Kunnen persoolijkheden bij een meervoudige persoonlijkheids stoornis ook een verschillend immuunsysteem hebben?

Stel iemand heeft een meervoudige persoonlijkheids stoornis (mps) kan 1 van die personen dan bijvoorbeeld allergisch zijn voor iets terwijl een andere persoonlijkheid van de antigenen geen last heeft? Maw hoe diep gaat een mps?

8 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Meervoudige persoonlijkheid is inmiddels al een tijdje een zeer omstreden aandoening die vermoedelijk niet op zichzelf staat -als ze al echt voorkomt- maar een effect kan zijn van verkeerde psychotherapie in combinatie met een bepaald type persoonlijkheid.

Los daarvan, hoe ze ook ontstaan en in hoeverre de 'wakende' persoonlijkheid eventueel op de hoogte is van de alters en ze wel of niet bewust of onbewust stuurt, zitten de verschillen altijd in het karakter, gedrag, uitingen, taalgebruik, handelingen en voorkeuren van de alters. En hoewel de persoonlijkheden zichzelf totaal anders kunnen waarnemen (kleiner, groter, ouder, jonger, zelfs van het andere geslacht, dikker, dunner, andere haarkleur etc) zien ze er natuurlijk allemaal hetzelfde uit. Al kan houding en kleding zeker wel wat doen, zoals elke goede acteur kan tonen. Zo speelt Sally Field in 'Sybil' bijzonder overtuigend een vrouw met meerdere persoonlijkheden, die in geloofwaardigheid niet onder doet voor een 'echte' MPS-patient (en daarmee de geloofwaardigheid van de kwaal natuurlijk wel flink schade doet). Niet in de film maar wel in het boek is zelfs al sprake van de rol die de therapeute speelt in het ontstaan en voorkomen van de alters.

Maar lichamelijk, biologisch, genetisch is het natuurlijk maar 1 persoon, dus ook het immuunsysteem is identiek. Wat niet betekent dat ze ook aan de zelfde kwalen lijden of bevattelijk zijn voor de zelfde ziektes, want zoals we weten van het placebo- (en nocebo)effect , heeft onze psyche, onze gedachten, onwaarschijnlijk veel invloed op ons lichamelijk welbevinden en zelfs op onze gezondheid. Waardoor alters wel degelijk bijvoorbeeld een andere bloeddruk kunnen hebben, maar geen andere bloedgroep. En de ene aan migraine kan lijden terwijl de ander daar nooit last van heeft. Maar een die een griepvirus bij zich draagt en de ander niet, dat kan dan weer niet. Wel kunnen ze verschillend reageren op het virus.

Allergieen lijken wel degelijk een grote psychische factor te kennen, dus ja, in theorie kan de een allergisch zijn voor iets waar de ander gewoon tegen kan. MPS gaat niet dieper dan de psyche, ze dringt niet door in de genen. Maar de invloed van diezelfe psyche kan wel heel ver gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo, goed antwoord Marleen!
lastig onderwerp, maar goed uitgelegd. +

Andere antwoorden (3)

Bij mps kan het zijn dat de alternatieve ikken elkaar wel kennen en de 'baas'. (ik zeg kan, want dat is niet altijd zo ) Maar meestal weet de Eerste Persoonlijkheid niets over de diepere persoonlijkheden.

Maar voor je vraag.
Het lichaam is hetzelfde . En dat lichaam is net hetgene dat antigen heeft of niet heeft. Wat het lichaam voor de ene is, is het lichaam ook voor de andere.
Dus allergie voor ego1 = allergie voor ego2
Ego 1 breekt been = Ego 2 heeft gebroken been ( en weet vreemd genoeg niet hoe het komt dat zijn been gebroken is )
Ego 1 krijgt hartaanval = Ego 2 ligt mee in ziekenhuis ( dito )

mps is iets psychish.
Ego 1 is bang van spinnen maar ego 2 niet.
Ego 1 ziet graag Elsje maar Ego 2 kan haar niet uitstaan
Ego 1 is een brave huisvader maar Ego 2 gebruikt zijn vuisten

Wat volgens mij wel verschilt ( kan verschillen )
Ego 1 is kunstenaar maar Ego 2 kan geen rechte lijn op schildersdoek zetten.
Dat is dus iets dat het lichaam wel doet, maar waar je ook aanleg en zo meer voor moet hebben.

BTW
Omdat het bij een mens zo is, wil ook niet zeggen dat alle MPS-sers hetzelfde zijn.
Er zijn er misschien die wel alle twee bang zijn van spinnen.
8 jaar geleden
In principe is een lichaam een lichaam en welke persoon/ego er ook in huist: het lichaam en daarmee ook het immuunsysteem blijft hetzelfde en zal ook hetzelfde reageren.

Toch is er wel degelijk een factor afkomstig van de betreffende ego's.

Hun verschillende levensstijlen kunnen namelijk óók invloed op hebben op de allergieën.

Stel er is sprake van b.v. een melk-allergie (lactose) en het ene ego drinkt niet of nauwelijks zuivel. Dan zal dat ego ook geen last hebben van die allergie. Het tweede ego drinkt veel melk en zal constant last hebben.

Is het bekend dat de patiënt gevoelig is voor melk is het wellicht simpel, maar is dat niet precies bekend, dan wordt het al moeilijker.
Allergieën zijn vaak van meerdere factoren afhankelijk, of, in geval van een voedselallergie worden ze vaak samen met andere stoffen ingenomen. Wanneer een persoon ook nog eens verschillende levensstijlen hanteert of zelfs helemaal niet meer weet wat hij of zij gegeten of gedaan heeft dan wordt het lastig te bepalen wat de trigger(s) zijn.
Bekend is het verhaal van Daniel Goleman die beschrijft dat zijn client Timmy "normaal" geen allergie heeft voor sinaasappelsap, maar afhankelijk van een persoonlijkheid die hem overneemt wel. Zie link, NYTimes juni 1988
In hetzelfde artikel wordt ook een boek van Dr. Braun genoemd waarin verschillende persoonlijkheden verschillende respons op medicatie geven.