In wat voor zin prikkelt de kleur geel de zenuwen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Reddie
7 jaar geleden
Kleuren prikkelen geen zenuwen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Kleuren prikkelen de staafjes in het netvlies van de ogen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Oeps, in dit geval gaat het natuurlijk om de prikkeling van de kegeltjes.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geel is de kleur van levenslust, positiviteit. Het 'prikkelt' je, zou je kunnen zeggen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Dat geel de kleur van levenslust en positiviteit zou zijn, geldt alleen in *onze* cultuur.

Antwoorden (2)

Geel prikkelt geen zenuwen.

Oude culturen, met inbegrip van de Egyptenaren en Chinezen, hebben kleurentherapie gebruikt om te genezen.
Geel werd hierbij verondersteld om de zenuwen te stimuleren en het lichaam te zuiveren. Maar er is nooit bewijs gevonden dat dit ook echt het geval is.
Kleuren hebben in verschillende culturen veelal een andere betekenis.

Wel ontdekt en bewezen is dat de kleur rood ervoor zorgt dat mensen sneller en krachtiger reageren. Hetgeen nuttig zou kunnen blijken tijdens sportactiviteiten.

Toegevoegd na 13 minuten:
Reclame maakt wel gebruik van feit dat we in onze cultuur kleuren associëren met een bepaald gevoel:
Geel Optimisme, jeugd, trekt de aandacht
Rood Energie, hartslag, urgentie
Blauw Vertrouwen, veiligheid
Groen Rijkdom, groei, natuur, ontspanning
Oranje Agressief, vraagt om actie
Roze Romantisch, vrouwelijk
Zwart Kracht, autoriteit
Paars Verzachtend, kalmerend
SimonV
7 jaar geleden
Geel licht prikkelt de M- en de L- kegeltjes in het netvlies van het oog. Die kegeltjes zenden dan via de oogzenuw signalen naar de hersenen.

Doordat de M- en de L-kegeltjes wel, en de S-kegeljes niet worden geprikkeld, nemen onze hersenen de kleur geel waar.

Die waarneming kan vervolgens leiden tot verschillende reacties. Welke reacties dat zijn, is grotendeels cultureel bepaald.

Cryofiel