Wat is in trance raken?

Tijdens bepaald werk van mij, komt het nogal eens voor dat men in trance raakt, soms is dat maar even , soms wel bijna een uur. Natuurlijk zullen veel mensen nu zeggen : zit allemaal tussen je oren, maar dan hoef je geen eens antwoord te geven, want ik maak het zelf regelmatig mee. Ik weet waar ik over praat. Mijn vraag blijft: wat gebeurd er nu precies als men in trance raakt, bedenk wel , het gebeurt spontaan.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

In trance raken is niets meer en niets minder dan je even niet meer te laten lijden door de persoon... Dus je gelooft niet de stem in je binnenste, je gelooft niet meer dat jij je naam bent, je gelooft niets meer. En op dat moment gebeurt alles als vanzelf en heb jij die jij altijd dacht te zijn geen enkele verantwoordelijkheid, want dan gebeurt wat er gebeurt. Dus als de persoon stopt met de regie over je lichaam raak je onmiddellijk in trance. Slapen is dus ook in trance gaan, maar dan is het hele lichaam gedemobiliseerd, dus dan gebeurt er niets, geen enkele lichamelijke beweging. Of nog anders gezegd is in trance raken gaan slapen in bewustzijn, er niet meer als persoon zijn, maar wel waakbewustzijn hebben en dus de middelen tot expressie...

Dat dit spontaan gebeurt is prachtig, de meesten moeten over de drempel geholpen worden, met drank, drugs of ritueel, maar jij zegt dat het spontaan gebeurt. Kun je schrijven, of schilderen of dansen? Kijk maar eens wat er uit je handen komt als je het lichaam de kans geeft aan zulke soort zaken uitdrukking te geven... Grote kans dat we je tegen zullen komen op een podium of galerie...

dank je...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik snap je toch niet helemaal met je vraag... Vroeg je niet naar de bekende weg? Als dat zo is, waarom twijfel je dan aan je eigen gevoel en wil je bevestiging? Als dit niet zo is, waarom ben je dan niet helemaal eerlijk in wat je zegt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Xinix Ik ben helemaal eerlijk met de vraag, maar ik moet rekening houden met de lezers van deze site, omdat niet iedereen in deze zaken gelooft en ik het wel leesbaar wil houden. Ik schrijf, schilder en ik dans, dus puntjes voor jou. Ik geef sessie's voor mensen die geestelijk zijn vastgelopen in het leven, of/ en ernstige dingen hebben meegemaakt. Tijdens deze sessie krijg ik hulp uit de spirituele wereld. Dat kan soms zeer heftig zijn! Hierbij raken soms mensen in trance, buiten mij om, ik doe het niet! Dus was de vraag wat gebeurd er nu precies als mensen in trance raken. Dat weet ik echt niet, in hoever zijn ze nog aanwezig? Zoniet wat dan? En wat is hier de bedoeling van? En van wie?Groeten eddijst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zij die zich kunnen afstemmen op dat wij jij in de ruimte laat gebeuren/oproept geraken in trance. Wat er dan gebeurt is dat zij dan spreekbuis zijn van astrale entiteiten. Zij spreken zo goed als de mens in trance dat toelaat. De bedoeling is om boodschappen door te geven. Dat kan triviaal zijn, maar ook wereldbepalend. Deze Kredietkrisis is van gene zijde opgeworpen om de wereld voor te bereiden op het WIJ-tijdperk en derhalve kondigt dit het einde van het IK-tijdperk aan. Zoals altijd: Survival of the fittest. (niet te vertalen als overleving van de sterkste, maar overleving van hen die zich het beste kunnen aanpassen). dank je

Andere antwoorden (4)

Een trance is een dissociatief verschijnsel waarbij iemand een ander bewustzijnsniveau heeft. Wie in trance is, is minder gevoelig voor prikkels van buitenaf, maar is niet bewusteloos en slaapt ook niet. Het persoonlijke identiteitsgevoel[1] kan verminderd zijn.

Er zijn verschillende omstandigheden waaronder iemand in trance kan raken. Het verschijnsel kan optreden bij een tekort aan slaap of zuurstof en bij koorts, ondervoeding[2] en voorgeschreven[3] of strafbaar[4] medicijngebruik.

In bepaalde gevallen beschouwt men een trance als gewenst, omdat de toestand wordt gezien als een "poort naar het onbewuste". Hypnose kent bijvoorbeeld een aantal technieken om mensen in trance te brengen. Ook bij verschillende vormen van meditatie kan een trance optreden.

