raakt een speed gebruiker die definitief er mee stopt een deel van zijn indentiteit kwijt?

klopt het dat wanneer er iemand die meer dan 25 jaar speed heeft gebruikt en erna definitief ermee stopt een deel van zijn totale indentiteit kwijt raakt omdat er ook veel minder natuurlijke dopamine worden afgeven

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K
Erna55
8 jaar geleden
Dit wordt door verslaafden gezegd. " Wanneer ik zou stoppen krijgen mijn hersens teweinig dopamine.
Daar zit een kern van waarheid in, maar doorgaan met gebruik beschadigt de hersens nog meer. Daarbij is de vraag wat bedoeld wordt met "identiteit" . Het leven van een verslaafde bestaat voor 24 uur per dag aan bezig zijn met hoe- waar- wanneer hij kan scoren of gebruiken.
Er is bijna geen ander doel.
Stoppen betekent een enorme leegte en ruimte om te reflecteren. Dit is voor veel ex-verslaafden bijna ondraaglijk.

Antwoorden (1)

Nee, dat is wel sterk gezegd. Voor een verslaafde is het wel zo, dat de emotionele ontwikkeling voor de duur van de verslaving stil blijft staan.
Bij het stoppen met het middel heeft de verslaafde dus heel wat in te halen.
Ook helpt langdurige verslaving het beloningssysteem in je brein naar de ratsemodee.
Dat heeft na stoppen met gebruik tijd nodig om te resetten: pas maanden later kan een gestopte gebruiker pas weer wat gaan genieten van de gewone fijne dingen in het leven.
Maar je identiteit kwijtraken, nee dat niet, en zeker niet als verslaafde zijnde.
Eens verslaafd = altijd verslaafd.

Toegevoegd na 3 minuten:
een filmpje van ruim 30 minuten, waarin het heel helder wordt uitgelegd wat verslaving met je brein doet.

https://www.youtube.com/watch?v=pqjRCj5DIRs