Wanneer heb je letter-kleur synesthesie?

Ik ben de laatste tijd veel te weten gekomen over synesthesie en weet nu niet zeker of ik het heb. Zien letter-kleur synestheten woorden en letters echt in een bepaalde kleur als ze een tekst lezen? Zien ze dan allemaal woorden in verschillende kleuren? Dit is bij mij namelijk niet het geval. Wel vind ik letters, en dagen een bepaalde kleur hebben. Ik heb het niet bij alle letters, is dit normaal? Heb ik nu kleur-letter synesthesie of niet?
Dit zijn de kleuren die ik zie;

1 = wit
2 = geel
3 = rood
4 = lichtblauw/lichtgroen
5 = donkergroen
6 = paars
7 = donkergroen (iets donkerder dan vijf)
8 = oranje
9 = oranje (iets lichter dan 8)

e = rood
g = bruin
i = wit
j = wit
l = wit/lichtgeel
m = oranje/rood
n = roze
o = zwart
s = geel
w = oranje

zondag = wit
maandag = oranje
dinsdag = lichtgroen
woensdag = donkergroen
donderdag = rood
vrijdag = oranje
zaterdag = zwart

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Antoni
9 jaar geleden
Misschien kan je huisarts of een psycholoog die vraag beter beantwoorden dan een (willekeurige) gebruiker van GoeieVraag.
Erna55
9 jaar geleden
Het is geen aandoening , het is een fenomeen.
Huisarts of psycholoog hiervoor bezoeken is niet nodig.
Antoni
9 jaar geleden
Huisartsen en psychologen kunnen ook andere problemen of kwesties oplossen en andere vragen beantwoorden dan alleen aandoeningen behandelen en genezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ninanooteboom
welkom bij dit onderzoek van de Universiteit te Amsterdam
https://jfe.qualtrics.com/form/SV_eJLtso95er5Hsgc

Het beste antwoord

Eerder onderzoek was er vooral op gericht synesthesie als fenomeen aan te tonen. Tegenwoordig is duidelijk dat synestheten hun ervaringen niet verzinnen en dat synesthesie geen onderdeel is van een psychologische of psychiatrische ziekte. Hierdoor, en dankzij de ontwikkeling van moderne onderzoekstechnieken, richt het onderzoek zich nu op de mechanismen die ten grondslag liggen aan synesthesie.

Het feit dat voor jou dagen, cijfers en letters kleuren hebben, zegt dat je inderdaad kleursynesthesie hebt. Dat is namelijk de definitie hiervan. Dat je niet bij alles een kleur ervaart, maakt niet zoveel uit. Waarschijnlijk is het voor jou niet te snappen dat andere mensen geen kleuren ervaren. Welke kleuren je waarbij ervaart, is niet belangrijk.

Het is zeker geen ziekte waarvoor je naar een psycholoog hoeft .

http://www.kennislink.nl/publicaties/synethesie-komt-door-een-ander-brein

Toegevoegd na 1 uur:
Er zijn twee soorten synestheten: de ‘projector’, die de synesthetische kleur ervaart in de buitenwereld, en de ‘associator’, die de synesthetische kleur ‘in het hoofd’ ervaart. De inferieure temporale kwab speelt hierbij een interessante rol. Rouw en Scholte vonden niet alleen meer verbindingen, maar ontdekten ook dat dit samenhangt met de waarneming van de synesthetische kleur in de buitenwereld (door ‘projectors’). Het lijkt er dus op dat anatomische verschillen niet alleen een rol spelen bij de vraag wáárom iemand synesthesie heeft, maar ook invloed hebben op een rol de áárd van de ervaringen.