Over angst voor knallen heen komen

Een vriendin van me heeft een hevige angst voor knallen (ballonnen, vuurwerk enz.). Met oud en nieuw voor de boeg natuurlijk niet fijn.
Ze heeft het mij verteld en we hebben afgesproken dat ik haar daar mee ga proberen te helpen.
Nou is mijn vraag, wat is een goede manier om haar te helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij kunt haar alleen ondersteunen. Ze moet zelf van de angst proberen af te komen door therapie.

Het beste antwoord

Ze is waarschijnlijk vroeger een keer zo geschrokken van een knal, dat ze nu erg bang voor is. Een succesvolle "therapie" voor allerlei fobieen is de zgn "exposure". Dat is geleidelijke blootstelling aan datgene waar men zo bang voor is. Ze moet dus dit jaar met oud en nieuw de knallen niet uit de weg gaan, maar ze "beleven".

Ik kan hier wel wat gaan noemen wat ze zou kunnen doen, maar het lijkt me veel beter dat je vriendin zelf aangeeft wat ze wil om haar angst de baas te worden. Lees eens met haar dit boek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-angst-de-baas-druk-4/666831266/index.html

Ook is er een gratis zelfhulpcursus op internet: http://educatie.ntr.nl/angstdebaas/#

Er is goed van af te komen. Succes!

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je vriendin "zelfhulp" niet ziet zitten (of de klachten te ernstig zijn of er meer aan de hand is) is therapie bij een psycholoog aan te raden. Daarvoor moet je eerst even langs te huisarts voor een verwijzing.

Toegevoegd na 8 minuten:
Dit boek is wellicht beter omdat het over specifieke angsten (fobieen) gaat: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/fobieen-cd-rom/1001004004823124/index.html#product_description
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als ze er echt dermate last van heeft dat het haar leven beinvloedt, dan is dan is dit een fobie.
Het beste is dat ze dan een goede therapeut zoekt die haar kan behandelen.
Jij kan haar helpen door haar hierin te ondersteunen. Bevestigen dat ze niet gek/raar is en aanmoedigen om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meest waarschijnlijk is dit toch psychische angst (net als xenofobie en agorafobie).
het beste middel hierbij is expositionele therapie, ofwel blootstellen aan knallen met steeds heftigere geluidssterkte.
Je kan bv. beginnen met een verwachte knal op de computer (opzoeken filmpje op youtube). Daarna ga je verder met verwachte knal in je omgeving. Dit bouw je steeds verder op.
Hierna komt het tweede (en lastige gedeelte). Hierbij moet de persoon blootgesteld worden aan onverwachte knallen. Begin weer met zachte geluidssterkte (zoals een boek op de grond laten vallen). Dit bouw je steeds verder op.
Houd er rekening mee dat voor effectieve therapie je minstens drie weken moet uittrekken, waarbij de persoon dagelijks aan knallen moet blootgesteld worden.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Langzaam opbouwen maar volgens mij kan ze daar beter een professional voor inschakelen. even langs de huisarts en het probleem voorleggen. Daarbij kan ze rond oud- en nieuw ook nog naar een vuurwerkvrij vakantiepark gaan, want ze is echt niet de enige!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door met haar samen terug te gaan in de tijd en naar het moment waarop het allemaal voor het eerst is begonnen.

Zelf heb ik de indruk dat ze erg gespannen is, dat ze continu al op haar hoede is. Klaar om in de verdediging te schieten. Alsof ze steeds een aanval verwacht die haar omlaag kan brengen.
Is zij iemand die zich steeds verontschuldig, alsof ze wilt voorkomen dat iemand ontploft (in woede)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg vervelend.

Begin met een knal met geluid uit de pc.

Daarna geef je haar een rotje, vraag of ze het aansteekt en weggooit. Je gaat niet dood van een knal. Kom op niet zo aanstellen. Waarom zou je in gods naam bang zijn voor een knal, maar zoals ik zeg laat haar een rotje afsteken.

bedoel dit allemaal niet vervelend maar, kom op man. Waar zijn we mee bezig, bang zijn voor een knal.