Waarom houden mensen van geweld?

Wat spreekt ons aan in een film waar in 1,5 uur zo veel mogelijk mensen vermoord worden?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Geweld komt meestal voor uit woede/onmacht enz. Een film is leuk als je je erin kunt verplaatsen. Dat kan door de emoties en daardoor voel je zelf ook de woede/onmacht enz. Je bent dan ook blij als de held de moordenaar pijn doet. Er zijn natuurlijk mensen die geweld zonder verhaal ook leuk vinden, dat is te zien op een groot deel van de internet filmpjes. Wat de psychologie daarachter is weet ik niet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Spreekt me helemaal niet aan. Waarom anderen wel? Zal toch vnl. te maken hebben met je omgeving bij 't opgroeien, denk ik. En in een kleinere mate genetisch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat we niet kwaad mogen worden, daardoor ontstaat woede. Door woede ontstaat geweld als het eigenlijk nergens meer op slaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het absurde de mensen aanspreekt. Het geweld in films wordt dermate overdreven dat het gewoon niet meer echt is. Het relativeert de realiteit. Daarnaast worden die films vaak zo spannend gemaakt dat je echt in de film wordt geabsorbeerd. 1,5 uur ben je dus volledig verlost van je dagelijkse beslommeringen.

Ik denk dat het deze dingen zijn. Zeker weten doe ik het niet, want ik ben geen liefhebber van dit genre.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag moet zijn: Waarom houden sommige mensen van geweld?
Voor mij (en velen met mij) geldt deze vraag niet op die manier. Ik houd best van een goede detective, maar bij een film waarbij het om doodslag en gruwelen gaat, ben ik blij met de "uit"knop.
Ook schuw ik geweld in documentaires niet, maar ben hierdoor verontwaardigd. Dit is voor mij geen genieten, maar bevestigt mij in mijn pacifist-zijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ze zelfs van een mooie film zonder geweld en zonder schietpartijen niet kunnen genieten.Te maken met opvoeding, denk ik. Er zijn pareltjes in de filmgeschiedenis met een goede plot zonder geweld. Bv. The heart is a lonely runner. On golden pound. As it is in heaven.van Kay Pollak en nog vele anderen voor de echte cinefielen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als het alleen gaat om zoveel mogelijk slachtoffers is het niet interessant, maar wanneer er goed gevariëerd wordt in methodismen, er een goede spanningsboog in de film is, en - belangrijk - de film zichzelf niet al te serieus gaat nemen, kan dit soort films een heerlijke uitlaatklep zijn voor dagelijkse frustraties. Tevens kan het een zeer creatieve film zijn op een andere manier dan je zou verwachten. Ik kan me nog een film herinneren (weet alleen totaal niet meer hoe deze heette) waarin de slachtoffers allemaal op zo'n overdreven, complexe manier aan hun eind kwamen dat het gewoon hilarisch werd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ik mensen haat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in films gebeuren vaak dingen die wij zelf (in de meeste gevallen dan) nooit zouden doen. juist dat stukje nieuwsgierigheid en kunnen zien hoe zoiets dan gaat trekt ons aan.

Al geef ik wel toe ... ik hoef echt niet zo'n 1,5 uur durende film te zien waar er zoveel mogelijk mensen worden vermoord hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat soort films kijk ik bij voorkeur niet. Geweld lijkt op die manier normaal te worden, wat absoluut niet is. Maar blijkbaar is er een markt voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieder z'n heug, wellicht? De een wil anderhalf uur geweld, een volgende anderhalf uur naakt gestamp, een derde anderhalf uur leeuwen die hun prooi opeten.

Ik houd niet van films met buitensporig geweld (dus ook geen Romeinse tijden films, of in de ban van de ring met van die massa-slachtingen), maar er zijn mensen die daar hun 'cultuur' uithalen, of denken er geschiedenis mee te leren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lang niet iedereen houdt daarvan! Mensen gaan er vaak naar toe uit een bepaalde sensatiezucht, die mensen hebben daar misschien dan wel behoefte aan omdat ze andere prikkels in hun leven missen. Maar ik geef mijn mening graag voor een betere.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geweld is een antwoord op frustratie; als iemand er met je lief vandoor gaat kan je frustratie zo hoog oplopen dat je tot geweld over gaat. Dat kan ik nog wel begrijpen, maar waarom mensen graag naar dat gevecht kijken vind ik moeilijker te bevatten.
Misschien identificeren ze zich graag met de winnaar, zoals de toeschouwers die "Wij hebben gewonnen" roepen bij het voetballen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er iets historisch inzit, als je gaat kijken naar de Romeinen. Zij hadden gladiatoren wedstrijden, puur voor de entertainment. En kijk ons nu! Games spelen waarbij er zoveel mogelijk mensen doodgaan...