Kan je door hardlopen uit je depressie komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Antoni
8 jaar geleden
Ja, voor sommigen werkt dit goed, bijvoorbeeld omdat er tijdens hardlopen endorfine (het gelukshormoon) wordt aangemaakt, en omdat men tijdens het hardlopen afgeleid wordt van negatieve gevoelens en een duidelijk doel voor ogen heeft en het prettig is dit doel te bereiken, maar het werkt niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Antoni. Waarom heb je deze niet bij de antwoorden gezet? Is een prima antwoord.
Antoni
8 jaar geleden
XXXIII, ik had even geen zin om de bronnen bij mijn informatie terug te zoeken; deze informatie vond ik bij het zoeken van een antwoord op een vergelijkbare vraag een tijdje terug. Sommige mensen reageerden op websites waarop hardlopen als (wonder)middel tegen depressies werd gepresenteerd, op basis van hun eigen ervaringen (erg) negatief. Verder ben ik geen deskundige op dit gebied. Dank voor het compliment overigens!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie hardlopen een beetje als me laatste kans om er nog uit te komen.
Antoni
8 jaar geleden
Het lijkt mij niet handig welke mogelijkheid dan ook ooit als een laatste kans te beschouwen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vorige keer in 2012 was ik door
Hardlopen uit mijn Zware depressie gekomen. Ik hoop weer op hetzelde effect.

Het beste antwoord

alleen als je hardlopen leuk vind, en de motivatie kunt opbrengen om er mee te beginnen en het vol te houden. Het geeft wel een geluksgevoel, ook omdat je lekker buiten en in de zon bent.

Als het echt een zware depressie is, heb je waarschijnlijk toch echt therapie en medicatie nodig om er uit te komen. Maar regelmatig sporten/bewegen op een manier die jij leuk vind kan zeker helpen.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

door alleen hardlopen kom je niet uit een depressie. Het kan je wel helpen.
Buiten zijn, beweging, een ritme, een doel. Dit zijn allemaal dingen waardoor je je over het algemeen beter voelt, en dat draagt bij aan het uit je depressie komen.
Maar een depressie heeft vaak meer nodig, ga ook met iemand praten en gebruik het hardlopen bijvoorbeeld als ondersteuning
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de meest recente wetenschappelijke onderzoeken is lichamelijke activiteit niet zo effectief tegen een depressie .

----- uit Volkskrant van 8 maart 2015 -----------
Lichamelijke activiteit is veel minder effectief tegen depressie dan vaak wordt aangenomen. Het verband is zwak en er zijn grote individuele verschillen. Sommigen gaan zich na lichamelijke inspanning zelfs slechter voelen. Er is dan ook geen wetenschappelijke grond om sporten of bewegen in te voeren als therapie om depressies te behandelen of te voorkomen. Op deze stelling promoveert Nikolaos Stavrakakis vandaag aan de Rijksuniversiteit Groningen.
---------------------------------------------

Lichamelijke activiteit kan wel steunend werken. Het is zeker aan te raden om daarnaast ook psychologische hulp te zoeken. Soms kan het nodig zijn om medicatie ( zoals serotonineheropnameremmers ) te gebruiken. Dit hangt af van de ernst en de oorzaak van de depressie.