Waarom luisteren mensen vrolijke of juist treurige muziek als ze zich slecht voelen?

Ik merk dat ik graag sombere muziek luister als ik me rot voel, maar vrienden zeggen dat ze juist vrolijke muziek willen horen om zich beter te voelen. Wil ik mijn eigen emotie graag versterken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Eigelijk geef je al een beetje het antwoord. In grote lijnen op je stemming te beïnvloeden. Je voelt je rot maar wil dat niet, met vrolijke harde muziek kun je dan je gevoel (tijdelijk) veranderen. Soms heb je zin om te zwelgen in je verdriet, dan zoek je eigelijk steun en medelij, de medelij krij je dan in de vorm van de droevige muziek, zeg maar een soort van, ach joh maak je niet zo druk ik heb het veel erger.
De wil, het specifiek versterken van die negatieve emotie, kan m.i. vele achtergronden kennen.Het kan heel leuk en berhelderend werken daar eens achter te komen, veel van dergelijke oorzaken liggen in de jeugd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Tegenslagen moet je verwerken; het is a.h.w. een beetje rouw en daar kan je geen vrolijke muziek bij gebruiken.
Als het minder erg is kan een vrolijk muziekje je wel een opkikker geven om emotioneel weer in het goede spoor te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie muziek graag als een goede vriend.
Als ik mij droevig voel is deze vriend er voor mij en geeft mij precies wat ik op dat moment nodig heb.

Soms is dit een klopje op mijn schouder en wat positieve woorden (een vrolijk muziekje); kop op joh, het komt allemaal wel goed!!

Soms heb ik er simpelweg geen energie voor om mijn best te doen om mij vrolijk te gaan voelen. Ik ben verdrietig en heb pure troost nodig (een droevig muziekje); arme schat, ik heb met je te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik luister zelf ook naar sombere muziek als ik me niet happy voel. Ik heb wel eens geprobeerd om hele vrolijke muziek te beluisteren als ik down ben. Bij mij wekt dit alleen maar agitatie op. En dan word ik ook nog eens chagarijnig.

Ik denk dat je afhankelijk van je karakter, emoties en muzieksmaak kiest wat het beste bij jou past.
Als je van nature een optimist bent zal het meer effect hebben dan wanneer je een pessimist bent.

Ik denk inderdaad dat je je eigen emotie versterkt. Maar door toe te geven aan de misere, kan het ook sneller overgaan. Tenminste dat werkt bij mij wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ik me rot of verdrietig voelde zocht ik op TV een tranentrekker of bij gebrek aan deze 'aangepaste muziek'. Dwz, muziek die mijn emotie versterkte zodat ik mijn emotie helemaal kon laten gaan.

Waarom? Na dit 'ritueel' was er in mij een soort van leegte, beter nog een ruimte, waarin mijn emotie weer tot normale proporties was teruggebracht.
Ik heb de emotie erkend, versterkt, en weer laten gaan.
Het is een manier wat mij persoonlijk helpt er mee om te kunnen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen spiegelen zich graag, dus als ze somber zijn draaien ze sombere muziek, of juist vrolijke muziek.
Op die manier kunnen ze bepaalde gebeurtenissen makkelijker verwerken, door naar muziek te luisteren.
Er is wel een gevaar, je kunt ook vluchten in de muziek, door je teveel te indentificeren met de muziek.
Ikzelf hou van rustige klassieke muziek, en ik heb het gevoel dat mijn ziel hierdoor versterkt wordt.