Wat kan je doen tegen verbittering en verzuring?

We maken allemaal K** dingen mee in het leven.
Vrienden van mij zeggen dat ik ten opzichte van 10 jaar geleden best verbitterd en verzuurd ben.
Niet grappig om dat te horen maar het zette me wel aan het denken. Wat kan ik eraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet blijven hangen in het verleden! Gebeurd is gebeurd. Je kunt hooguit kijken wat je er van hebt geleerd. Geef aan alle negatieve gebeurtenissen een positieve draai. Laat het los (dus geen energie meer aan besteden door er steeds op terug te komen) en start opnieuw.

Tel je zegeningen. Dat bedoel ik niet flauw. Kijk naar de dingen die je wel hebt. Vrienden b.v. En bedenk dat alle leed zonder aanzien des persoons over de wereld wordt uitgestrooid. Voorts zegt de opmerking van je vrienden ook iets over je vrienden zelf. Zij willen nu graag van jou meer vrolijkheid horen, dwz, dat zij daaraan toe zijn.

Bronnen:
http://ijsland-enzo.nl/ijsland/vul_uitbars...

Door het verleden los te laten. De dingen die zijn gebeurd, al je goede en slechte momenten zijn gebeurd, voltooid verleden tijd. Richt je op de toekomst, en laat liefde toe in je leven. Liefde voor de natuur, al het mooie jonge groen wat weer ontluikt, kijk er met verwondering en verrukking naar. Liefde voor jezelf, in de verzorging van geest en lichaam. En liefde voor de mensen om je heen, want het is zo goed om te geven. Dan zul je zien dat je leven er heel anders uit gaat zien, en wordt het ook de moeite waard om te leven.

Door gebeurtenissen uit het verleden word je getekend. Je zult je verwonden en littekens blijven. Zorg ervoor dat de wonden geen open wonden blijven. Sluit het af en het wordt een litteken. Vergeten zal je het nooit, maar laat het niet de rest van je leven beïnvloeden. Je hebt maar één leven, dus leef iedere dag alsof het je laatste is. Houdt moed. Kijk vooruit, naar wat het leven je nog te bieden heeft. Als je straks hoogbejaard bent en terugkijkt op je leven, dan wil je daar toch met plezier aan terugdenken? Met een glimlach op je gezicht dat je eruit hebt gehaald wat je eruit kon halen. Je valt vaak genoeg in je leven. Maar sta dan weer op! Wat geweest is is geweest. Verdrink niet in zelfmedelijden, maar geloof dat alles wat je overkomen is een betekenis heeft gehad. LEEF JE LEVEN EN VERSPIL HET NIET. Het is zo kostbaar. Lach de dag tegemoet en het zal jou ook toelachen!

Beste Jojo: Het is heel gemakkelijk om het advies te geven dat je het allemaal positief moet inzien en niet bij het negatieve moet blijven hangen maar HOE doe je dat? Vrienden zeggen dat jij de laatste 10 jaar verbitterd en verzuurd bent. Lijkt me inderdaad geen pretje om te horen. Hebben ze je ook verteld waardoor zij dat vonden en op welke momenten? Welke adviezen hebben zij je gegeven om je te helpen? Alleen de constatering is een waardeoordeel waar jij je alleen nog meer in de put voelt zitten. Bij je vraag staat ook niet wát voor k** dingen je meegemaakt hebt in je leven. Grote problemen hebben tijd nodig om een plek te krijgen en soms is het beter om er professionele hulp bij te zoeken. Ik wens je heel veel sterkte.

