Hoe vindt je jezelf terug na een obsessie?

Hoe krijg je het onrustige gevoel weg? Ik merk dat ik alleen maar zit te wachten en ik weet nieteens waarop. :-) Hoe kun je weer genieten van hetgeen waarvan je van genoot, voordat je een obsessie kreeg?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zeg vaak dat je positief moet denken. Maar voor dit antwoord ga ik eens de andere kant op.

Wat best goed kan helpen is om je bij je moeilijke tijden je geconstateerde nadelen op een rijtje te hebben. Je zegt zelf dat het een obsessie is. Dat je er te veel in op bent gegaan. Dit gaat altijd ten koste van andere dingen. Dingen die jij nu ook heel belangrijk vindt.
Door al die zaken een opnieuw te benadrukken. Telkens weer. En dan vooral op een wijze die toch weer positief is. Zoals: nu kan ik toch weer dat leuke ding gaan doen.

Herhaal dit. Want ons lichaam en geest heeft herhaling nodig om het goed te kunnen begrijpen. Net zoals obsessie door herhaling is ontstaan.

Dus herhaal en herhaal. Herhaal je zaken die je nu juist weer kan doen. De leuke dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Gdanonym +

Andere antwoorden (8)

Terugvinden? Was je jezelf ooit echt kwijt? Misschien is het hebben van een obsessie ook wel iets dat bij jou hoort. Goed dat je zelf ziet dat het een obsessie was. Weet je waarom je je obsessie hebt gekregen en hoe het komt dat je hem nu niet meer hebt? Wil je er voor zorgen dat je geen nieuwe obsessie krijgt? Dit lijken me echt dingen die je met een psycholoog wil bespreken.
Doe je best om weer wat andere dingen op te pakken, en beloon jezelf als dat lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
themazepam, oxazepam, valium, etc........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk. Schakel vooral het gevoel maar even uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ja, soms kan het werken en daarna weer zonder deze middelen, want dat is dan niet de oplossing, op lange termijn bedoel ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat zijn dit nu voor minne reacties. Natuurlijk zijn de genoemde middelen niet hèt antwoord, maar onder professionele begeleiding, naast andere stappen kunnen ze wel degelijk behulpzaam zijn bij een oplossing.
Dat gaat niet, je kunt je niet terugvinden, omdat je je nooit kunt verliezen...

Dus probeer het niet eens, want dat gaat je niet lukken...

Zie wat je doet en doe het niet opnieuw, dat is waar je wel op moet letten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een obsessie ben je erg sterk gefocust, die gerichtheid moet langzaam weer uitwaaieren, breder worden.

Je hoeft niet terug naar vroeger, dat kan niet. Je moet verder, spreid je aandacht en geniet, waar dan ook van.

Je kunt, als het spreiden niet zo lukt je focus ook richten op schoonheid, dan raakt je aandacht vanzelf wat verspreider over je omgeving, omdat je overal moet kijken. Daarnaast brengt het vanzelf genieten met zich mee (twee vliegen in één klap).

Het onrustige gevoel verdwijnt zodra jijzelf de regie weer ter hand neemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nadeel van een obsessie is dat het een soort verslavingsmechanime heeft en ook wel gekoppeld kan zitten (maar dat hoeft niet) aan een manie of manische fase ingeval een bipolaier stoornis, zoals manische depressiviteit.
Je geest lamleggen met benzodiazepinen (valium/oxazepam etc.) zie ik zeker niet als eerste keus, je mentale vermogen om de obsessie te onderdrukken neemt dan ook enorm af.
Het loskomen van een obsessie is immers een gevecht met een deel van jezelf. Het is dan handiger als je helder bent.

