Wat kan je doen tegen verbittering en verzuring?

We maken allemaal K** dingen mee in het leven.
Vrienden van mij zeggen dat ik ten opzichte van 10 jaar geleden best verbitterd en verzuurd ben.
Niet grappig om dat te horen maar het zette me wel aan het denken. Wat kan ik eraan doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Niet blijven hangen in het verleden! Gebeurd is gebeurd. Je kunt hooguit kijken wat je er van hebt geleerd. Geef aan alle negatieve gebeurtenissen een positieve draai. Laat het los (dus geen energie meer aan besteden door er steeds op terug te komen) en start opnieuw.

Door het verleden los te laten. De dingen die zijn gebeurd, al je goede en slechte momenten zijn gebeurd, voltooid verleden tijd. Richt je op de toekomst, en laat liefde toe in je leven. Liefde voor de natuur, al het mooie jonge groen wat weer ontluikt, kijk er met verwondering en verrukking naar. Liefde voor jezelf, in de verzorging van geest en lichaam. En liefde voor de mensen om je heen, want het is zo goed om te geven. Dan zul je zien dat je leven er heel anders uit gaat zien, en wordt het ook de moeite waard om te leven.

Als je k** dingen hebt meegemaakt is het niet verwonderlijk dat je gedrag verandert. Als je ouder wordt verandert je gedrag sowieso. Vervelend is het wanneer je gedrag negatief verandert en het je omgeving beïnvloedt. Als ik merk dat mijn gedrag voor mijn omgeving niet meer zo prettig is probeer ik na te gaan welke dingen mij hinderen, op welke dingen reageer ik afwijzend of ontevreden. En op welke dingen reageer ik enthousiast, of in ieder geval positief? Welk patroon zie ik daarin. en wat is de directe aanleiding voor het gedrag dat ik vertoon? Zijn de k** dingen goed uitgesproken en hebben ze een plek gekregen in mijn leven? Je denkt vaak van wel, maar als je ouder wordt kom je steeds weer in een nieuwe fase van je leven en blijken er toch steeds weer restjes van k**dingen te zijn blijven hangen. Of er gebeuren weer nieuwe k**dingen die je geen plaats kunt geven omdat je systeem vol zit met al die naar boven komende restjes. Het is moelijk om zo naar jezelf te kijken en vaak is het prettig als je er een heeeel goede vriend(in) bij hebt, eentje die positieve feedback kan geven en die uit een negatief denkpatroon positieve feedback kan halen. Daarbij moet je hem/haar ook je vertrouwen durven geven, je legt per slot je ziel en zaligheid bloot. Als ik het gevoel heb dat de restjes mij boven het hoofd groeien maak ik een afspraak met een psycholoog. Dat is de afgelopen dertig jaar twee keer voorgekomen en ik knap er erg van op. Vaak zijn een paar gesprekken al voldoende om je weer inzicht te geven in de herkomst van je gedrag en kun je er zelf op letten. Gewoon doen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100