Waarom staren mensen naar een kampvuur open haard vuurkorf etc etc en raken ze in gedachten hierdoor????

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Voor mij is het vooral een visueel spektakel. Hetzelfde als bijvoorbeeld een wateroppervlak met wat wind erover, of het gebladerte van een grote boom met dito wind. Het zijn chaotische bewegingen maar toch heel geconcentreerd en hypnotiserend. Voor reflectie heb je een oppervlak nodig deze zijn voor mij de beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Voor mij is het de fascinatie voor de kracht van vuur. Erg wendbaar, ontastbaar en toch in staat om grote, harde voorwerpen te overmeesteren.

oh ja, het klinkt wel zo, maar ik ben geen piromaan ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het vuur constant beweegt, blijft je aandacht op het vuur getrokken. Door de beweging gaan je gedachten echter ook afdwalen.

Ik denk dat je dat het best kunt vergelijken met een hypnotiseur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wordt door het bewegende vuur gebiologeerd... gefascineerd en gehypnotiseerd... gevaar en warmte mix...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, dat weet niemand precies. Het is gewoon iets wat elk mens vanaf zijn geboorte heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou best wel eens te maken kunnen hebben dat ons leven afhankelijk is van vuur. Tegenwoordig meer indirect dan vroeger.
Soort respect/fascinatie die diep is ingeworteld door de eeuwen heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de warmte en het vuur krijg je een veilig gevoel, veel mensen vinden het ook gezellig en knus. Door naar het vuur te kijken ervaar je misschien de warmte eerder. Ook is het vuur constant in beweging en veranderd er elke keer iets. Hierdoor wil je ernaar blijven kijken, waardoor je ook tijdens het praten met andere mensen naar het vuur blijft kijken. Hierdoor kunnen de gedachten afdwalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vuur heeft de evolutie van de mens versneld het gaf ons de mogelijkheid mede door vuur vlees te gaan eten, Vuur kon de mens beschermen en verwarmen waardoor we een groter deel van de aarde konden gaan bewonen. Tevens blijft het een facinerend natuur verschijnsel en raken onze gedachten makkelijk even verloren door het staren in de vlammen. Waarschijnlijk maakt het nog het oergevoel bij ons wakker. het gevoel van macht, voedsel en bescherming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag!
'k zou het ook echt niet weten.

Ik vraag me wel af of het specifiek met vuur te maken heeft.
Zoals iemand hierboven al zegt, heeft een bewegend wateroppervlak hetzelfde resultaat.
Al vermoed ik wel dat de warmte van het vuur het effect verhoogd. Warm = prettig geborgen gevoel. De warmte is ook wat slaapverwekkend, beetje doezelen.

Aquarium met vissen, maar ook andere kleine dieren die lekker in hun element en in beweging zijn, daar kun je haast wel uren naar kijken.

Er zit ook een onvoorspelbaar element in. Je kijkt naar de bewegingen. Je probeert ze te volgen. Je probeert patronen te herkennen. Het is een veranderende herhaling. Je wacht tot iets lukt of zich precies zo herhaalt. En als dat gebeurd dan wil je het nog een keer zien. Of je wacht juist om te kijken of er iets nieuws gebeurd. Het lijkt wel een soort gezonde gok-verslaving ;)

Het zit uhm in de beweging denk ik. Een beweging die deels voorspelbaar, maar juist ook onvoorspelbaar is.