontwikkeld op dat vlak. Los van het 'kunnen' lezen is er ook een verschil in behoefte om te willen lezen, of überhaupt om te willen weten. Mensen met trauma hebben ook vaak geen behoefte om bijvoorbeeld het nieuws te volgen of het koetjes-en-kalfjes gesprek met de buren te voeren. Deels heeft dat vaak ook te maken met het vermijden van alles wat zou kunnen herinneren aan het trauma.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Ik ken mensen met een jeugdtrauma die nooit op die manier hebben kunnen lezen. En mensen die vroeger uren konden lezen, maar dat na een traumatisch verlopen huwelijk niet meer kunnen." Geen idee of er onderzoek naar is gedaan, wel weet ik dat het klopt. Niet alleen een traumatisch huwelijk, maar welke traumatische gebeurtenis dan ook (bv werkloos worden of iemand verliezen -scheiding/overlijden- of een combinatie) kan zo'n effect hebben.
Iemand die urenlang veel boeken las, als je je niet meer kunt concentreren houdt dat op. Na een paar bladzijden geen idee hebben wat je gelezen hebt en weer opnieuw moeten beginnen. Dat doe je niet heel vaak, kost veel te veel energie. Wat overblijft is het lezen van columns of korte verhalen, precies tijdschriften (waarin een verhaal van een paar bladzijden al te lang is) als het maar kort en klein is. Geen idee waarom de een wel en de ander niet, concentratie is misschien een heel persoonlijk iets. Kan natuurlijk ook indirect met gezondheid te maken hebben, al zou dat betekenen dat 100% gezonde mensen er geen last van hebben? Dat weet ik niet. Wat Ineke schrijft:
"Los van het ‘kunnen’ lezen is er ook een verschil in behoefte om te willen lezen, of überhaupt om te willen weten. Mensen met trauma hebben ook vaak geen behoefte om bijvoorbeeld het nieuws te volgen of het koetjes-en-kalfjes gesprek met de buren te voeren." Het nieuws lezen(krant) of nog erger zien is vaak te veel, de tv/journaal als radio gebruiken (niet kijken, maar luisteren) werkt beter/wel.
De behoefte om nieuws te volgen is eigenlijk gedwongen, 'bij blijven'.
Het babbeltje met de buren is meer uit beleefdheid en ook niet alles afkappen.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Ik heb niet alles gelezen. Omdat ik daar geen zin in had ;-) Alleen de vraag zelf was genoeg. Ik lees denk ik zo'n 6 boeken per maand, mogelijk meer. En dan heb ik ook nog een abonnement op Story Tell voor luisterboeken, die gebruik ik bij koken en werkzaamheden waarbij ik geen handen vrij heb voor een boek. Nee het klopt niet. Voor een aantal mensen misschien wel, maar niet voor mij. Mijn trauma? De meest recente (het andere laat ik mij niet over uit), als eerste aanwezig zijn bij een dodelijk ongeval op de A1 november 2012.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goeie Vraag ;-) +

Het beste antwoord

Ik weet niet of er een onderzoek is naar het verband tussen een psychisch trauma en specifiek lezen. Het gaat overigens te ver om te zeggen dat (iedereen) die een trauma heeft (gehad), niet meer rustig een boek kan (of zal kunnen) lezen. Dat stel je niet letterlijk, maar dat kan volgen uit de korte titel van je vraag.

Een verband is er echter wel. Tijdens of na een trauma kunnen mensen last hebben van een overmatig verhoogde alertheid. Die alertheid uit zich onder meer in hartkloppingen, concentratieproblemen, slaapproblemen, schrikachtigheid enzovoorts. Het is alsof men zich schrap zet tegen bedreigingen, ook als die er niet meer zijn.

Bij een ernstige of bedreigende situatie is die alertheid normaal (je staat even “op scherp”). Het kan echter veel langer aanhouden en het functioneren van iemand beperken. Dit is ook een van de aanwijzingen dat er sprake zou kunnen zijn van een posttraumatische stress-stoornis (PTSS), al zijn daar meer aanwijzingen en een professionele diagnose voor nodig.

Het klopt dus dat sommige mensen tijdens en/of na een psychisch trauma problemen kunnen hebben met ontspannen een boek of lang artikel lezen. Ze kunnen moeite hebben zich volledig te ontspannen en weg te zinken in een verhaal, omdat ze onbewust nog steeds alert blijven op mogelijke bedreigingen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
+ En daarbij zijn mensen met ptss vaak erg gevoelig voor triggers. De minste of geringste associatie in een stuk tekst kan al heftige emotionele reacties en herinneringen oproepen. Ontspannen lezen over het leven van een ander is dan niet mogelijk.
Cryofiel
6 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! En inderdaad, de titel van de vraag is kort door de bocht. Enerzijds noodgedwongen omdat de titel nu eenmaal kort moet zijn, anderzijds enigzins "expres" omdat het zo een soort "teaser" wordt. Gelukkig heb je de wat bredere bedoeling van mijn vraag gezien en je niet beperkt tot die wat beperkte titel.