Is er een (statisch) verband tussen het verschil in zelfmoord plegen indien óf vader óf moeder dat ook gedaan heeft?

Is er een onderzoek waaruit bijv. blijkt dat als vader zelfmoord heeft gepleegd het kind een grotere kans heeft dat ook te doen dan wanneer moeder zelfmoord heeft gepleegd of vv.

Ik weet niet in hoeverre onderzocht is zelfmoord ook erfelijk bepaald is, maar misschien is 'overdracht' via vader óf moeder verschillend. Benevens dat kan misschien een verstoorde opvoeding door zelfmoord van een ouder het kind verschillend beinvloeden naar gelang het van de vader of moeder afkomstig is. Maar is hier iets over bekend?

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"Als je in de familie mensen hebt met een depressie, kan het zijn dat je ook aanleg hebt voor het krijgen van een depressie. Daardoor kan het zijn dat zelfmoord wel vaker binnen één familie voorkomt." https://www.113online.nl/informatie/113online%2B/fabeltjes-over-su%C3%AFcide
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer een van je ouders zelfmoord heeft gepleegd, dan laat hij/zij zien dat dit een mogelijkheid is wanneer problemen erg groot zijn.
Een voorbeeld van " probleem-oplossing" dat bij anderen waarschijnlijk niet zo snel opkomt.
Schaamte en wraak zijn vaak belangrijke waarden voor suïcidale ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Statistisch kan je iets aantonen, maar of dat ook concreet is?
Het feit dat iets genetisch bepaald wordt, is zwaar overschat! Alles is epi-genetisch!
D.w.z. dat genen kunnen muteren/veranderen, als de omstandigheden veranderen.
Genen kunnen niet alleen aan- en afgezet worden door genetische manipulatie, maar ook door externe omstandigheden. In de link legt Bruce Lipton uit dat stamcellen veranderen, als de omstandigheden veranderen.
Elk kind in één gezin zal een gebeurtenis anders ervaren dan de anderen en daardoor zijn omgeving anders beleven. Daardoor zullen zijn/haar genen wel, of niet kunnen muteren/veranderen. Dat kan dan zijn/haar psychische beleving veranderen.
Maar niets is zeker, of is vastgelegd.

Het beste antwoord

Ik heb even geGoogled, maar ik kan geen informatie vinden die duidelijk beter is dan andere. Ik geef dus geen bron op. Maar het is wel duidelijk dat het algemene beeld is dat er géén erfelijke aanleg bestaat, maar dat het wél zo zou kunnen zijn dat sociale en materiële omstandigheden in een familie een rol spelen.
Een geval van zelfmoord in zo'n familie of vriendenkring zou nét het zetje kunnen zijn dat een ander individu in die familie/kennissenkring ertoe brengt óók voor die "oplossing" te kiezen.
Maar het blijft een eigen keus, géén aanleg!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
"Maar het blijft een eigen keus, géén aanleg!", plus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Keuzes zijn mede bepaald door aanleg :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ieder mens heeft zijn eigen geschiedenis van ervaringen.
Die ervaringen zijn door hem zelf vertaald en geintepreteerd, afhankelijk van het karakter en al de vorige ervaringen die men heeft opgeslagen en vertaald.
Die hele geschiedenis, die een mens heeft opgeslagen in zijn geheugen, inclusief de wrange situaties zoals je beschrijft, vormen een denkbeeldig persoon in hem/haar.
Het is deze denkbeeldige persoon, die door elk gezond mens wordt gebruikt als werkelijkheid, maar die dit in wezen niet is, feitelijk. Het is dit feitelijke besef, ' ik ben niet mijn gedachten, mijn ego, mijn denkbeeldige ik' die de loskoppeling van je geschiedenis tot stand kan brengen, zonder de kennis over je verleden te verliezen.
De mens, die 'een stapje terug doet' van zijn denken, zijn reacties in denken gewaar wordt, heeft daarmee zicht op zijn denkbeeldige ik.
Dat is inzicht, en dat werkt verlossend van elke geschiedenis die men heeft doorlopen, goed of slecht, dat maakt niet uit. Raakvlakken (gender), kunnen naar mijn idee aan het 'denkbeeldige ik' verbonden worden, de mogelijkheden zijn eindeloos..., in dat geval kan zelfs een kleur een 'trigger' worden. Mijn reactie is slechts een denkwijze, en ik hoop dat je dit als zodanig zult lezen. vriendelijke groet en succes!