Is hoogtevrees een aangeleerde dan wel een instinctieve angst?

N.a.v. de uitzending Breingeheimen (Max), waarbij gesteld werd dat angst ons helpt om adequaat te reageren op gevaarlijke situaties.
Genoemd werd: angst voor enge dieren, hoogtevrees en nog enkele voorbeelden. Daarna werd aangetoond dat angst voor bijv. spinnen aangeleerd is.
Mijn vraag is nu: is hoogtevrees ook aangeleerd? Zijn baby's instinctief bang voor diepte?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik denk dat het zeer instinctief is. Het schijnt te maken te hebben met het overheersen van verticale lijnen in je blikveld (geen grond of horizon). Het oog heeft speciale neuronen die gevoelig zijn voor verticale lijnen, en ook hersengebieden die er op aansluiten. Ik denk dat een overprikkeling van dat gebied meteen een onbewuste angst geeft. Ook op langere termijn is het verblijf op een hoge plek niet erg prettig vind ik persoonlijk, vroeger waren we wel tussen de ballustrade en het raam op een bed aan het zonnen, maar je ligt er nooit echt op je gemak. Dakotas (Lakota) indianen schijnen niet gevoelig te zijn voor hoogtevrees en eigenlijk is dat een teken van een aangeboren instinct, dat bij hen niet voorkomt, maar bij veruit de meeste mensen wel.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100