Als iemand zonder wat te vragen het laatste stukje pizza pakt, zegt dit wat over zijn/haar persoonlijkheid?

Vaak wordt er heel beleefd gedaan over 'het laatste stukje' en is het vaak 'nee, pak jij maar joh', maar soms gebeurt het ook dat iemand dit stukje simpelweg pakt, zonder dit toneelspel. Zegt dit wat over zijn/haar persoonlijkheid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Nee, dat zegt denk ik primair iets over zijn/haar opvoeding. (Al kan je persoonlijkheid natuurlijk wel invloed hebben in wat je doet met de normen en waarden die je van huis uit hebt meegekregen). Hoeft niet per se negatief te zijn trouwens ; kan het enig kind in een gezin zijn dat gewend is te mogen pakken wat ze wil zonder nadere toestemming te hoeven vragen.

Om "theater" te maken rondom het laatste stukje (van eender wat), moet je weten "hoe het hoort" en dat je niet het laatste stukje hoort te nemen danwel een ander te vragen of die ook nog wat wil. Als je daar volslagen mee onbekend bent, of er totaal worst aan hebt , is het laatste stukje pakken zonder te vragen wellicht een optie.

De enige uitzondering is als het de moeder van het gezelschap betreft ; moeders zijn vaak niet anders gewend dan de laatste restjes zelf weg te moeten werken als niemand het meer opeet, om te voorkomen dat het in de vuilnisbak belandt. Dan zegt het dus niet zozeer iets over haar persoonlijkheid, maar over haar positie ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee. Eén bepaalde aspect van het gedrag - dat ook nog eens alleen optreedt in een heel specifieke sociale omgeving - zegt zo goed als niets niets over iemands persoonlijkheid. Daarvoor moet je breder kijken naar patronen in het gedrag zodat je onderliggende trekken kunt herkennen, en vaak is het ook zinvol om de achtergrond van bepaalde gedragingen (cultuur, opvoeding, opgedane ervaringen) te kennen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Plus, komt in Nederland wel een beetje egoïstisch over.