Is optimisme een soort stoornis?

Er zijn veel pessimistische mensen die leiden aan depressie. Er zijn ook mensen die altijd optimistisch en vrolijk zijn. Het is heel mooi maar is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oké heel even een aanvulling. Iemand met een depressie kan prima een optimist zijn. Een depressie is namelijk een ziekte en optimisme een karaktertrek. Dus een depressie heb je (meestal) tijdelijk net als een gebroken been. En optimisme hopelijk je hele leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus optimisme kan niet een symptoom zijn?

Het beste antwoord

Ik geloof niet dat er mensen zijn die altijd optimistisch en vrolijk zijn.. net als dat ik niet geloof dat mensen 24/7 depressief zijn..

Iedereen heeft zijn goede en slechte momenten maar de hoogte en laagte punten van de emoties verschillen wel.
Het wordt pas als niet meer normaal gezien als iemand niet meer kan functioneren.

Een optimist hoeft niet perse altijd vrolijk te zijn net als dat een persimist niet niet altijd depressief hoeft te zijn.
En daardoor kan het leven voor de een altijd zwaar zijn en voor de ander een stuk makkelijker.

Mensen worden geboren met een basis- emotie.. de een is wat vrolijker van nature als de ander..
Daarop zijn dan van invloed biologische , cognitieve en sociaal/culturele factoren in hoe je je verder zult ontwikkelen.

Zowel het een als het ander in extremen die het normaal functioneren onmogelijk maken zijn een stemmings stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (18)

Wat mij betreft is het wel normaal. Mensen die vrolijk zijn functioneren beter in de maatschappij. Daarom zal het zeker minder vaak als een problem gezien worden, dan mensen met een depressie ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal betekent 'volgens de norm'. Als je altijd vrolijk en optimistisch bent, dan ben je anders dan het gemiddelde, en dus niet normaal.
13 jaar geleden
Ach, probeer het positieve er van in te zien!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet normaal, het is een prettige afwijking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat niet. Maar als het zo is dan zijn er gelukkig heel veel vrolijk gestoorde mensen en daar ga ik graag mee om.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Het is een zegen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen worden geboren met de eigenschap altijd een worse-case-scenario te zien. En voor anderen is een half leeggedronken glas een glas, dat nog half vól is.
Zoals sommigen muziek kunnen componeren of geweldig kunnen tekenen : het zit in je genen, of je optimistisch altijd overal iets goeds in ziet (je kunt van tegenvallende dingen in je leven leren), of dat je pessimistisch altijd denkt, dat het altijd nóg erger gaat worden.

Dit zijn geen stoornissen : het is de bril die je ophebt.
Je kunt er, als je dit zou willen, wel iets aan doen.
Want je kunt jezelf (tot op zekere hoogte) veranderen door aan jezelf te werken.
Bijv. als je last krijgt van het feit, dat je erg jaloers bent : met je verstand kan je jezelf leren, dat dit geen verrijkende eigenschap is.
Zo kan je werken aan je eigen zwartkijkerij.
En, als je je optimisme als 'lastig' zou zien, kan je je realiteitszin bewust ontwikkelen.

Maar een stoornis is een verstoring van hoe iets eigenlijk hoort te zijn. Dan heb je therapie en/of medicatie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen hoor , optimisme wordt bedreven door mensen die
denken dat de fles nog half vol is ipv half leeg.
Je maakt je eigen prethormonen aan en daardoor trek je positiviteit aan.
In de Bijbel staat al," wat u vreest , overkomt u".
Vreest dus niet maar geniet.
Als iedereen dat doet en ook het geld weer laat rollen , is het snel afgelopen met de crisis die uit doemdenken en bedrog voortkomt.
Het optimisme ontbreekt, waarom moeten we als gekken bezuinigen als het uitgegeven geld LENINGEN betreft.
Dat geld komt dan toch terug?\
Of ben ik nu ook een optimist.
Ik zit in ieder geval niet te zieken dat elke werkende Nederlander voor de Grieken en de ABN AMRO ruim 6000 Euro af moet tikken.
Daar zou je depressief en pessimistisch van worden. Niet doen dus.
Optimistisch als ik ben, ga ik er van uit dat deze SCHULDEN aan ons netjes terugbetaald worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen die altijd optimistisch zijn kunnen negativiteit niet of slecht verdragen.
Met alles wat op hun pad komt, moeten ze (minder of meer dwangmatig) het 'beter' maken dan het van zichzelf is. Ze vermijden het, buigen het om, of negeren het totaal.
Het zijn de mensen die overal hun relativeringsvermogen op loslaten...

