Hoe kan ik iemand leren positiever te denken?

Ikzelf ben een echte optimist. Ik denk ook in oplossingen en niet in problemen.
Hoe kan ik deze filosofie overbrengen aan iemand die neigt naar pessimisme en vooral in problemen denkt en daardoor de voor de hand liggende oplossingen niet ziet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Vermoeiend is dat he? Zo iemand ken ik ook namelijk. En ze laten zich nog niet snel ompraten ook... :-/

Het beste antwoord

Door veel tegenslagen kan je het positieve uit het oog verliezen. Van anderen kan je leren om het anders te gaan zien maar je moet er voor openstaan en dus willen leren. Hieronder een bron en misschien dat je door het lezen ideeen krijgt om die ander het positief te laten zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Geef hem/haar het boek : What to say when you talk to yourself van Shad Helmstetter Ph.D.
Super goed boek, wat duidelijk aangeeft wat voor effect negatief denken kan hebben op je leven.
Is ook een NL vertaling van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is wel een idee, behalve dan dat degene waar het om gaat dyslectisch is en een hekel heeft aan lezen.
Waarschijnlijk begint ze er wel aan, maar na 2 hoofdstukken haakt ze af omdat het lezen teveel moeite kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, met 2 hoofdstukken is haar belangstelling wel gewekt denk ik.
Door hem te zeggen dat positiviteit en negativiteit niet bestaat... Het is iets denken over dat wat niet te bedenken is, projectie dus...

Hoe kun je negatief zijn, als het in werkelijkheid niet bestaat... Dus laat je projectie vallen en er is niet een probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals kinderen die kijken naar hun ouders.

Wees zelf positief, hij zal naar je kijken en uiteindelijk...

Wees geen wijze, probeer hem niet te overtuigen. Doe het zelf en je zult volgelingen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de pessimest tegen jou spreekt in pessimistische gedachten over een toekomstige gebeurtenis, helpt het niet wanneer jij dat een positieve draai aan geeft.
De pessimist heeft dan zoiets van; 'Dat kan je nu wel zeggen, maar....'

Het beste kun je het doen aan de hand van voorbeelden, en door te bewijzen wat je met optimisme kunt bereiken.
Ik weet niet om wie het gaat, maar stel dat het om iemand gaat waarmee je regelmatig omgaat zoals een vriend van je.
Wanneer jullie samen iets gaan doen en hij/zij kijkt daar erg pessimistisch tegenaan, gooi jouw optimistische gedachten dan in de strijd en laat terplekke zien hoe je erin slaagt om er dus een positieve wending aan te geven.

Wanneer die persoon er zelf bij is, zal hij/zij wellicht zelf ook vrolijk en positief gestemd worden wanneer diegene iemand bij zich heeft die dat voortdurend is.
Door enkel te proberen zijn/haar gedachten te veranderen zal het niet lukken; dit kan alleen wanneer diegene het echt wilt en er zelf aan gaat werken.

Maar door het in de praktijk te laten zien kan het kwartje wel degelijk gaan vallen wanneer diegene zelf ervaart hoe anders een (vervelende) situatie kan worden met een vrolijke kijk er naartoe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die depressief zijn, hebben vaak negatieve gedachten. Door deze negatieve gedachten veranderen ook uw stemming en uw gedrag. Bijvoorbeeld: als u steeds denkt dat mensen u niet aardig vinden, gaat u op den duur geloven dat ze u niet aardig vinden en gaat ze daarom uit de weg.
Het is belangrijk dat u uw negatieve denken doorbreekt. Negatief denken gebeurt vaak onbewust. Als u uw gedachten in een dagboek opschrijft, kunt u onderzoeken of ze wel kloppen. Vaak blijken negatieve gedachten helemaal niet waar te zijn. Uiteindelijk leert u negatieve gedachten om te zetten in positieve gedachten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Emile Ratelband bellen! Tsjakka!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ervaring is dat pessimisme dan nog erger lijkt te worden als een optimist tegen over haar/hem staat.Hij /zij wil het niet horen of niet aannemen.Wat wel eens kan werken is door open vragen te stellen ,wat kan jij er aan veranderen bijvoorbeeld.Want een optimist komt vaak al met een oplossing , door enthousiast te roepen dit moet je eens doen of dat.Dat is niet prettig voor een pesimist want dan moet hij /zij.Dan ligt er teveel druk op die gene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je idd
Meer luisteren
Minder praten.!
Ook veel lezen..
(praat als je het weet, luister als je het niet weet)