Kan men iemand echt volledig hersenspoelen?

Kun je iemand ook hersenspoelen op een leuke manier? En de media die ons beïnvloed is dat ook een vorm van hersenspoelen?
Kun je iedereen hersenspoelen of hangt dat van je karakter/leeftijd af?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Hersenspoeling kan bereikt worden met verschillende methoden. In veel bekende situaties komt er dwang en (lichamelijke en geestelijke) marteling aan te pas. Een veelgebruikt eufemisme in totalitaire regimes was de term 'heropvoeding'.

De meestgebruikte is het onderwerpen van een persoon aan een eindeloze stroom van input, in de vorm van lectuur, films en praatsessies die vaak uren of dagen kunnen duren. Doel is de weerstand te overwinnen en de persoon zijn oude denkpatroon te doen loslaten. Wanneer we van hersenspoeling spreken, ligt de nadruk op het vernietigen van het oude gedachtepatroon.

Vaak wordt de weerstand gebroken met hulpmiddelen. Het onthouden van slaap was een middel dat werd gebruikt in Nazi-Duitsland en Rusland. Dit geschiedde door een sirene in een felverlichte cel. Ook het toedienen van drugs kan helpen de persoon ontvankelijker te maken. Door iemands eetpatroon te verstoren, zal de stofwisseling verstoord worden en de weerstand verzwakken. Dit bereikt men ook door de lichamelijke intimiteit te schenden, bijvoorbeeld door iemand zich te laten uitkleden, of zijn intieme lichaamsdelen te schenden (anus, borsten, penis, vagina). In een aantal gevallen wordt de persoon ook lichamelijk mishandeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, dat kan. Er zijn hele deprogrammeersessies voor nodig om iemand er vanaf te helpen. Zoals je waarschijnlijk weet, komt de ernstigste vorm voor bij sektes.

Beinvloeding in meer of mindere mate zou ik niet echt hersenspoelen noemen.

Niet helemaal iedereen is te hersenspoelen. De aanleg ervoor zit wel in onze genen. we blijven kuddedieren en er is altijd een restant van ""Volg de leider"" in ons.
Daarom is het zo belangrijk dat we onze kinderen leren om kritisch te denken. Een goede leidraad is om je altijd de vraag te stellen: wie heeft er belang bij, wie wordt er beter van?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat gaat, dat gaat heel goed... Iedereen is gehersenspoeld, want iedereen is van jongs af aan overspoeld met allerlei regeltjes, etiquetten en do´s en dont´s...

En reprogrammeren is ook al geen probleem, ook dat is heel goed mogelijk...

Op een leuke manier hersenspoelen, dat weet ik niet...
Ja dat van die media is hersenspoeling, heel degelijk is dat zo...

Iedereen is te hersenspoelen, iedereen... Zonder uitzondering...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echt wel,
kijk om je heen,
er zijn bijna geen 'wakkere zielen' te bekennen..
zo goed als allemaal gehersenspoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen volledig geconditioneerd worden, een vorm van hersenspoeling.
Leuke hersenspoeling is er niet, het leukste wat je kunt worden is JEZELF.
Alles wat daaraan toe- of afdoet is in wezen ongewenst.
natuurlijk heb je leefregels, waarden en normen nodig, belangrijk is dat je zelf blijft denken en je niet laat verleiden tot kuddegedrag.
We zijn toch geen schapen, mag ik hopen!
Dus is het hersemspoelen NIET leuk en nimmer aan te raden.
Ook bij zorgvuldige deprogrammering, waar ik mij in concreto mee heb beziggehouden, blijf je resten overhouden die een eigen leven kunnen gaan leiden.
Je reageert dan vanuit deformatie en mogelijk zelfs vanuit
incoherentie, wat vooral door stemmingswisselingen
en ander mentaal instabiel gedrag zichtbaar wordt.
Blijf dus bij jezelf en leen je hersenen niet uit aan anderen, zoals bij hypnoseacts gebeurt.
Dat kan later zwaar opbreken en depersonalisering veroorzaken.
Je hersenen zijn de klos als je ze laat spoelen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang ze kinderen hun eigen ouders kunnen laten doodschieten dan zeg ik JA dat kan.
In de film blooddiamant is dat goed te zien, ook in de film wit licht wat er een beetje op lijkt zie je jonge kinderen als kindsoldaat voledig gehersenspoelt dingen doen wat je normaal toch niet zou doen lijkt mij.
Trouwens met een bom je zelf en je medemens opblazen, doe je ook niet uit eigen beweging volgensmij.