Pessimisten trekken negativiteit weer teveel aan. Ze zien het doorvoelen het, en laten het vervolgens niet meer los. Ze rollen zich er nog eens in om: "kijk eens, Dit ben IK!"

Beiden zijn vormen van omgang met het leven zoals het komt (for better,for worse), die nogal verkrampt is.

Het gevecht van de positivist: Jeetje, waarom is iedereen zo depri, ik moet ze helpen, ik moet dit veranderen (want anders vind ik het zelf niet meer leuk, en ga ik er zelf aan onderdoor).
Het gevecht van de negativist: Je hoeft me niet op te vrolijken, het is zoals het is, en het is helemaal ruk, laat me toch, laat me nou depri zijn.. zo ga ik ermee om (anders weet ik niet meer wie ik ben).

Beiden zijn niet vrij, want ze hebben hun eigenwaarde en zelfbeeld gehecht aan hun houding.
Hun houding (vorm) is echter niet hun inhoud.. hun ware inhoud is onverstoorbaar als het leven zelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laten we eerst stellen dat niemand altijd (24/7) pessimistisch of optimistisch is, aangezien je pessimisme en optimisme kunt scharen onder emoties.
Er zijn vele definities van een emotie maar laten we even de volgende hanteren:
Emotie: Bepaald gevoel als gevolg van een zintuiglijke waarneming en/of mentale ervaring (o.a. herinneringen, gedachten, fantasieën).

