Is er een (statisch) verband tussen het verschil in zelfmoord plegen indien óf vader óf moeder dat ook gedaan heeft?

Is er een onderzoek waaruit bijv. blijkt dat als vader zelfmoord heeft gepleegd het kind een grotere kans heeft dat ook te doen dan wanneer moeder zelfmoord heeft gepleegd of vv.

Ik weet niet in hoeverre onderzocht is zelfmoord ook erfelijk bepaald is, maar misschien is 'overdracht' via vader óf moeder verschillend. Benevens dat kan misschien een verstoorde opvoeding door zelfmoord van een ouder het kind verschillend beinvloeden naar gelang het van de vader of moeder afkomstig is. Maar is hier iets over bekend?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb even geGoogled, maar ik kan geen informatie vinden die duidelijk beter is dan andere. Ik geef dus geen bron op. Maar het is wel duidelijk dat het algemene beeld is dat er géén erfelijke aanleg bestaat, maar dat het wél zo zou kunnen zijn dat sociale en materiële omstandigheden in een familie een rol spelen. Een geval van zelfmoord in zo'n familie of vriendenkring zou nét het zetje kunnen zijn dat een ander individu in die familie/kennissenkring ertoe brengt óók voor die "oplossing" te kiezen. Maar het blijft een eigen keus, géén aanleg!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100