Geeft een trip van paddo's je echte wijsheid?

Op een paddo trip schijnen mensen geregeld diepe inzicht te hebben gekregen op hun levensvragen en dergelijke.
Die inzichten schijnen heel diep te kunnen zijn zodat zij die als de waarheid zien.
Maar ik vraag me af of je die ervaringen wel als waarheid kunt zien als het je onder invloed gegeven is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De paddo's zelf geven je geen wijsheid. Het is wel mogelijk dat bepaalde stoffen je in een toestand brengen waardoor je dingen ervaart die in jezelf zitten, maar die je je normaal gesproken niet zo bewust bent: geluk, vreugde, maar ook angsten, fantasiën en nachtmerries.

Ooit nam een vriend een fles Mezcal mee uit Mexico. Daar zit een (verboden) hallucinerende stof in. Het smaakte ook niet lekker, naar verbrand rubber. Toen ik in bed lag kon ik me niet meer bewegen en ik "zag" dat de hele stad in brand stond en mijn vrienden uit de ramen sprongen. Dat dus niet weer ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
Een trip kan dus dingen naar boven brengen die "diep" in jezelf verborgen liggen, maar of dat altijd waarheid of wijsheid is ...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op het moment van de tip zeker, maar als je weer bij bent, is het allemaal verdwenen en heb je een 'kater'.

Toegevoegd na 1 minuut:
tip moet natuurlijk trip zijn ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een verhaal van mijn dochter wel: NOOIT MEER.
Nou als dat geen wijsheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carlos Castaneda (als hij al bestaan heeft) zou daar 3 voudig JA op hebben geantwoord.
Ook in het Sjamanisme wordt veelvuldig gebruik gemaakt van dergelijke hallucinogenen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het ligt aan de stemming die je hebt tijdens gebruik.

Een hallucinogeen versterkt de " bui" die je hebt. Als je in een vrolijke bui bent krijg je een lach kick. Als je seksueel opgewonden bent dan heb je de vrijpartij van je leven..maar ben je al een beetje depri, dan zal je trip je niet naar vrolijkere oorden brengen.

Ik zou me dus kunnen voorstellen dat een spiritueel iemand wel degelijk tot bepaalde inzichten komt.. een Sjamaan zal op andere vragen antwoorden zoeken dan de gemiddelde Lowlands bezoeker…

Toegevoegd na 6 minuten:
Wat je opmerking over "waarheid" betreft. Er is geen ultieme waarheid... er is jouw waarheid, mijn waarheid.. en soms, heel soms, onze waarheid. Maar dat maakt het nog steeds niet DE waarheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn buurvrouw /boerin wees mij op de paddo's op mijn terrein. 'Heerlijk' zei ze om in een omelet te stoppen. Wij echte zuinige Ollanders dachten toe, 'leuk, dan hoeven wij straks niet naar de groenteboer'. Zo gezegd zo gedaan: de hele troep geplukt, een grote omelet gemaakt en opgegeten.
So far so good. 's nachts brak evenwel de hel los: we gingen compleet uit onze bol, en we hallucineerden alsof we op een lsd trip uit de jaren 60 waren. Niks wijsheid, wel angstig en dus nooit weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk niet, wist ik veel. De boerin plukte ze immers ook. Ouwe Catalanen uit de Pyreneeën, en dan verwacht je geen ongevraagde trip.
Ja en nee ;-)

Als je paddo's eet is het niet dat je "zomaar" allemaal wijsheden doorkrijgt. Dus daarom nee.

Maar tijdens een trip zie je de wereld wel op een heel andere manier. Daardoor kun je dus op andere ideeen kopen of tot andere conclussies. Dus op die manier ja.

Ik heb vroeger een aantal paddo trips meegemaakt. Ik heb geen diepe wijsheden geleerd (als ik er nu op terug kijk). Maar na elke trip had ik wel elke keer veel respect voor de natuur en ging ik wel veel meer nadenken over mijn leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat geeft het niet.

Echter de ervaring van wijsheid, komt overeen met de ervaring die je hebt, wanneer je tot een diep inzicht komt.

Dus het ware inzicht blijft achterwege, de ervaring van diep inzicht wordt veroorzaakt in het brein.

Het is een 'zogenaamde ervaring'. En die doet dan ook 'voor spek en bonen' mee.

Je komt er dus reeel niet verder mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles draait om logica: als jij achteraf nog de logica achter jou inzichten ziet en aanvaard dan zou ik ook bij deze inzichten blijven. Echter als achteraf blijkt dat deze inzichten niet stroken met de werkelijkheid dan moet je ook niet gaan geloven in de 'heilzame en profetische' werking! gooi jou inzichten dan door het raam.

kortom: paddo's vermoorden meer hersencellen dan een heel week ladderzat zuipen in de kroeg. Ik zou zeggen geniet van die inzichten zolang je ze nog kan maken.

het enige echte inzicht dat je uit een paddo trip kan halen is: Stop met trippen en fantaseren en begin te leven!

Vul je leegtes op een andere manier op.