Hoe pak je echte procrastinatie aan?

Veel mensen lijden eraan, "procrastinatie" of ziekelijk uitstelgedrag. U weet, alles blijven uitstellen tot het laatste nippertje en dan net voor de deadline alles uit de kast halen om de taak toch op tijd tot een goed einde proberen te brengen.
En dat terwijl je zeeën van tijd had, als je het niet had zitten uitstellen.

Wie weet hoe je hiervan "geneest"? Wilskracht is doorgaans onvoldoende...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Kijk eens naar de onderstaande pagina
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat ik ook eraan lijdt
ik moet lessen leren en doe dat pas 4 dagen voor het examen ,terwijl ik het al een maand geleden wist.

meestal breng ik het tot een goed eind maar ná het examen weet ik niets meer .

ik leer uitsluitend daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O help, het heeft een naam, wordt ziekelijk genoemd en je moet er van genezen.

Dit is erg veel voorkomend gedrag en ik zou het zeker geen geen andere benaming geven dan dat, namelijk gewoon een 'gedrag'

Er zijn mensen die juist goed presteren onder druk, bij wie de tijdsdruk juist veel goeds naar boven brengt.
Dus het hoeft lang niet altijd een probleem te zijn, als je uiteindelijk je doel maar bereikt. De stress die ontstaat door de deadline is niet perse negatief.

Dus niks aan doen, dit is hoe je bent. Als er geen probleem is, moet je het ook niet gaan zoeken. Alleen omdat je denkt dat het anders kan, maakt het nog geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werken onder tijdsdruk is niet hetzelfde als werken onder de stress van procrastinatie. Mensen met procrastinatie willen helemaal niet wachten tot het laatste moment, maar doen dat toch. Het is juist een ongewild gedrag dat sterker lijkt te zijn dan eigen wensen en planningen. Mensen met procrastinatie willen hier vanaf, want het brengt onnodige stress en andere onprettige gevoelens met zich mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat procrastinatie erg veel voorkomt zoals je in je vraag stelt. Vandaar mijn antwoord. Mensen willen niet uitstellen maar doen het toch, om wat voor reden dan ook en op het moment dat ze er echt niet meer onder uitkomen slaat de paniek toe, dat komt wel vaak voor, maar dit is zeker niet ziekelijk, dit is een manier van doen een gewoonte die je moet doorbreken. Het doorbreken van gewoontes is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk. Je gedrag is sterker dan je wensen en planningen schrijf je. Daarin geef je ook eigenlijk al de oplossing. Zal je een ander soort voorbeeld geven.
Ik heb vanaf mijn 15 tot mijn 35 ste in de zorg gewerkt, in verpleeghuizen. Ik heb mezelf daar aangeleerd dat alles wat je doet efficient moet gebeuren en vooral snel. Ik ben nu 46 en moet mezelf nog dagelijks terug roepen, je hoeft de afwasmachine namelijk niet supersnel leeg te ruimen en je hoeft ook niet te bedenken hoe je dit het meest efficient kan doen, door de spullen die in dezelfde hoek van de keuken staan tegelijk mee te nemen.
Bij jezelf thuis de afwasmachine leegruimen hoeft geen stress te veroorzaken en geloof me, dit deed het wel voor mij, dat was helemaal geprogrammeerd, na jaren lang zo te denken. Voor jou probleem is ook een oplossing, namelijk die gewoonte eruit halen. Jezelf herprogrammeren, door je wensen en planningen, boven je gedrag te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat verder ook goed is om te weten, denk ik.
Als je het een ziekte noemt, maak je de oplossing minder afhankelijk van jezelf.
Een ziekte is immers iets waar je veel minder tot geen controle over hebt, over je gedrag heb je wél controle. Dat wegschuiven heb je ook al bij het doen van dingen, om dit te verantwoorden schuif je de eigenlijke oorzaak ook weg. Je maakt er een ziekte van zodat je eigen verantwoordelijkheid minder wordt. Denk er maar eens over na, ik bedoel het niet als kritiek en ik wil zeker niet, het makkelijkste antwoord geven, namelijk," gewoon een schema maken en je er aan houden," want zo simpel is het vaak niet. Mensen hebben zoveel verschillende soorten gedrag wat niet altijd te herleiden is, maar daardoor nog geen ziekte. neem mensen die altijd 2 minuten te laat komen, je kent ze allemaal wel, hoe simpel is het om te zeggen "vertrek toch eens 2 minuten eerder" maar dat helpt blijkbaar niet want die mensen doen dit altijd zo, het zit in hun gedrag vast 'gebakken'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Procrastinatie is geen ziekte. Het zijn keuzes die je maakt, en als je het er zelf op andere momenten niet mee eens bent dan kan je het als een soort gedrag beschouwen dat meer weg heeft van verslaving, verslaving aan uitstel.

lees de blog eens die in de bron staat. lijkt me een goed begin om het aan te pakken, als dat al nodig is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Itsme, ik schreef niet dat het een ziekte is, wel dat het om ziekelijk (zijnde pathologisch) uitstelgedrag gaat. Er bv. een verschil tussen lui zijn en echte procrastinatie. Lui zijn is een keuze van de gemakkelijkste weg, procrastinatie is vaak een energievretende strijd tegen jezelf, tegen je eigen logica, tegen je eigen planning. De link waarnaar je verwijst is slechts een blog van iemand die niet echt goed beschrijft wat procrastinatie is. Het is niet het bewust uitstellen, wel ben je je bewust dat je uitstelt. Het is geen "keuze" in de zin dat je liever eerst in de zon gaat liggen en dan pas aan de huishoudelijke klusjes begint. Het is het uitstellen van bv. schoolwerk, achter je boeken zitten, maar dan toch eerst andere plannen zitten neerpennen of dan toch eerst aan de grote schoonmaak beginnen (waar je trouwens geen zin in hebt, maar die maakt dat je het belangrijkere uitstelt)
Uitstellers zijn zo geworden en niet zo geboren.
Het is een aangeleerde gewoonte en wat is aangeleerd kan ook afgeleerd worden.

Maak lijstjes van alles wat je doet.

Schrijf een voornemen op.

Richt je op realistische doelen.

Verdeel een grote taak in kleinere.

Geef je werk een betekenis.

Elimineer taken die je nooit zal doen. Wees hierin eerlijk!

Schat de tijd die je nodig hebt om een taak af te werken. Verdubbel deze tijd dan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitstel gedrag komt meestal voor bij dingen die we niet leuk vinden. Slik de kikker, zeggen ze. Dat wil zeggen dat je de minst leuke dingen die je moet doen op een dag , s'morgens doet. Je hebt een zware last van je , en kan met gemak alle andere klussen aan. Je hebt zelfs meer energie en zin om andere dingen te doen.
Als je wacht tot het laatste nippertje , loop je de hele tijd rond met het gevoel van , ooh ik moet dat nog doen , en ga je de andere taken ook niet zo gemakkelijk doen.
Plan je dag, en doe de minst leuke dingen eerst. Bijvoorbeeld, naar de winkel ,naar de dokter, strijken .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een echte procrastinaat stelt zelfs de dingen uit die ie leuk vindt, denk ik. Dus geen kwestie van even door de harde noot te bijten...