De aard van je obsessie en de uitingsvormen daarvan spelen een belangrijke rol in de aanpak daarvan.
Velen zijn immers geobsedeerd door celebs etc.
Die obsessie slijt naarmate men in ziet dat dit ook ,maar
sterfelijke mensen zijn met veel roem en vaak nog veel meer problemen.
Heeft de obsessie een meer ziekelijk karakter
(zelfverminking sadisme schadelijke vormen van perversiteit, de dood met risico van zelfmoord)
dan zou ik de huisarts inroepen.
Hij/zij kan dan beoordelen of er een psycholoog of psychiater aan te pas moet komen.
Misschien dat je met lichtere middelen / therapien toe kan,.
Belangrijk is dat je geest zich kan vullen met gezonde en bredere gedachten en je op deze manier uit je obsessie of de gevolgen daarvan raakt.
Wanhoop niet, dat maakt het alleen erger, een pro-actieve
houding en het ondernemen van dingen doin je voor de obsessie leuk zou gevonden hebben, brengen je weer dichter bij je zelf.
Zoek goede betrouwbare vrienden op en speek met hen over alles behalve de inhoud van je obsessie, dus wel de daaruit voortvloeiende problemen en gevoelens maar niet het geobsedeerde zelf, dat kan juist aanwakkeren.
De feedback van je vrienden kan meehelpen met het de baas worden over jezelf.
VEEL sterkte...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik je vraag lees heb je gewerkt aan je obsessie en is het leven weer dragelijk geworden, maar echt leuk nog niet. Klopt dat?

Je obsessie gaf je controle in je leven. Als je maar precies deed wat conform de obsessie veilig was (of moest) konden er geen erge dingen gebeuren.
Nu heb je dat los moeten laten en is het leven in zijn totaliteit weer veel onveiliger geworden. Dat is een fase waar je doorheen gaat, die er uiteindelijk in uitmond dat je je weer veilig in je leven voelt.
Laat je niet verleiden tot het aangaan van andere angsten/obsessies om weer controle te krijgen!

Het onveilige/onrustige gevoel is een signaal dat je nog geen vervanger gevonden hebt voor het gevoel van controle dat je wilde hebben. Probeer het gat te vullen met een creatieve hobby, sport of andere ontspannende bezigheden. Als je daar nog geen zin in hebt, probeer dan zelf wat dingen te verzinnen die je zouden kunnen ontspannen en die tevens een positieve bijdrage leveren aan je herstel.

Hetzelfde als vroeger wordt het helaas nooit meer. Je hebt dit eenmaal meegemaakt en dat kun je niet meer ongedaan maken. Vertroetel jezelf, je moet herstellen van een ernstige ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet er perseé dan een activiteit worden gevonden waarmee je het gevoel wat je mist vervult? Het zogenaamde "onder controle gevoel" . Kan zij ook niet gewoon langzaam door steeds beter en beter in te zien en afstand tot haar obsessie te nemen dat gevoel zelf ook weer onder controle te krijgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niets moet perseé, maar met een creatieve uitlaatklep, in welke vorm dan ook kun je makkelijker weer evenwicht vinden. Het help je gevoelens te uiten en een plek te geven. Daarnaast zorgt een dergelijke activiteit voor afleiding en daarna rust.
Als je hetzelfde wilt bereiken met therapie (praten) en zelfonderzoek ben je wel even bezig. Daarnaast zijn de dingen die jij gewoon noemt (2e zin van jou) heel erg moeilijk.
Het is wat lastig uit jou vraag te distilleren welke obsessie het betreft. Ik ga er gemakshalve er van uit dat het - een idee of voorstelling is die je bovenmatig in beslag nam.

Oorzaak obsessie: weerstand om verder te gaan, een tweestrijd. Het betreft onbewuste angstpatronen die zich zullen oplossen wanneer jij tot een bewust en klaar inzicht komt in jezelf en je natuur vertrouwt, en doorgaat!

Aanbeveling: Sta zelfzeker op eigen voeten en weet dat jouw obsessie (onrust) zich slechts zal opdringen zolang jij weigert om zelfbewust je eigen leven in handen te nemen.

Je moet niets, je mag vreugdevol en spontaan zijn!
Voel je niet verplicht door anderen en laat je niet leven door de woorden van anderen.

Vertrouw in je diepste zelf, je intuïtie en je innerlijke wijsheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klasse antwoord