Je moet slapen om alle indrukken van een dag te verwerken. Dat betekent dat je regelmatig moet slapen. Als je dit niet doet wordt je letterlijk gek. Je hersenen kunnen alle opgedane indrukken niet verwerken en zijn het kwijt. Mensen die een lange tijd niet slapen (meerdere dagen, weken of maanden) zullen daar psychische problemen van krijgen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Om je lichaam de kans te geven te herstellen en je gedachten te ordenen in je hoofd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Het wereldrecord 'wakkerblijven' staat sinds 1964 op naam van Randy Gardner. De toen 17-jarige scholier uit San Diego slaagde erin om 264 uur, ofwel 11 dagen en nachten achtereen, wakker te blijven. Hij kreeg moeite om zich te concentreren, kon geen televisie meer kijken, zijn geheugen liet hem in de steek en hij sprak met dubbele tong. Hij kreeg dagdromen en lichte hallucinties. Zijn lichaamstemperatuur daalde met 1 graad Celsius."

Dus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schat de kans groot dat het is om weer wakker te worden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie je lichaam maar als een grote biologische machine die loopt op een oplaadbare accu. Als je niet zou slapen heb je op een gegeven moment geen power meer om te starten. De slaap (rust) zorgt er voor dan we weer geladen zijn voor de volgende dag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je stopt met slapen leef je waarschijnlijk nog maar kort; daarom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je niet meer slaapt kun je erg ziek worden, je lichaam heeft geen tijd om tot rust te komen en je krijgt dan lichamelijke en psychische klachten. Kortom, je lichaam heeft dit gewoon nodig
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja 'moet' niets, maar misschien toch wel aan te raden om af en toe te gaan slapen
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je stelt eigenlijk meerdere vragen. Het gaat erom wat je bedoelt met 'waarom'.

Alle zoogdieren slapen dus je zou kunnen zeggen dat het zo gegroeid is.
Het nut van slapen is bijvoorbeeld energie besparen en veilig weggeborgen zijn als er lastige roofdieren rondlopen.

Er is geen natuurkundige reden dat je niet gewoon genoeg energie zou kunnen opnemen om constant door wakker te blijven.

De directe oorzaak zit dus in de bouw van je hersenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je moeder je dat op jonge leeftijd heeft aangeleerd :P
Optijd naar bedje Merlijn.

En nu kan ik er niet meer vanaf komen