- Luisteren
- Lief zijn (wat te drinken geven)
- Luisteren
- Lief zijn (schouder aanbieden)
- Luisteren
- Grappig zijn (onschuldig mopje)
- Luisteren
- Lief zijn (aanbieden of je met iets kan helpen)
- Luisteren
- Grappig zijn (een mopje maken om de sfeer te verlichten)
- gedachten op iets anders brengen (iets leuks dat totaal naast de gevoelige kwestie is)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

met chocola en halve leugens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/geef-troost.13495
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te luisteren .en er een arm omheenslaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door goed te luisteren naar diegene die je wilt troosten. Hieruit kun je vaak al opmaken hoe je diegene kunt troosten. Als je er zelf echt niet uitkomt, vraag het dan gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je inleven in de ander en in de reden waarom iemand troost behoeft.
Echt troosten in de zin dat dat ook helpt, daar geloof ik
niet zo in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik werd gisteren getroost met een lekker gebakje en een arm om me heen en troostende woorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door te luisteren en er te zijn voor de persoon die troost nodig heeft.Laat weten dat je 24 uur per dag klaar staat.Ga iets leuks doen samen (afleiding) maar het belangrijkste is....luisteren en praten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door te luisteren, aandacht en proberen in te leven in het verdriet van de ander, altijd een goed antwoord is dan nog niet eens een noodzakelijkheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder (voor)oordelen te luisteren!

Door niet mee te gaan in het verdriet of de zorg!

Maar er als steun zijn, laten praten en vooral niet willen sturen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik laat iemand die lijd met rust de enige die een persoon echt kan troosten is de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door mee te voelen en samen de pijn te dragen... Zo werkt het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laat de persoon zijn of haar verhaal doen. Bevestig alleen maar. Doe een arm om die persoon heen. Stel voor om een stuk te gaan wandelen. En laat die persoon duidelijkijk weten dat je er wil zijn voor hem/haar.
Dat je het gevoel kan geven dat die persoon er niet alleen voor staat. Geef nabijheid ,laat die persoon niet vallen. Als jij dat kan opbrengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"hoe troost je iemand?"

Door er slechts voor iemand te ZIJN,
wanneer diegene dat vraagt, wenst,
wilt, verlangt en nodig vindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door aandacht te geven.
dat kan op vele manieren: er zijn in levende lijve, een brief, telefoontje, mailtje, sms-je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door er voor diegene te zijn, laten merken dat diegene waardevol is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een heel algemene vraag.
Het lijkt me dat dat afhangt van de persoon in kwestie en hetgeen waarvoor troost moet worden geboden.
Voor een kleuter is het vaak genoeg om zich velig en geliefd te voelen. Een puber heeft misschien heel veel twijfels en weinig ervaring met het verwerken van tegenslagen, en zoekt vooral evestiging of richting terwijl een volwassene misschien alleen zijn verhaal kwijt wil en verder de tijd zijn werk wil laten doen.
En dan zijn er voorvallen waarbij troost kan worden geboden in de vorm van medeleven en een luisterend oor in het verwerkingsproces of waar daadwerkelijk hulp kan worden geboden bij (het helpen bij) het aandragen van oplossingen.

Heel veel factoren dus die van invleod zullen zijn op de "juiste" manier van troosten. En bij twijfel: "een bakkie Troost"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door iets positiefs te zeggen. Als iemands vrouw dood is kan je tegen zo'n man zeggen: je hebt gelukkig nog vele jaren met haar samen kunnen zijn. Of als iemand gezakt is voor een examen: je hebt dit jaar al zoveel geleerd dat je de volgende keer zeker gaat slagen. Etc.