Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik ken iemand met PTSS (post traumatisch stress syndroom) hoe kan ik helpen?

ik wil graag helpen maar wat is de beste manier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

PTSS is een tricky mentale beschadiging die behandeling EN ondersteuning behoeft.
De behandeling dient door GGZ of ander meestal tweedelijns psychotherapeut te geschieden.
De ondersteuning echter is zeker zo belangrijk, het een werkt in mijn ervaring met PTSS patienten niet zonder het ander.
Omdat de oorzaak van het trauma een belangrijke rol speelt in de symptomen is het toch belangrijk eerst een goede diagnose te (laten) stellen,niets doen is geen goede optie.
Bij PTSS kun je er meestal niet omheen (bagatelliseren)
maar moet je er doorheen (verwerken).
Het is belangrijk de therapie zo kort mogelijk na de PTSS op te starten, de gevolgschade is dan niet alleen beter te overzien, maar ook minder omvangrijk en minder diep.
Als goede vriend/vriendin kun je tot grote steun zijn, de PTSS speelt in dat contact een minder grote rol omdat de persoon zich veilig voelt en daardoor voorzichtig tot het helpen erover te praten te komen, VOORZICHTIG, wel te verstaan!!
Dus licht stimuleren zonder drang of dwang.
Realiseer je echter dat de PTSSer dan meer /veel meer gedrag kan laten zien wat deze aandoening veroorzaakt en wordt zelf niet boos wanneer er zich ongewenst/onplezierig gedrag voordoet.
Juist de onvoorwaardelijke vriendschap die DAN opgebracht kan worden is een vaak onderschat therapeuticum.
Immers moet het zelfbeeld/zelfbeleven en zelfvertrouwen weer opgebouwd worden.
Kun je dat als vriend/vriendin aan, dan ben je wellicht de goede persoon als een soort mentale buddy te helpen in het genezings/herstelproces.
Voor echte vriendschap/liefde is een PTSSer zeer gevoelig en deze worden meestal ook feilloos herkend.
Het evt. meegaan naar sessies -als de PTSSer dit wenst- kan een goede zaak zijn, instructies kunnen dan gelijk gegeven en bewaakt worden.
Een moeilijke , zware taak, maar een zeer dankbare, als je volhoudt. Als je dit aankunt, go for it!!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

niet, in de zin dat je geen arts bent, je kan je wel verdiepen in de aandoening. maar dat doe je door boeken te lezen. hier kun je wellicht wat tips krijgen, maar mijn ervaring is dat leken van alles roepen. wees lief geef een koekje, allemaal reuzeleuk maar er is studie matriaal over verkrijgbaar.

www.google.com
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste hulp die je iemand kunt bieden is door aan diegene te vragen hoe je hem kunt helpen. Misschien wil hij niet geholpen worden, misschien op een hele andere manier als jij denkt.

Alleen hulp op verzoek werkt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet willen helpen, je kan er zijn, met een luisterend oor.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luisterend oor en steun is erg belangrijk.

Zo ken ik iemand die lijd aan PTSS door uitzendingen die liever nergens over praat behalve bij therapie waar hij met nog meer lotgenoten zit, omdat zij elkaar begrijpen.

Het is natuurlijk voor iedereen weer anders..

Om achter de beste manier te komen is door het te vragen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helpen kan je niet, want daarvoor is de aandoening te ernstig.
Iemand van heel nabij kan wel ondersteuning bieden bij de eventuele nachtmerries of begrip hebben voor de prikkelbaarheid of spanningen en hoe die zich uiten.
Te luisteren naar de verhalen als diegene daar behoefte aan heeft.
Vooral professionele hulp zoeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een luisterend oor bieden, begrip hebben, en die persoon met rust laten als hij/zij geen behoefte heeft aan 'n knuffel...

Ik hoor de laatste tijd veel positieve geluiden over EMDR-therapie, dat klinkt als hocus-pocus maar schijnt voor een heleboel mensen met PTSS goede resultaten te geven. Misschien kun je hem eens voorzichtig tippen?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luisteren naar zijn verhalen, laat hem over details vertellen, vraag door
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding