Wanneer ben je officieel een peuter? Hoe oud ben je dan? Er is nergens duidelijkheid over te vinden want overal zeggen ze iets anders...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goeie vraag!

Het beste antwoord

Je hebt gelijk dat dit erg onduidelijk is. In mijn studieboeken en vakliteratuur (pedagogiek) kom ik dit ook tegen.

In het onderwijs wordt de grens gelegd bij 2 jaar. Kinderen tussen de twee en vier zijn peuter. Kinderen van vier tot zes jaar zijn kleuter. Vanaf zes zijn ze schoolkind.

In de ontwikkeling van kinderen zijn andere grenzen.
De babyperiode is tot één jaar. In deze fase is het kind totaal afhankelijk van de volwassene.
De peuterperiode is van één tot tweeënhalf - drie jaar. Het kind functioneert nog veelal naast de volwassenen, maar begint zich ook dingen eigen te maken. Het gaat praten en leert dat als het iets doet dat dat dan ook bepaalde gevolgen kan hebben.
Vanaf circa tweeënhalf jaar begint het kind als een min of meer zelfstandig wezen te functioneren. Het begint de wereld te begrijpen en kan ook steeds meer ondernemen zonder zijn ouder/verzorger. In de ontwikkelingspsychologie wordt het kind nu kleuter genoemd.

Nu maakt elk kind zijn eigen unieke ontwikkeling door en zijn de grenzen niet precies aan te geven. Er zijn volwassenen met een geestelijke achterstand die op peuterniveau functioneren. En iemand die meerderjarig is, is niet per definitie volwassen.

Het blijft dus helaas verwarrend, omdat de kinderen vanuit verschillende invalshoeken bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

- Een baby is een kind tot ongeveer 1 jaar.
- Een kind tussen de 1,5 en de 4 jaar noemt men een peuter
- Een schoolkind is een kind van 6 tot 12 jaar.
- Een puber is een kind van 12 tot en met 17 jaar.
-

Toegevoegd na 37 seconden:
Weet niet of dit officieel is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het verkeerd hebt opgeschreven maar ik vind het wel grappig om te lezen dat een baby tot z'n eerste jaar een kind is en daarna dus niet meer (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van 4 tot 6 ben je een kleuter
die was je nog vergeten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niets meer aan toe te voegen +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha leonie de peuterpuberteit.....ik ben 2 en zeg nee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het engels zeggen ze: 'terrible two'...
Daar is niets officieels aan. Peuter ben je ongeveer van je tweede tot je vierde
De peuterspeelzaal bgint in ieder geval vanaf 2 1/2
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En in België begint de kleuterschool met 2 1/2...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar in België hebben ze nu eenmaal wat langer nodig voor alles : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauw Arnold. Mijn dochter heeft tot haar 4 jaar in België op de 'kleuterschool' gezeten en is toen in Nederland naar goed 1 gegaan. Tov de kinderen die in Nederland naar de peuterspeelzaal waren gegaan had ze een enorme voorsprong. Ze kon al goed luisteren, netjes stilzitten. Ook haar fijne motoriek was verder ontwikkeld. Ze kon goed knippen, tekenen, knutselen. Daarnaast kende ze al veel meer woorden...
Gelukkig was ze niet de enige, hier in het grensgebied gaan veel kinderen tot hun 4 jaar naar België naar school en sommige blijven zelfs voor altijd in België op school omdat het onderwijssysteem veel beter is (of lijkt te zijn).
Officiele peuters bestaan niet. Net zo min als officiele ouderen, jongeren, midlifers of wat dan ook. Het is een algemeen, niet precies gedefinieerd begrip.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik schat dat het net zoiets is als de waarom vijf fase? Maar ik zeg ook niet :geen begrip, ik zeg: niet precies gedefinieerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het begrip peuter komt van peuteren. Ze zitten letterlijk met hun vingers overal in. Kleuter komt van geleuter. Ze zitten letterlijk je de oren van het hoofd te kletsen en te vragen en praten vaak in spelvorm of tegen speelgoedbeesten. Zo een indeling staat dus los van enige kalender dan de kalender binnenin, de persoonlijke ontwikkeling. Volgens veel pedagogen is een verstoring van die kalender een slechte zaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot 4 jaar een peuter, vanaf 4 jaar een kleuter.
Tot 4 jaar ga je naar de kindercreche en vanaf 4 jaar naar de kleuterschool.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kindercreche of peuterspeelzaal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peuters 1,5 tot 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peuter, kleuter, puber, het zijn ontwikkelingsfasen. Je kan wel een schatting maken op welke leeftijd je dat bent, maar er is geen exacte leeftijd te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toevoeging: Voor tiener kun je bijvoorbeeld wel een exacte leeftijdsgrens aangeven.
Hier het traject...
Baby: 0 tot 12 maanden
Breumes: 13 tot 24 maanden
Dreumes: 25 tot 36 maanden
Peuter: 37 tot 48 maanden
Kleuter: 49 tot 72 maanden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de ontwikkelingspsychologie is een kind vanaf de leeftijd 2 tot de leeftijd 4 een peuter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat consultatie bureau wel het juiste antwoord heeft.
Ze hebben altijd van die boekjes met fases van je baby van 0-4.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
00-12 baby
13-18 dreumes
19-48 peuter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Peuter is geen officiele titel, dus is er ook niet een echte formule of definitie voor te geven.
Officieus valt het als volgt samen te vatten.
Baby: 0 tot 1 jaar
dreumes 1 tot 2 jaar
peuter 2 tot 4 jaar
kleuter 4 tot 6 jaar
schoolkind 6 tot 12 jaar
puber 12 tot 18 jaar
adolecent 18 tot 22 jaar
volwassen vanaf 22 jaar
bejaard vanaf 65 jaar
hoogbejaard vanaf 80 jaar