Als mensen gedurende lange tijd beneden hun niveau presteren of functioneren, worden ze dan ook luier, dommer en of minder creatief?

Ik heb in het verleden een HBO-opleiding gedaan en dat ging me heel goed af. Nu doe ik om gezondheidsredenen een stapje terug en zit ik op het MBO. Ik heb de indruk dat ik nu ook minder goed ben in logisch nadenken, het verzinnen van oplossingen of het krijgen van ideeën. Ligt dat aan het feit dat ik nu al een tijdje beneden mijn kunnen functioneer, of kan het komen omdat mijn hoofd ook nog eens overvol met allerlei (onverwerkte) dingen zit ? Of is het de leeftijd??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Reddie
10 jaar geleden
Aan je leeftijd ligt het niet. Je bent nog heerlijk piep. Hersenen net volgroeid.
Verder zie dianaf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
a) je noemt je leeftijd niet, dus dan is het moeilijk dáárover als be-invloedende factor te oordelen
b) je geeft zèlf al "gezondheids-redenen" aan voor "een stapje terug", dus uiteraard is óók de mate van het nog aanwezig zijn van deze gezondheids-factoren van invloed.
c) acceptéér je huidige situatie, àl of niet tijdelijk, maar frusteer jezelf op dit moment niet met "verdomme, vroeger kon ik het toch wèl / veel béter"(maar ook niet met :
"het zal allemaal wel vanzelf goedkomen")
d) laat je huidige psycho-intellectuele functioneren testen, van waaruit óók mogelijk oorzákelijke factoren boven water kunnen komen, van waaruit dan weer voorúitzichten kunnen worden af-geleid.
e) BLIJF vertrouwen in jezelf, ook al wórdt je vermoeden bevèstigd.
Je bent góéd bezig door alleeen al dit òp te merken bij jezelf !

Het beste antwoord

Er is wel onderzoek gedaan naar het onderwerp onder je niveau werken en of je er dommer van wordt. Volgens het onderzoek is dit dus mogelijk. Maar het blijft een combinatie van factoren. Dat je in je hoofd nog bezig bent met zoveel onverwerkte zaken, heeft denk ik nog een grotere invloed. Je kunt waarschijnljk nog wel logisch nadenken, maar je hoofd is te druk met andere zaken. Zodra je dat een beetje verwerkt heb, zal je ook merken dat je ruimte in je hoofd krijgt voor je werk en andere zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Ik dacht eerst dat het een 1-april-grap was (geweest) -de publicatie op de website van jouw bron is op 3 april 2008-, maar de originele publicatie in de Oxford Economic Papers lijkt toch serieus: Helaas is alleen een samenvatting te lezen, als je niet wil of kan inloggen op de site. http://oep.oxfordjournals.org/content/60/2/237.abstract "Job-worker mismatch and cognitive decline Andries de Grip, Hans Bosma, Dick Willems and Martin van Boxtel Abstract We have used longitudinal test data on various aspects of people's cognitive abilities to analyse whether overeducated workers are more vulnerable to a decline in their cognitive abilities, and undereducated workers are less vulnerable. We found that a job-worker mismatch induces a cognitive decline with respect to immediate and delayed recall abilities, cognitive flexibility and verbal fluency. Our findings indicate that, to some extent, it is the adjustment of the ability level of the overeducated and undereducated workers that adjusts initial job-worker mismatch. This adds to the relevance of preventing overeducation, and shows that being employed in a challenging job contributes to workers’ cognitive resilience." Prima link bij je antwoord, dus!
Reddie
10 jaar geleden
Mee eens. Aan de leeftijd ligt het niet. plus

Andere antwoorden (3)

Je zal niet dommer worden maar als je hersenen niet voldoende geprikkeld worden, worden ze minder actief. Je hersenen kan je trainen en alle informatie die je opdoet in je leven zal je behouden. Er zijn alleen triggers nodig om deze informatie weer omhoog te krijgen. Zo is het ook met je hersenen trainen; je zal je hersenen weer meer prikkels moeten geven om ze op het oude niveau te krijgen. Oefenen, oefenen, oefenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wellicht dat je prestatie ook minder is geworden vanwege die "gezondheidsredenen".
Je doet immers niet voor niets een stapje terug.

Misschien is je oude niveau wel niet het echte niveau wat bij jou past. En heeft het je over die drempel gebracht.

De tijd zal het leren. Zelf werk ik ook onder mijn niveau (van vroeger). Maar ik ben er niet treurig om. Ging vroeger ook best wel hard (en van stapel). Dat hoort misschien ook wel bij die leeftijd, en leef klimaat.

Gelukkig heb ik in mijn werk nog wel een deel voor logisch nadenken en oplossingen verzinnen.
Zat vroeger in de ICT en nu op een helpdesk. Ging vroeger ook echt voor de groei en nu zie ik mezelf als een leraar die anderen leert om hun problemen op te lossen.

Als je gezondheid het toelaat, kan je in je hobby je niveau gaan halen. Maar dan zonder de stress enz.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ikzelf wel ik ben van 2 havo/VWO naar 3 vmbo-tl verplaatst vanwege een onterecht misverstand en achterhouding van informatie. Ik heb in de vierde mijn diploma gehaald (makkelijk zonder enig huiswerk) en zit weer in 4 havo maar het huiswerk is wel moeilijk om weer aan te wennen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je er aan moet wennen zegt helemaal NIETS over je IQ...