Haptonomie is een door Frans Veldman (1920-2010) ontwikkelde therapie waarbij aanraking tussen de therapeut en de patiënt een belangrijk aspect is.
In de therapie staat de gevoelsbeleving van de cliënt en hoe hij omgaat met zichzelf en anderen, centraal.

'Haptonomie' betekent de leer van het menselijk gevoel en gevoelsleven (hapsis = gevoelscontact, nomos = wet).

De haptotherapeut wil de patiënt zich (meer) bewust laten zijn van en beter om te gaan met het eigen lichamelijk gevoel en inzicht te krijgen in de wisselwerking tussen lichamelijk gevoel en geestelijk gevoelsleven. Andere doelstellingen omvatten het beter leren omgaan met pijn en doorbreken van de vicieuze cirkel die vaak optreedt bij stress-gerelateerde pijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

`Haptonomie` is een door Frans Veldman ontwikkelde therapie waarbij aanraking tussen de therapeut en de patiënt een belangrijk aspect is. In de therapie staat de gevoelsbeleving van de cliënt en hoe hij omgaat met zichzelf en anderen, centraal. Letterlijk betekent `haptonomie` `de leer van het menselijk gevoel en gevoelsleven`.
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Haptonomie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
“De haptonomie is een wetenschap die de wetmatigheden van het menselijke gevoelsleven bestudeert. Zij legt zich daarbij in het bijzonder toe op het beschrijven van al datgene wat een rol speelt in de tussen-menselijke affectieve verhoudingen, communicatie, interacties en relaties en het overdragen en beleefbaar maken hiervan in scholing en begeleiding.

Het begrip haptonomie is een samenvoeging van twee Oudgriekse begrippen: hapsis en nomos. Hapsis betekent: gevoel, gevoelsbeleving, tact, tast en nomos betekent wet, regel, norm. Hapto, in het woord haptonomie, stamt van het werkwoord haptein wat betekent: aanraken, verenigen, een relatie vestigen, zich hechten aan.... en in overdrachtelijke zin: in (tactiel) contact treden om gezond te maken, te helen, te bevestigen. Dit specifieke contact karakteriseert de haptonomische benadering: het ontmoetend, helend (is heel makend, heel de mens omvattend) aanraken om de ander in zijn wezen te bevestigen.

Lees meer hierover op onderstaande site:

http://www.xs4all.nl/~tijdhof/praktijk_haptonomie_definitie.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na alle goede om- en beschrijvingen over haptonomie nog het volgende.
Mensen die om welke reden dan ook vervreemd zijn van hun lichaam ( oorzaken als mishandeling in de jeugd, incest, verwerping, verwaarlozing en ga zo maar door)
kunne daardoor een belemmering in hun "zijn "(existeren)
ervaren, waardoor gevoelens als pijn maar ook verdriet
geprojecteerd kunnen worden op het lichaam , maar ook het tegengestelde kan plaatsvinden , zoals gevoelloosheid.
Mensen met deze storingen worden niet graag aangeraakt
en omdat ze dat niet willen blijven bepaalde facetten van hun beschadiging in stand, omdat een mens voor zijn mentale gezondheid AANRAKING nodig heeft.
Hier grijpen haptonomen op in, ze pogen de aanrakingsaversie te overwinnen door het aanraken op te bouwen en mensen zo te leren aan een deel van welzijnsbehoefte te gaan voldoen.
Ik heb hier zelf ervaring mee gehad en het heeft mij enorm geholpen, ook heeft het mij verlost van mijn afstandelijke en kille overkomen (ofschoon ik een empathisch mens ben raakte ik mensen niet aan en ging dat ook uit de weg, iets wat dierbaren al snel fout interpreteerden en mij als ongenaakbaar beschouwden.)
Na herstel van mijn gevoel voor menselijke en lichamelijke warmte, kon ik beter reageren op genegenheid en werd
mijn persoonlijkheid meer en beter naar waarde geschat.
Hatonomie kan dus zelfs een isolement helpen oplossen.
Haptonomie wordt eerst als vreemd en eng ervaren, je moet je over je eigen reserves heen zetten.
Lukt dat, dan gaan contacten met anderen veel beter.
Overigens heeft haptonomie NIETS met erotiek te maken.
Ik stel dit duidelijk om daarmee ook aan te geven dat sommige vage haptonomen in het verleden wel eens te ver gegaan zijn en de term haptonomie een onwaardige klank hebben bezorgd.
Een goede haptonoom kan heel veel betekenen.