De evolutie heeft ons zo geprogrammeerd dat wij overgevoelig zijn voor symmetrie.
Dieren die in de chaotische wirwar van het oerwoud een patroon met spiegelsymmetrie kunnen ontwaren, hebben de meeste kans op overleven. Symmetrie in de ondergroei duidt óf op iets wat jou op wil eten óf op iets wat je zelf kunt eten.
Onze hersenen lijken gemaakt om betekenis aan symmetrie te verlenen.

Daarom heeft Rorschach symmetrische inktvlekken ontwikkeld als middel om het onbewuste van de patiënt te ontsluiten. Rorschach geloofde dat mensen zo dwangmatig op zoek gaan naar een betekenis of een boodschap wanneer ze iets symmetrisch zien, dat de reactie van de patiënt op deze beelden aanwijzingen kan bevatten over de psychische gemoedstoestand.
SimonV
9 jaar geleden
Erna55
9 jaar geleden
+ heel duidelijk en correct.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk en kort uitgelegd. Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

De spiegeling geeft aan hoe herhaling van een lukrake vorm een bedoelde vormgeving suggereert.

De meeste mensen projecteren herkenbare objecten in de figuratie, zoals men in wolken van alles denkt te herkennen. Slechts een enkele waarnemer verklaart: “Ik zie hier een inktvlek die gespiegeld is, doordat de bladzijde is dubbelgevouwen.”
Dat de onderzoeker niet anders verwacht dan dat men gaat projecteren, speelt een bepalende rol. Over het algemeen wil de onderzochte graag goed presteren en beantwoorden aan verwachtingen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Het fenomeen waar de test op berust, wordt pareidolia (een vorm van illusie) genoemd. Doordat de platen gespiegeld zijn herkennen (of denken te herkennen) de hersenen in de platen van de inktvlekkenmethode (RIM) patronen terwijl er geen patronen zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
Experimentele onderzoeken waren al eerder gedaan. Alfred Binet (1857-1911). In Duitsland had Justinus Kerner in 1857 het gedichtenboek Kleksographien gepubliceerd. Kerner, een arts en schilder had inktvlekken 'door toeval "geproduceerd door het vouwen van een stuk papier waarop wat inkt had laten vallen.
De Zwitserse psychoanalyticus Hermann Rorschach gebruikte dergelijke tekeningen van zijn patiënten in de naar hem genoemde nog steeds omstreden Rorschachtest voor de bepaling van waarneming, intelligentie en emotionele kenmerken.

http://de.wikipedia.org/wiki/Justinus_Kerner

Toegevoegd na 3 uur:
Pareidolie (niet te verwarren met hallucinaties) is een sub-categorie van apofenie. Het verschijnsel berust op cognitieve denkfouten. Het zien van betekenissen en verbanden in willekeurige patronen die er niet zijn (een voorbeeld is de verspereider van complottheorieën).
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pareidolie
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Is dit de mening van de schrijver van het artikel of was dit de achtergrondgedachte van Rorschach?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Simon,
Het zijn de conclusies van Hermann Rorschachs.
Het leek mij niet zinvol om te verwijzen naar de studie Rorschach-Psychodiagnostik van H. Rorschach

Hermann Rorschach borduurde voort op de onderzoeken van Szyman Hens, die de fantasieën van zijn onderzochte personen bestudeerde door middel van kaarten met inktvlekken.
De manier van onderzoeken van Szyman Hens was te vergelijken met de techniek die Hermann Rorschach toepaste.
http://www.whonamedit.com/doctor.cfm/1232.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Simon, het probleem ligt aan het feit dat ik zo'n antwoord voorleg aan iemand die van de hoed en de rand weet op het gebied van psychiatrie e.d. Later moet ik dan een bron zoeken, want hij wil niet als bron genoemd worden.
SimonV
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
De spiegeling heeft te maken met patroonherkenning. Je hersens ''zien" iets wat er niet is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar waarom zou dat dan alleen gelden bij een gespiegelde vlek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Opole, door de spiegeling denken de hersenen patronen te zien die er niet zijn. Google eens "optische illusies".
Dat komt doordat Rorschach zijn test baseerde op inktvlekken die hij maakte volgens de methode van de Klecksographie ("vlekkografie").

Bij Klecksographie, die destijd populair was, wordt vooraf een stuk papier doormidden gevouwen. Daarna wordt het papier, nu dus met een vouwlijn in het midden, opengevouwen, waarna aan één kant van de vouw enkele inktdruppels worden aangebracht. Door het papier opnieuw dubbel te vouwen en aan te duwen ontstaan de bekende inktvlekken. Vanwege het dubbelvouwen zal het inktvlekkenpatroon symmetrisch zijn.

Zie de (Duitstalige) Bron hieronder voor een uitleg.

Cryofiel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wist wel dat het papier werd dubbelgevouwen, mijn vraag was alleen waarom.