Hoe denken mensen die doof zijn?

Mensen die doof zijn hebben nog nooit iets gehoord, als ze doof zijn sinds hun geboorte. Hoe denken ze dan? Als ze de taal niet hebben gehoord kunnen ze er toch ook niet in denken, of denken ze dan in beelden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Dat is per persoon nog wel iets verschillend, maar vooral ook per situatie. Hetzelfde geldt overigens voor niet-dove mensen. Ook die denken soms in beelden, sommigen personen (doof of horend) denken heel veel in beelden, anderen juist meer in taal. Dat hoeft niet perse gesproken taal te zijn. Doven kunnen ook denken (en zelfs dromen) in gebarentaal of geschreven taal.

"Allemaal denken wij in zowel beelden, gebarentaal en in geschreven letters, afhankelijk van het onderwerp en de taal in de omgeving waarin we werken en leven."

"Baker stelt voorop dat het vaak helemaal niet duidelijk is in welke vorm mensen denken, of ze nu doof zijn of niet. 'Vaak bevinden we ons in een schemergebied waarin gevoelens en beelden de boventoon voeren. Als we ons meer bewust worden van gedachten, dan gieten we ze in een talige vorm.'

Of die talige vorm, zoals Baker het noemt, nu een gesproken taal is of een gebarentaal, dat maakt voor de gedachtegang niets uit. 'Dove mensen zitten cognitief niet anders in elkaar dan mensen die wel horen.' "
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
‘Vaak bevinden we ons in een schemergebied waarin gevoelens en beelden de boventoon voeren. Als we ons meer bewust worden van gedachten, dan gieten we ze in een talige vorm.’ Precies de kern van de zaak !
(plus !)
Hoi,

Ik ben zelf doof geboorte dus ik hoor helemaal niks (echt stok doof). Bij doofheid voel je alleen ruiken, gevoeld bijvoorbeeld. Bij doven gebruikt meestal zoals gebarentaal, en soms kan nauwelijks liplezen, verschillende per persoon. Als iemand doof is en gaat naar discotheek en staat meestal liefste dichtbij of omgeving bij boxen dan voel je beter aan t bonken of trillen. Dus bij doven wilt zo graag alleen maar voelen