Waarom is lachen gezond?

Waarom is lachen zo gezond dat het zelfs in therapie vorm gegeven wordt? Is het bijvoorbeeld gezonder dan huilen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een kind lacht gemiddeld 300 tot 400 keer per dag, volwassenen nog maar zo’n 10 tot 15 keer. Nederland moet meer lachen, want lachen staat voor plezier, gezamenlijkheid en gezondheid. Wat gebeurt er in uw lichaam als u lacht? En waarom is lachen eigenlijk gezond?

Het lichaam en lachen
Lachen zet veel spieren in beweging: maar liefst 15 gezichtsspieren bijvoorbeeld. Daarmee is lachen trouwens makkelijker dan fronsen; hiervoor gebruikt u zo’n 40 spieren! Ook spieren in buik en middenrif spannen aan en masseren hiermee zachtjes de organen. In de andere spieren is de spierspanning tijdens het lachen juist laag. Hierdoor krijgt u een ontspannen gevoel.
Als u lacht haalt u dieper adem en uw bloeddruk en hartritme worden op elkaar afgestemd. Uw bloed stroomt sneller en transporteert zo meer voedingsstoffen en zuurstof naar uw hersenen. Tijdens het lachen komen in de hersenen endorfinen vrij. Deze hormonen geven een prettig gevoel, hebben pijnstillende eigenschappen en verminderen een teveel aan stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol. Een lachsessie van 20 minuten brengt evenveel vitaliteit en welzijn als een step- of joggingsessie. En: zonder zweten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je gebruikt er veel spieren mee en er komen bij het lachen veel goede hormonen vrij.
Deze hormonen zorgen voor een gelukkig gevoel
En geluk maakt gezonder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het je buikspieren trained. Als je je een kwartier helemaal doodlacht, voel je dat meestal wel aan je buik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs in de meest uitzonderlijke situaties zijn er mensen die er de grappige kant van inzien. Zij wenden hun humoristisch talent aan om grapjes te maken over soms moeilijke gespreksonderwerpen. Ook in een zorgsituatie is humor een wapen, een uitlaatklep en zo veel meer...

Lachen is gezond
Volgens een Nederlands onderzoek hebben oudere volwassenen met een optimistische levenskijk een grotere kans op een langer leven dan hun pessimistische leeftijdsgenoten.

Uit een onderzoek aan de Universiteit van Texas blijkt dat humor mensen meer hoop geeft. Dat zou te verklaren zijn doordat humor negatieve gedachten doet afnemen en er voor zorgt dat positieve gedachten toenemen. Die positieve gedachten verhogen het vertrouwen om hindernissen, zoals bijvoorbeeld ziekte, aan te kunnen. Het hebben van hoop wordt daardoor bevorderd.

Het oude gezegde dat humor het beste medicijn is, schijnt alvast voor de bescherming van het hart op te gaan. Een onderzoek van de Universiteit uit Baltimore, toont namelijk aan dat mensen die vaak lachen minder hartkwalen krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen is niet per definitie gezonder als het in therapievorm wordt gebruikt.

Sommige mensen kunnen zich beter uiten door te lachen, anderen door te huilen. Sommige mensen kunnen heel erg lachen om zeer ernstige zaken, terwijl het om de zelfde emotie gaat als huilen.

Beide vormen van uiting is goed en gezond, maar regelmatig lachen geeft toch een prettiger gevoel dan regelmatig huilen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lachen is goed voor je gezichtspieren, verder niets. Wel kan je zeggen dat gezonde mensen meer lachen dan zieke mensen, maar dat kan je niet zo maar omdraaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je heel erg moet lachen scheiden je hersenen een stofje uit. Dat stof heeft endorfine. Endorfine is een pijnstillende stof waar je je lekker van gaat voelen.

Lachen vermindert stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid. Door eens goed slap te lachen lijken grote problemen vaak een stuk kleiner.

Lachen stimuleert het immuunsysteem van het lichaam. Het immuunsysteem zorgt voor de afweer van bacteriën en virussen. Dus als je vaak lacht wordt je minder snel ziek.

Lachen zet veel spieren in beweging. In je gezicht alleen al 15 spieren. Ook spieren in je buik en middenrif spannen aan als je lacht. Andere spieren ontspannen zich juist als je lacht. Lachen bevordert de bloedsomloop en verlaagt de bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seratonines dopamines en endorfines zijn de werkzame 'geluk of plezier' stoffen in je hersenen. Elke leuke prikkel gaat een verhoging van 1 van deze stoffen met zich meebrengen. Dus ook lachen.

Ons lichaam verkeerd in een evenwicht. We hebben een constant niveau van deze stoffen in onze hersenen aanwezig.

twee van de meest belangrijke ziektebeelden die hier betrekking op hebben:

depressie: mensen met een depressie maken per definitie een aantal van deze stoffen te weinig aan. Je kan zeggen dat het 'standaard niveau' te laag ligt.De oplossing hier zijn antidepressie geneesmiddelen. De middelen hebben een stimulerend effect die op de lange duur ervoor gaan zorgen dat de hersenen het standaard niveau weer opkrikken. Dit is dus geen actieve stof.

Drugs: drugs is ook een van de stoffen die hier een effect op hebben. Drugs bijvoorbeeld gaan op een actieve manier als het ware de reserves van deze stoffen leegspuiten in de hersenen waardoor een euforisch gevoel het gevolg kan zijn. Het effect is dat na het druggebruik ook weer een verlaagd niveau van deze stoffen aanwezig is met een slecht gevoel als gevolg. Drugs verslaafden gaan terug grijpen naar die stof omdat ze daar wel een beter gevoel bij hebben gehad. Elke druggebruiker kan je bevestigen dat het nooit het zelfde was als de eerste keer.

Kortom lachen geeft een kortstondige vrijgave van deze stoffen. En ook dat is zeer heilzaam.