Wat is beter; tevreden zijn met wat je hebt, of streven naar wat je het liefste zou willen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Een goede balans. Aan de ene kant moet je goede basis hebben waar je van op aan kunt. Maar aan de andere kant, als je stopt met dromen is het einde nabij.

Dat ligt eraan of je iets hebt....

Ik ben tevreden met wie ik ben en wat ik heb, daarnaast streeft ik naar al het goede dat ook verwezelijk mag worden. Dat hebben wij als mens meegekregen geloof ik.

Tevreden zijn met wat je hebt, en ambitie hebben om het beter te krijgen. Zo voel je je gelukkig en wil je werken om jezelf te blijven verbeteren, terwijl je tevreden bent met je leven.

Tevreden zijn met wat je hebt, kan goed samen gaan met het streven naar wat je het liefste zou willen. Dit hoeft elkaar niet te bijten. Tevreden zijn brengt rust. Als je vanuit rust handelt dan kan je de gevolgen van het streven naar een door jou gesteld doel veel beter overzien. Ook dat niet alle persoonlijke wensen haalbaar zijn. Indien dit streven niet tot het gewenste resultaat leidt, voelt het niet aan als falen. Je vergaart hierdoor het inzicht dat niet het doel het hoogst haalbare is, maar de weg er naar toe. Hierdoor kan je tevreden blijven en blij zijn met elke ontwikkeling die je hebt doorgemaakt, juist door dat doel na te streven. Indien er vanuit geldingsdrang gehandeld wordt, dan blijf je streven naar meer, want geldingsdrang brengt onrust. Niet het doel is hierin het belangrijkste maar deze drang. Dat betekent dat wat je het liefste zou willen ondergeschikt is aan deze emotie. Het is dan niet mogelijk om tevreden te zijn en het is dan ook niet van belang of het doel bereikt wordt, je bent altijd op zoek naar meer.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100