Als men daar antwoord op zouden kunnen geven, dan was psychiatrie een stuk geloofwaardiger. Alleen jij kan het oplossen door je schouders eronder te zetten, of juist niet en dan zal je een zuurpruim blijven, die geniet van zijn ellende,

Je verleden los laten, je zegeningen tellen, de dag positief tegemoet zien, in het heden leven... Allemaal goede adviezen, maar HOE doe je dat? Probeer je te omringen met positieve mensen. Kennissen die een negatieve invloed hebben, laat je vallen. Lees leuke boeken, gezellige ontspannen literatuur, waar je vrolijk van wordt. Idem dito voor film. Laat je maar eens een poos meeslepen met films en dingen waarom je moet lachen. Bedenk wanneer je je prettig voelt en probeer dit situatie op te zoeken. Bijvoorbeeld wandelen in de natuur, of iets van sport. Maakt niet uit, is jouw persoonlijke ding. Fijn dat je vrienden hebt die je vertellen hoe je overkomt. Bedenk ook dat jij zelf bepaalt hoe je je voelt. Kijk of dat met elkaar in overeenstemming is.

Ga dan nu verjongen en renoveren. Je kent dat verbitteren en verzuren nu wel onderhand. Stop daar gewoon mee. En ga renoveren en verjongen. Je kon de ene weg beginnen en volgen, dan kun je daar ook mee stoppen en iets anders gaan doen. Het voordeel tegen wat je deed en wat je kunt gaan doen is dat je jong en nieuw wordt.

Jojo, jij hebt goede vrienden: ze zeggen wat ze echt vinden in plaats van jou naar de mond te praten. Vraag hen om hulp: zij kennen je het beste en weten ook precies in welke situaties jij verbitterd en verzuurd overkomt. Vaak weet je van jezelf niet hoe je overkomt op andere mensen, daarvoor heb je feedback nodig van mensen die jou goed kennen en die je vertrouwt. Waarschijnlijk ben je in een bepaald gedragspatroon geraakt in die 10 jaar; daar zul je uit moeten zien te komen. Misschien helpt het als oefening om over iedereen die je op straat ziet iets positiefs te denken.

Als je k** dingen hebt meegemaakt is het niet verwonderlijk dat je gedrag verandert. Als je ouder wordt verandert je gedrag sowieso. Vervelend is het wanneer je gedrag negatief verandert en het je omgeving beïnvloedt. Als ik merk dat mijn gedrag voor mijn omgeving niet meer zo prettig is probeer ik na te gaan welke dingen mij hinderen, op welke dingen reageer ik afwijzend of ontevreden. En op welke dingen reageer ik enthousiast, of in ieder geval positief? Welk patroon zie ik daarin. en wat is de directe aanleiding voor het gedrag dat ik vertoon? Zijn de k** dingen goed uitgesproken en hebben ze een plek gekregen in mijn leven? Je denkt vaak van wel, maar als je ouder wordt kom je steeds weer in een nieuwe fase van je leven en blijken er toch steeds weer restjes van k**dingen te zijn blijven hangen. Of er gebeuren weer nieuwe k**dingen die je geen plaats kunt geven omdat je systeem vol zit met al die naar boven komende restjes. Het is moelijk om zo naar jezelf te kijken en vaak is het prettig als je er een heeeel goede vriend(in) bij hebt, eentje die positieve feedback kan geven en die uit een negatief denkpatroon positieve feedback kan halen. Daarbij moet je hem/haar ook je vertrouwen durven geven, je legt per slot je ziel en zaligheid bloot. Als ik het gevoel heb dat de restjes mij boven het hoofd groeien maak ik een afspraak met een psycholoog. Dat is de afgelopen dertig jaar twee keer voorgekomen en ik knap er erg van op. Vaak zijn een paar gesprekken al voldoende om je weer inzicht te geven in de herkomst van je gedrag en kun je er zelf op letten. Gewoon doen.

De Metta meditatie uit het Vipassana Boeddhisme, of de daarop gebaseerde uitgeklede techniek binnen de zgn. Mindfulness. "Metta meditatie is het geneesmiddel voor haatvolle gedachten en intenties, welke een belemmering vormen voor iemands eigen geluk en dat van anderen. De resultaten van metta meditatie zijn direct zichtbaar, en worden groter naarmate het meer beoefend wordt." http://nl.wikipedia.org/wiki/Metta_meditatie

Ik ben het eens met wat allemaal al is genoemd Wat mij nog wel eens helpt is te bedenken dat er mensen zijn met nog ergere problemen. Niet dat die van jezelf niet erg zijn, maar probeer het te relativeren

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100