Hoe kun je je intelligentie aan Sudoko puzzels meten?

Ik maak puzzels met 6 en 7 sterren, maar ben gewoon MBO-er. Toch lukt het niet iedereen om dit op te lossen. Het is logica, maar wat zegt dat over je intelligentie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Het feit dat je goed bent in het maken van Sudoku puzzels toont aan dat je logisch inzicht hebt.

Een hoog IQ heeft echter meerdere vaardigheden dan alleen een logisch inzicht. Echter, er zijn ook mensen met een heel hoog IQ die nog regelmatig enorme taalfouten maken. M.a.w., intelligentie kan smal zijn, en toegespitst op een enkel gebied, of juist heel breed.

Overigens las ik over je intelligentie verbeteren door gamen. Er was onderzoek gedaan naar het spel Tetris. Gebleken was dat bij het aanleren van het spel dit een positieve uitwerking op de hersenen had. Na een week lang iedere dag minstens een half uur lang Tetris spelen ontwikkel je vanzelf vaardigheden om hogere levels te bereiken. Gebleken was dat er ondanks dat geen verhoogde hersenactiviteit meer gemeten was en vergelijkbaar met kijken naar de televisie.
Dus, het aanleren van de vaardigheden heeft een positieve uitwerking op je hersenen en de aanspraak die je erop moet doen. Omdat je iets nieuws leert. Maar als je de vaardigheden onder de knie hebt loopt deze uitwerking weer terug, ondanks het feit dat je steeds beter wordt.
Om je intelligentie dan weer te trainen zul je iets totaal nieuws moeten aanleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Intelligentie is een gegeven dat verder gaat dan alleen maar de aanleg voor cijfermatige puzzels of taalkundige vaardigheden. Intelligentie is het totaal van allerlei kennis en kunde, waarmee problemen kunnen worden opgelost en voorkomen.

Desalniettemin, als je goed bent in het oplossen van deze sudoku's, heb je blijkbaar een aanleg voor deze vorm van cijfermatig werken.
13 jaar geleden
Ik ben lbo er maar een vijfsterren sudoku ben ik 4 uur bezig,4 sterren 3 uur,3 sterren 1en half,de rest binnen één uur

5 sterren is al extreem moeilijk

hoe wil je 6 en 7 sterren kwalificeren dan,wist niet eens dat ze bestonden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks. Het zegt dat je goed Sudoku's kan maken en (dus) logisch kunt redeneren. Ik heb alleen lagere school maar vind Sudoku's onder de zes sterren ook geen bal aan. Maar doorlopers hoef ik met vier of vijf sterren al niet eens te proberen. Het niveau van de puzzels an sich zegt dus ook niet zo veel. Sudoku's zijn gewoon vrij eenvoudige puzzels, of ze nu 2 of 12 sterren hebben, op een gegeven moment kun je het niet echt moeilijker maken. Omdat parate kennis en dieper inzicht of gokken niet nodig/nuttig zijn ; het blijft eenvoudige rechttoe-rechtaan logica. En oefening baart kunst.

Toegevoegd na 7 minuten:
Mijn ervaring met mensen die zeggen geen sudoku's te 'kunnen' is vaak meer dat ze er geen zin in hebben en het niet leuk vinden om die getalletjes op een rijtje te krijgen. Tja, ik dus wel. Maar dat wil niet zeggen dat als ze het serieus zouden proberen, ze het ook echt niet zouden kunnen. Zo bakt mijn oudste dochter er ook niks van omdat ze er gewoon geen zin in heeft, en maakt de jongste inmiddels 3 en 4 sterren ; die heeft dat 'gevoel' weer wel.