Kan je jezelf veranderen van een avond mens naar een ochtend mens?

heeft denk ik iets met bioritme te maken of aangeleerd??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (9)

Ik denk dat je je voorkeur niet kunt veranderen, maar je kunt wel je ritme veranderen, dat moest ik zelf ook als kind, ik was altijd 's nachts wakker en sliep overdag. Het koste wel even tijd om dat om te draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan je veranderen, alleen is heel moelijk. Ik denk dat je dan stemmingsstoornis heeft. Dezelfde probleem heb ik ook, ben naar een psygiater geweest. En hij heeft mij de volgende medicijnen voor geschreven.

ZYPREXA TAB 10 MG innemen voordat je gaat slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bioritme kan je beïnvloeden. Je kan jezelf dwingen om gemakkelijker op te staan in de ochtend. Echter is het onderscheid tussen ochtend en avond mens eerder gevoelsmatig. bij wijze van spreken zal de ochtend mens meer geniet hebben van een zonsopkomst terwijl de avond mens meer geniet heeft van de zonsondergang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lukte het prima door in volcontinue dienst te gaan werken. Na jaren van volcontinue diensten : mijn hele bioritme laat zich nu beïnvloeden door mijzelf. Als ik vroeg wil gaan slapen , dan lukt het meestal ook wel. Anders helpt L- theïnine tabletje .

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja ik was dus een echte avondmens. Met slaaptekort kon ik 's avonds toch niet in slaap komen vroeger. Nu dus wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij leverde dat gen probleem op, maar je moet er wel voor open staan. Dus jezelf geen excuus aanpraten van ik ben altijd een avondmens geweest dus een ochtendmens worden lukt mij niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kun je niet veranderen, het zit in je biologische klok van dagelijkse warmteregulering die bij de geboorte bij jou meegeleverd is...

Slaap je op jouw tijd, dan leef je een uitgeslapen leven, slaap je op de verkeerde tijd dan ben je heel je leven er niet bij en altijd slaperig en slap...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@conqie ?? ik moet dit even 4x lezen want het kwartje valt niet.. @Xinix 'Biologische klok van dagelijkse warmteregulering die bij de geboorte bij jou meegeleverd is…' Nooit van gehoord ik neem dit toch serieus zou zo maar kunnen ik ga het zeker me moeder vragen die gaat nooit voor 02:00uur naar bed en ze is allang met pensioen met als voordeel dat ik haar altijd met een gerust hart om 1uur in de nacht kan bellen en andersom. Ze is erkent Astrologe en doet meer van die zweverige dingen en ik ben meer nuchter in die zaken. misschien ligt het antwoord wel dichtbij. (even aan me moeder vragen lol) +1 hiervoor Ik doe co-ouderschap en ben zelf installateur met een eigen bedrijf maar wil de dagen dat me dochter bij mij leeft en slaapt haar ritme aanhouden en dat lukt nog niet dat is mijn motivatie om "dag/nacht mens" proberen om te draaien maar het lukt niet echt, het is lichamelijk erg vermoeiend. het is weekend ik heb amper geslapen afgelopen nacht! zij ligt al op bed en we staan met ze 2e weer op morgen om 7uur, nu moet IK nog me bed in kan nu al de klok gelijk zetten dat ik pas om 02:00uur ga slapen :( Als je een link weet op I-net laat het me weten ik ga (misschien dom) nu een film kijken en me hoofd leeg maken en daarna naar bed. als het echt overtuigend aangeboren is dan stop ik het proberen te veranderen en ga accepteren. ik loop nu bij een pscych die me benzo's laat slikken maar ik word er niet warm of koud van wel actief:(
Ik ben altijd een avondmens geweest tot ik een burnout kreeg een jaar of 5 geleden.
oorzaak van mijn burnout is vermoedelijk een verwaarlozing van mijn lichaam door te weinig slaap (ik ging om circa 01:00 of 02:00 naar bed en ging om 06:00 weer uit bed gedurende 2 jaar.
In mijn herstel-periode van ongeveer 1 jaar heb ik heel veel geslapen (soms 12 a 13 uur per dag).
Na deze herstel periode (door het vele slapen en "lui geworden lichaam" ben ik veel gaan sporten om weer een beetje conditie te krijgen) ben ik veranderd van een avond mens in een ochtend mens.

Ik slaap nu (normaal gesproken) van circa 22:00 tot ongeveer 5.30 uur iedere dag en na de eerste paar moeilijke minuten ben ik klaarwakker en barst van de energie. 's-avonds ben ik moe van al het gedane werk en als ik ga slapen, slaap ik voordat mijn hoofd het kussen raakt.

Ik voel me een bevoorrecht mens met zo'n strak slaap-ritme !

Conclusie: je kan echt wel veranderen van avondmens in ochtendmens. Dat gaat echter niet vanzelf !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is je biologisch ritme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan als je dat zelf echt wil. En dan bedoel ik dat je gemakkelijker opstaat en van het 1e deel van de ochtend kunt genieten.

Het is een kwestie van gewennig, jezelf een nieuw ritme aanwennen. Veel avondmensen hebben de neiging om lang op te blijven en zijn dus als ze vroeg op moeten staan over het algemeen niet te genieten (vanwege de beperkte nachtrust).

Maar als je vroeg opstaat en de hele dag actief bent met werk of wat dan ook, zul je vanzelf eerder gaan slapen. Je kunt dan je ritme langzaamaan laten verschuiven naar het ritme van een ochtendmens.