Ja zeker. Sterker nog, je kunt er echt ziek van worden. Denk aan migraine, hartklachten, hoge bloeddruk. Allerlei stressgerelateerde klachten kun je krijgen door langdurig lijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geestelijk lijden is vaak de belangrijkste oorzaak van fysieke pijn, de zwakste plek in je lichaam is dan als het eerste aan de beurt, indien een dokter je behandelt voor deze klachten, kan deze wel genezen, maar dan ontstaan er problemen met een andere zwakke plek.
Dus zonder de oorzaak (geestelijk lijden ) op te lossen, zullen er telkens weer nieuwe fysieke klachten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, geest en lichaam staan met elkaar in verbinding.
Langdurig geestelijk lijden heeft zeker zijn weerslag op het lichaam.
Daarom is het soms ook zo belangrijk om in plaats van de symptonen te bestrijden, de dieper liggende oorzaak op te sporen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik krijg wel eens buikpijn als ik me zorgen maak over dingen.
En volgens mij kan je ook wel veel ergere fysieke pijn hebben als je je geestelijk niet goed voelt ....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kunt een psychosomatische aandoening krijgen geestelijke pijn , stress word dan geuit of omgezet in lichamelijke klachten .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens met al mn vorige sprekers : alleen maar sommige geestelijke pijn word niet erkend ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Geestelijk lijden is ook uitputtend voor je lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fysieke pijn heb ik zelf niet gehad na mijn eigen geestelijk lijden, maar ik kon niet meer eten en viel erg veel af terwijl ik al niet dik was. Mijn maatschappelijk werkster zei, dat geestelijk lijden erg veel energie vergt en dat was in mijn geval ook zo. Als het bij iedereen zoveel energie kost kan het natuurlijk ook zo zijn dat er mensen zijn die er lichamelijke pijn van krijgen. Je hebt in een moeilijke situatie gewoon veel minder weerstand en dan ligt een fysieke aandoening al snel op de loer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is aangetoont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn geest en lichaam gescheiden? Is geestelijk lijden wel geestelijk lijden?
Hartezeer dat word veroorzaakt door een gebrek aan stimulans in dopamine: je bent verslaafd aan iemand, en als je geen 'beloning' krijgt (diegene zien en dergelijke) moet je afkicken. Dit vind ik een sterk voorbeeld van iets dat voelt als geestelijke pijn, maar tjheoretich gezien fysieke pijn is.

Zolang je plezier beleeft aan bewegen, en het idee hebt dat je goed bezig bent in je leven, beinvloed dat ook je eigenwaarde en humeur. Of dat geestelijk of fysiek word ervaren verschilt per minuut denk ik :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Tjheoretich is vandaag Slowaaks voor theoretisch :p hahaha

Ook interessant: A heeft een ernstige ziekte. A word echter niet benadert als iemand die ziek is (Dat doen wij wel voor je, wees voorzichtig, gaat het nog). Hoe verloopt dat voor diegene? Goed of belemmerend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja door erge spanningen en zorgen, kan je lichamelijk ook gespannen raken. Stijve spieren, last van buik, hoofdpijn.
Let maar eens op hoe erg je voorhoofd fronst als je ergens over piekert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Nooit hoofdpijn gekregen van verdriet? Nooit kramp gekregen in je maag van zorgen? Nooit diaree gekregen van zenuwachtige situaties?
Ik kan me goed voorstellen dat in de toekomst de aanleiding van ziektes aangetoond kunnen worden en herleidt uit geestelijk lijden. Ik kan me best voorstellen dat reuma een aanleiding kan hebben uit verkramping en continu verzetten tegen iets. Alleen zal het nooit zo zwartwit zijn. Ik blijf in de overtuiging dat ook voeding, klimaat, milieu, erfelijkheid, bacteriën en evolutionaire zaken ons ziek maken. Dus het zal ook altijd een mix van factoren blijven waardoor iemand ziek wordt lijkt me. Het zou toch te gek zijn als je straks een keer in het ziekenhuis ligt en je krijgt van je dokter te horen dat je reuma hebt, dat ie daarna zegt.. tja.. zelf schuld!