Verschil tussen "paradigma" en "aanname"?

In een tekst (zie foto) worden deze begrippen zo gebruikt alsof diverse aannames volgen uit een paradigma, maar vlgs mij is het paradigma zelf ook een aanname? Ik kom er niet uit.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (2)

Betekenis woord Paradigma
◦Een complex geheel van opvattingen, methoden en vraagstellingen, dat de wetenschappelijke gemeenschap van een bepaald tijdvak een idee geeft van wat de belangrijke vragen zijn, en hoe die opgelost moeten worden.
◦Een paradigma is het referentiekader van waaruit wij de werkelijkheid in...
Gevonden op http://labyrinth.rienkjonker.nl/glossary

Betekenis Aanname:
vooronderstelling
Gevonden op http://www.woorden-boek.nl/woord/aanname

veronderstelling.
Gevonden op http://nl.wiktionary.org/wiki/aanname

Als we onder een paradigma verstaan een patroon van aannames, denken en handelen, dan kun je stellen dat er wellicht sprake is van een paradigma-verandering of shift. De vraag is of de fysieke ‘realiteit’ (bestaat die eigenlijk?) verandert of de wijze waarop we deze waarnemen? Velen menen het laatste. Dat betekent dat op grote schaal onze aannames van wat we waarnemen aan verandering onderhevig is. En als we anders waarnemen, gaan we ‘de realiteit’ anders beleven en beoordelen.
In veel literatuur over economie en management worden onze huidige denk- en werkwijzen ter discussie gesteld. Is ons economisch stelsel nog wel geschikt om ons als mensheid echt verder te brengen? Is het leren in kennisfabrieken (scholengemeenschappen) nog wel passend bij een samenleving die het meer van creativiteit dan van parate kennis moet hebben? Heeft het marktdenken ons een betere gezondheidszorg gebracht, goedkoper en beter openbaar vervoer of lagere energietarieven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paradigma is een breder gedragen opvatting dan een aanname, volgens mij.
Een paradigma zou je nog net geen zekerheid kunnen noemen maar wel een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid.
Een aanname heeft deze "grande heure " niet, het een in soms sommige groepen gehuldigde verklaring welke geen wetenschappelijke waarde (of iets wat daar op lijkt) hoeft te hebben, wat bij een paradigma wel het geval is.
Dat laat onverlet dat een aanname later juist blijkt te zijn waar een paradigma soms losgelaten moet worden.
Vooral onze inzichten over het heelal en de geologie zijn erg veranderd, het eerste door betere meetapparatuur en het tweede doordat men in is gaan zien dat de leer betreffende schollentektoniek (die veel korter bestaat dan sommigen denken)veel harder gemaakt kon worden door oa. GPS.
Ik denk dat er nog heel wat heilige huisjes zullen sneuvelen (ik vergelijk paradigma's daar wel een mee omdat ze soms veel langer en hardnekkiger stand houden dan wetenschappelijk verantwoord is).
De geneesskunde is ook sterk onderhevig aan vernieuwende inzichten maar is op zich een terrein waar paradigma's soms (te) lang standhouden.
Dat heeft weer te maken met financiele en economische belangen.
Hierin uit zich het verschil tussen paradigma en aanname in mijn ogen dan ook duidelijk.