Hoe kan je weten of je geest normaal werkt?

Volgens mij kan je dat niet weten, maar ik vind het toch bijzonder om over na te denken.

Ik bedoel hoe je kan weten of jouw denkproces hetzelfde is als dat van andere mensen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

hier ga ik even tegen XiniX tegen zonder acuut bij hem op een -1 te drukken.
al beheerst de vraagsteller 50 talen alles geschiedenisjaren en in welk jaar er wat gebeurde, en heeft de vraagsteller een fotografisch geheugen.. kan je nog steeds een moordenaar zijn verkrachter of wat dan ook, dus de geest werkt dan ook gewoon normaal (voor die persoon) dus je kan niet testen of je geest normaal werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Deze vraag bewijst dat jouw geest goed werkt... simpel toch...

Het is Nederlands, foutloos getypt, iemand moet een normale geest hebben om dat te doen...

Niks aan de hand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je af en toe afvragen of je wel heel normaal bent, is volgens mij heel normaal en een teken dat je in elk geval niks heel ernstigs mankeert.
Je kunt nooit weten of jou denkproces exact gelijk is aan dat van een ander, omdat we niet met elkaars hersens kunnen denken. Maar als je acties en reacties in grote lijnen in de lijn der verwachting ligt, je je impulsen tot op zekere hoogte kunt onderdrukken en niet wordt overheerst door dwangmatige gedachten en handelingen, val je in elk geval binnen het kader dat we 'normaal' noemen.
En een klein beetje daarbuiten mag af en toe ook best, dat is ook heel gezond. Helemaal normale mensen bestaan volgens mij niet, of ze zijn heeeel saai.

Wanneer, en nu even serieus, je geest namelijk níet normaal werkt, zul je onherroepelijk in de problemen komen in het dagelijks leven, je werk of je omgang met mensen. Dat kan tijdelijk zijn, door ziekte of overspanning, maar ook altijd, omdat er een ziekte of afwijking aan de hersenen of in de hormoonhuishouding aan ten grondslag ligt. Mensen die bijvoorbeeld lijden aan psychoses, schizofrenie, manisch depressiviteit en dergelijke, hebben in de regel dergelijke problemen en zijn zeer gebaat bij medicijnen. Ze zijn daarmee overigens niet zozeer abnormaal, maar 'gewoon' ziek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, normale mensen bestaan niet, of zijn heel saai.
Mooi antwoord, + voor jou.
Zolang je niet de drang hebt psychologie te studeren ben je waarschijnlijk best in orde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihihi, krullenkoppie is nu beledigd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee toch? nu niet gaan opzoeken in een of ander boek hoe je je zou moeten voelen he!
Je kunt het niet weten maar het is welzeker interessant om over na te denken:)

En wat is 'normaal'? Wie bepaalt dat? en ben ik het daarmee eens?

Als ik MIJN denken als normaal definieer, dan ben ik het:)

Als ik die van sommige politici als normaal zou definieren, dan ben ik aardig afwijkend. Een mafkees. Gelukkig.

Je kunt elkaars denken niet vergelijken, dat gaat niet. Alleen het PRODUCT van het denken: alles wat gezegd word en gedrag.
Waar weer een heleboel interpretatie roet in het eten gooit.

Lees een paar NLP boeken, daar wordt je sterk van:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Definieer 'normaal'. Wat voor mij normaal is, hoeft voor een ander niet normaal te zijn en andersom. Een denkproces is te veelomvattend en ingewikkeld om dit aan anderen af te meten.

Dus ik zou zeggen dat je normaal bent wanneer je jezelf goed voelt bij de dingen die je doet en dit geen negatieve effecten/verstrekkende gevolgen heeft op mensen in je omgeving/de maatschappij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit verband bedoelde ik met 'normaal' hetzelfde als andere mensen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet meetbaar dus, want niemand is per definitie hetzelfde. Geen mens is hetzelfde, geen geest werkt hetzelfde, geen gedachtegang is gelijk. Je kunt één onderwerp met iemand anders uitdiepen, erachter komen dat jullie hetzelfde denken (dus normaal zijn?). Dit is nog slechts één onderwerp en één ander persoon. Op een ander onderwerp kun je vervolgens heel verschillend denken. Kijk maar rond op GV. Veel mensen zijn het eens over bijvoorbeeld dierenmishandeling, dit is niet normaal. Kijk dan eens bij een (andere) meningsvraag naar de antwoorden van diezelfde mensen. Dan loopt het vaak al uiteen... en wie is er dan 'normaal'? Niet meetbaar dus als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's weer een andere kijk op de vraag, interessant. Ja, wat is eigenlijk normaal?
Daar moet ik eens goed over nadenken...
Interessante vraag.
En het doet me gelijk denken aan een ervaring die ik had toen ik een jaar of 9 was. Ik werd snachts wakker, en was ervan overtuigd dat ik gek was, geestelijk hartstikke gek.
En dat mijn omgeving dat heel zorgvuldig voor me verborgen hield. Ik kan nog altijd de angst voelen die toen over me heen spoelde...
Gek dat je dat als klein kind kan meemaken.
Nu als volwassene denk ik dat we in zekere zin allen op elkaar lijken, maar evengoed ook allen ons eigen unieke hoekjes in ons denksysteem hebben, die ons allen weer anders maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel witte jassen en dagelijkse medicatie zou een hint kunnen zijn dat je nu niet lekker draait ;-)

Gedachten (kunnen) worden beinvloed door een hersenziekte en zijn een integraal onderdeel van je 'persoonljkheid'. En andersom bepaald je 'personlijkheid' natuurlijk hoe je denkt.

Dus is een gedachte juist of wordt deze gedachte beïnvloed door de ziekte? En zo ja, welk deel is juist?
Welk deel is onjuist en wat was de basis van die gedachte? En zo kun je nog wel even in je hoofd rond dwalen. Wat is normaal?

Mijn gedachten krijg ik hierover nog niet helemaal duidelijk...best vermoeiend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.. wat is normaal? Mooie vraag, maar moeilijk te beantwoorden.
Je gevoel en je omgeving zeggen je dat volgens mij.
Als je het idee hebt dat je je best kan aarden in je omgeving, bij alle mensen met wie je samenwerkt/liefhebt/etc. en je enigszins richt op de normen uit de samenleving 'werkt' je 'geest' 'normaal'. Nogmaals voor iedereen een normaal weer anders. De meerderheid weet normaal ongeveer te definieren.