Dus een emotie is iets wat tijdelijk is, dus kan nooit worden gezien als een stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een echte depressie is een ernstig psychisch ziektebeeld, het is wat anders dan een dipje of negatief in het leven staan. je leven wordt erdoor ernstig verstoord.
Optimisme is een positieve manier in het leven staan. Je bent gewoon een gelukkig mens dat goed in zijn vel steekt. Je hebt geleerd te relativeren en hebt daarom ook nooit echte probemen, want een probleem maak je meestal zelf van iets. Kortom, het is een manier van positief tegen alles aankijken. Het is je karakter en je levensomstandigheid die van jou een optimistisch mens maakt. Dit kan ik niet als stoornis zien. Ook optimistische mensen maken heus wel eens wat naars mee. Sta je niet zo sterk en positief in je schoenen, dan laat je je hoofd hangen en zwelgt in medelijden met jezelf, je ziet er geen gat meer in en voor je het beseft zit je in een dip. Als je dan niets als positief ervaart blijf je in die dip hangen en kan er een ernstige depressie ontstaan en dit is wel degelijk een ziekte/stoornis in je systeem. Zo kan zelfs de meest optimistisch persoon ineens depressief worden, want iedereen kan ziek worden. Vanuit een pessimistisch persoon die altijd negatief is kan volgens mij geen ziekte/ stoornis ontstaan waardoor deze ineens positief/vrolijk kan worden en zich daardoor gestoord zal voelen. Of je positief of negatief in het levenstaat is dus volgens mij een kwestie van inborst en genetisch ingegeven. ook tellen volgens mij de leefomstandigheden mee.
amc
13 jaar geleden
Het is normaal als je deze optimisme ook echt innerlijk beleefd . Ik zeg dit omdat optimisme ook geacteerd kan zijn ,zo van alles komt goed en ondertussen zitten deze mensen in de shit. En willen die optimisme overdragen naar andere omdat ze dan andere willen gerust stellen. Maar dan later blijkt dat het helemaal niet goed komt...
Ik vind optimisme beslist geen stoornis ,het voegd zeker iets toe om niet bij de pakken neer te gaan zitten,optimisme kan je omzetten in doelen en er voor gaan!!! Ik vind het een goeie vraag. Blijf maar gemeend optimistisch !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
soms denk ik dat optimisme inderdaad een soort ziekte is, hoewel ik ze dan enigzins benijd
soms denk ik dat wie eeuwig optimistisch is oogkleppen draagt, er gebeurd zoveel onbegrijpelijks, pijnlijks, teleurstellend, dat het bijna abnormaal moet zijn om optimistisch te blijven
vaak denk ik dat optimisten mensen zijn die het beeld van de werkelijkheid vervormen om zichzelf te beschermen tegen de realiteit
veel mensen doen immers niets aan hun problemen, keep on going en dan storten ze opeens toch in, wie had dat gedacht?
het is ook niet omdat je altijd een glimlach om je mond hebt dat je gelukkig en vrolijk bent
soms is het een masker waar heel wat anders achter schuil gaat
makkelijk om je verdriet te verbergen, niemand zal jou iets vragen als je blij kijkt, integendeel tot als je huilt dan krijg je meteen alle aandacht op jou gericht
ik geloof dus niet dat optimisme een zuivere levenshouding is, eerder een bescherming
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,het is gewoon een gave
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat niet het is een zeer goede eigenschap van die persoon
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een contradictie, dus twee uitersten hebben elkaar nodig. Maar de middelmoot is normaal, aangezien normaal door de meeste mensen gedaan wordt.

Bovendien kan depressie komen doordat men vrolijkheid onderdrukt.
En optimisme kan komen doordat men verdriet onderdrukt.
Beide kunnen dus een ongezonde manier hebben om hun emoties te verwerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt wel een stoornis die manische depressiviteit heet...dan ben je een half jaar ontzettend vrolijk en optimistisch over alles en daarna komt weer de depressie...maar gewoon optimisme dat zal van veel faktoren afhangen...hoe je bent opgevoed, hoe je omgeving je optimisme bij brengt enzovoorts...dus een gezonde dosis optimisme is geen stoornis:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enneagram heeft o.a. het type de optimist. Lees hieronder maar eens wat de nadelen kunnen zijn van optimisme. Optimisme zal niet een op zichzelf staande stoornis zijn maar ik denk wel dat het een onderdeel van een stoornis kan zijn. Denk daarbij aan de hyperfocus van mensen met ADD.

7. Levensgenieter of optimist: wil blij, gelukkig en tevreden zijn
"Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf de slingers ophangen. Dat doe ik dan ook met hart en ziel! Ik geniet graag van de mooie dingen van het leven. Pijn vermijd ik liever, door naar de zonnige kant te kijken. Als een ander in de put zit, ben ik degene die hem opvrolijkt. Ik ben nou eenmaal een rasoptimist, waarom zou je dingen zo zwaar maken? De wereld is vol mogelijkheden: ik ben altijd op zoek naar iets nieuws, iets leukers iets spannenders. Plannen maken voor de toekomst is mijn lust en mijn leven, daardoor kom ik vaak niet zo tot daden."

Mijn sterke punten: ik ben spontaan en charmant, optimistisch, sprankelend en speels.

Mijn zwakke punten: ik kan oppervlakkig zijn, impulsief, onverantwoordelijk, narcistisch en mezelf verliezen in onrealistische dromen.

Ik moet leren:

mijn enthousiasme wat te temperen,
meer betrokken te zijn bij anderen,
mijn plannen ook uit te voeren,
wat nuchterder te zijn.