heeft een levenservaring of je opvoeding, invloed op de positieve of negatieve instelling van jezelf?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Poet
10 jaar geleden
Het voorbeeld van je ouders is erg bepaleend
Reddie
10 jaar geleden
Opvoeding en levenservaring, dat is alles wat er is.
Meer invloeden zijn er niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeker heeft dat invloed!

Het beste antwoord

Ja, als jij een slechte jeugd of opvoeding achter de rug hebt kun je er later erg veel last van hebben.
Op de manier dat je zelf bijvoorbeeld je kinderen ook zo zal gaan opvoeden of dat ze het van je overnemen.
Het kan ook zijn dat je juist veel meer om je kinderen gaat geven en absoluut niet wil dat hetzelfde met hen gebeurt.
Dat ligt allemaal ook aan jezelf, je kunt er ook de rest van je leven mee blijven lopen, maar je kunt het ook allemaal achter je houden.
Zo is dat met alle negatieve en positieve dingen die jij meegemaakt hebt, of je houd het bij je of je laat het los.
Ik weet niet in wat voor situatie jij gezeten hebt (of je het je gewoon afvroeg), maar ik hoop dat het zo een beetje bijgepraat is.

Lisa.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zo is het! Je hebt een keuze, er in blijven hangen of door gaan met je leven! Je bepaald zelf hoe er mee omgaat, je eigen verantwoording
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik vroeg het me gewoon af.... Maar heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt

Andere antwoorden (1)

Zoals ik het zie zijn we vanaf het moment van conceptie een bepaalde essentie. Met voorkeuren, afkeuren, mogelijkheden, talenten, enz. Ervaringen gedurende de zwangerschap worden toegevoegd, als moeder relaxed is of daarentegen een poging tot abortus onderneemt heeft impact.

Die essentie wordt na de geboorte geconfronteerd met hopelijk 2 liefhebbende ouders, en gaat manieren ontwikkelen om voedsel en aandacht te krijgen. Daarop is alles gericht, en dat is dus positief.

Afhankelijk van wat bijvoorbeeld verkeerd gaat op dit gebied - de aandacht die nodig is wordt niet gegeven - worden strategien ontwikkeld om die aandacht wel te krijgen. Ook weer positief, want belangrijk om te overleven.

De problemen onstaan eigenlijk pas op het moment dat zo'n strategie die in een gegeven periode goed gewerkt heeft vanaf dat moment actief blijft, alsof het een onderdeel van je persoonlijkheid is. Dan gaat het negatief werken.

Voorbeeld: kind kan aardig muziek maken, ouders met hoge verwachtingen gaan dat eenzijdig ontwikkelen, belonen met veel aandacht. Kind krijgt het gevoel aan die verwachtingen te moeten voldoen maar zou qua essentie bijvoorbeeld veel liever een totaal andere richting opgaan.
Of om aandacht te krijgen leert een kind zichzelf wegcijferen, of kiest er juist voor zich als rebel op te stellen, of zondert zich af.

Stuk voor stuk positieve oplossingen voor dat moment, maar niet altijd handig voor nieuwe situaties of passend bij "wie ben ik nu echt?".