Een trance kan ook worden ervaren als religieus fenomeen. Bij sjamanisme en van oorsprong West-Afrikaanse religies worden bijvoorbeeld vaak mensen in trance gebracht. Ook bij het bidden in de islam en het christendom treedt soms een lichte trance op.

Als een trance optreedt buiten een religieuze of culturele context, kan het een symptoom zijn van een psychische aandoening, vaak gediagnosticeerd als dissociatieve stoornis niet anderszins omschreven (DSM-IV-code 300.15) of trance- en bezetenheidsstoornis (ICD-10-code F44.3). In het handboek DSM-IV wordt dissociatieve trancestoornis voorgesteld voor verder onderzoek.

Overigens is trance een heel alledaags verschijnsel. Iedereen die wel eens helemaal verdiept is in een boek kent het - of althans maakt het mee. Want ook dan treden trance-verschijnselen op: je hebt even wat minder aandacht voor je omgeving, en ben je helemaal geconcentreerd op jezelf. Ook als je vaak dezelfde weg aflegt per auto of fiets treedt soms als vanzelf trance op: je merkt dan ineens dat je een heel stuk weg "gemist" hebt. Terwijl je ook weet dat als er zich iets ongewoons zou hebben voorgedaan je meteen weer helemaal alert geweest zou zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En hoeveel van deze tekst heb je nu daadwerkelijk zelf geschreven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je heeeeel goed kijkt staat er onderaan een Bron .. Antwoorden hoeven niet persee zelf getypt te worden naar mijn mening.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt, zelf typen hoeft niet. Copy-pasten ook niet. In zo'n geval volstaat vermelding van de bron. In je tekst kun je je beperken tot een zelfgeschreven samenvatting, of je kunt je mening geven over de tekst van de bron. Het herhalen van de bron is zinloos.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
lolikbenbol, heb je ook een eigen mening over dit onderwerp?
Ik persoonljk denk dat trance een overtreffende trap is van een euforische toestand. Iedereen heeft hopelijk al eens dat mooie gevoel van even gelukkig zijn gekend. Soms 5 min , soms een uurtje naar aanleiding van een compliment of een zonnige dag of iets dat je bereikt heb door veel inspanning.
Trance is een staat die je immuun maakt voor de buitenwereld zoals totaal dronken zijn. Zou veel voorkomen in de voodoo cultuur van Haiti.Ik liever af en toe heel gelukkig dan trance en niet bewust het meemaken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het in trance zijn is het meest overweldige geluksgevoel dat een mens kan meemaken! Het is met niets te vergelijken en je maakt het bewust mee!!! Alleen kunnen wij dat zelf niet even regelen.Groeten eddijst.
Lang niet iedereen met een dissociatieve stoornis is zich daar zelf van bewust of daarvoor onder behandeling.
Mensen die zo'n stoornis hebben kunnen door een gewone vraag of opmerking in hun geest belanden in een situatie uit het verleden die behalve die ene "trigger" volkomen losstaat van de situatie op het huidige moment; ze zijn er dan even of voor langere tijd niet bij.
Je kunt proberen met vragen als "welke dag is het vandaag" of "waar ben je nu" die mensen weer in het heden te brengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik dit zo lees, denk ik direct aan een autistische jongen die ik ken.
Als ik jouw vraag lees, denk ik dat je te maken hebt met een toestand van zogenaamde "flow". Iedereen heeft wel eens van die momenten waarbij de dagelijkse beslommeringen worden vergeten door een unieke ervaring. Een moment dat je helemaal in een gebeurtenis opgaat en alles om je heen vergeet.

Dit soort momenten zijn piekervaringen waarin men helemaal opgaat. Deze optimale staat van ervaring wordt ook wel 'Flow' genoemd; een optimale staat of beleving waarin je wilt verkeren en waarbij je bewustzijn wordt gevuld met ervaringen die in harmonie zijn met elkaar.

De Amerikaanse hoogleraar Mihaly Csikszentmihalyi heeft veel onderzoek gedaan naar het fenomeen FLOW en heeft er diverse boeken over geschreven.

Flow is een bepaalde geestestoestand waarin je met je volle aandacht bezig bent met iets waar je van geniet, wat je helemaal in beslag neemt en waardoor je je verder ontwikkelt in de richting van een bepaald doel.