Gaat muziek mee met de mens en de tijd, of maakt muziek de tijd en de mens?

Ik zag laatst een stukje met allemaal grote artiesten op chronologische volgorde. Deze artiesten zijn gelinkt aan een bepaalde periode van de mensheid. Denk aan abba, beatles e.d. Maar ik vraag me af of het met elkaar te maken heeft. 'Dat het muziek het gedrag van de mens kan beinvloeden. Of juist andersom.

Toegevoegd na 22 minuten:
Maar zou je dan de volgende generatie kunnen manipuleren door een bepaald soort muziek 'voor te schrijven'?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

De muziek beïnvloed wel degelijk de mens. Bijvoorbeeld iemand die hardcore luistert is heel anders dan iemand die klassiek luistert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
muziek beïnvloedt zeker ons gedrag.
creatieve geesten zijn er door de eeuwen heen, er zijn altijd mensen die juist die ene componist of muziekstroom mooi, gewaagd of vernieuwend vinden.
artiesten spelen ook vaak covers, daarin zie je interessante tijdsverschillen en beïnvloedingen.
het is dus én dat muziek de mens beïnvloed
én dat de mens zijn eigen draai eraan geeft.
leuke vraag trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is een wisselwerking, muziek kan vernieuwend zijn ten opzichte van de maatschappij, maar muziek kan ook progressie in de wereld volgen.

the beatles waren vernieuwend, the monkees volgde de vernieuwing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met je theorie eens. De muziek beinvloedt wel degelijk de mens. De muziek die een artiest maakt moet zich aanpassen aan de samenleving maar meestal past de samenlevig zich aan, aan de artiest. Zo zie je bijvoorbeeld dat Michael Jackson zijn pop liedjes heel goed in de jaren 80-90 werden ontvangen maar de laatste paar jaren relatief slecht, waarschijnlijk omdat hij zich nog moest aanpassen. Maar dat neemt niet weg dat hij ongelovelijk veel invloed heeft gehad op de samenleving. Zo heb je ook lady gaga. Haar liedjes zijn pakkend en behoren tot pop maar de ariest zelf is zeer excentriek. Hierdoor denk ik dat mensen zich binnen de samenleving ook excentriek willen gaan kleden en gedragen. Kortom, ik denk dat muziek weldegelijk invloed heeft op de samenleving maar muziek wordt uiteindelijk ook gestuurd door de samenleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De samenleving en de tijdgeest hebben grote invloed op het brein van ieder mens die daarin leeft, dus ook op creatieve geesten als componisten, of het nu om pop of om klassiek gaat. Daardoor is de lichte muziek van nu totaal anders dan die van de jaren '50. je hoort er soms ook wel de agressie van deze tijd in doorklinken (vind ik als oudere).
Ook in de klassieke muziek hoor je de verschillen. Bijv. Strawinski klinkt totaal anders dan Mozart.
Dus ja, muziek gaat mee met de tijd.
Andersom heeft muziek ook een zekere invloed op de mens. Als je bijv. niet van hardrock houdt maar je hoort het de hele dag kan ik me voorstellen dat je je in zekere mate aanpast, enz.
Maar ik geloof dat het eerstbeschreven verband veel sterker is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker als je jong bent beïnvloedt de omgeving sterk je muzieksmaak. Aan de andere kant kun je ook een eigen smaak hebben die zich min of meer aan de omgeving onttrekt.
Technisch gesproken zou de meeste muziek van nu ook vijftig jaar geleden gemaakt kunnen zijn, maar dat dat niet is gebeurd geeft wel aan dat de maatschappij de muzikanten en de luisteraars beïnvloed en niet andersom.
Muziek kan wel invloed uitoefenen op een mens maar zijn keuze is dan al gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat verschilt.

ten eerste maakt de mens muziek, dus het is niet te sturen of te bepalen (ff het pushen van de omroepen niet meegerekend)

je kan muziek mooi vinden, maar het kan ook een onderdeel zijn van een bepaalde manier van leven.

zo kennen we de hardrockers, de kale gabbertjes, de alto's de rastafari, de hippies, etc.

zo heeft Marilyn Manson heel wat ouders geërgerd. mijn zijn nieuwe versie van oude nummers heeft ie menig puber een ander uiterlijk doen aanmeten en puberaal tegen maatschappij en ouders aan laten schoppen.
hetzelfde wat de beatles deden met hun gekke muziek en vette kuiven destijds. hier waren ouders ook totaal niet blij mee.

het is de behoefte om bij een groep te horen, dus een modeverschijnsel. je kiest gewoon uit bij welke groep je wil horen en doet net als de anderen.

doe je dat niet dan behoor je niet tot een bepaalde 'cult' maar ben je gewoon muziek liefhebber en laat je je niet beinvloeden tot en met het je levensstijl gaat bepalen. :)

en dat gaat zeker met zijn tijd mee, elke generatie weer. elke zanger vind zijn doelgroep, en elk persoon bepaald zijn eigen groep/subcultuurtje en muziek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De muziek die jij bedoelt is een creatie van de mens en maakt (bepaalt) dus niet de tijd en de mens. De periode waarin de mens leeft bepaalt wel de soort muziek die de mens creeert.
In het algemeen mag denk ik gesteld worden dat er vergankelijke en onvergankelijk muziek is gemaakt. De meeste moderne muziek wordt na zo'n 20 jaar nauwelijks meer beluisterd. Heel veel klassieke muziek wordt na honderden jaren vaak nog beluisterd.
Ook heeft muziek bij veel mensen een grote invloed op hun gemoedstoestand, maar zeker ook andersom. Een bepaalde gemoedstoestand vraagt om een bepaald soort muziek.